شناسهٔ خبر: 76827 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

استفاده مفید از سوسک ها !+تصاویر

محققان روشی یافته‌اند که از طریق مداری که در بدن سوسک‌ها کار گذاشته شده است، می‌توانند کسانی را که در حوادث مختلف زیر آوار مانده‌اند، پیدا کنند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، دانشمندان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی موفق شدند سوسک‌های واقعی را به یک مینی ربات تبدیل کنند؛ آنها یک مدار مانند کوله پشتی در پشت سوسک قرار داده‌اند که انسان قادر است از طریق این مدار، کوچک‌ترین اقدامات سوسک را کنترل کند.

Alper Bozkurt گفت: با توسعه این دستگاه که در بدن سوسک کار گذاشتیم، سوسک از طریق دستگاه قادر به شنیدن صدای انسان در لابه لای سنگ‌ها و آوار است و در بلایای طبیعی که انسان زیر خاک و سنگ مانده است، این سوسک رباتیک قادر به پیدا کردن افراد است.

برای اینکه سوسک بتواند به طور مؤثر، منبع صدا را پیدا کند، مهندسان دو نوع بیوربات مختلف طراحی کرده‌اند؛ سوسک اول مجهز به میکروفن چندوجهی برای ضبط صداهای محیط قبل از انتقال قربانیان به تیم‌های نجات است در حالی که سوسک دوم دارای سه میکروفن در جهات مختلف برای تجزیه و تحلیل سوابق برای ارسال به سوی منبع صدا به صورت خودکار است.

«آلپِر» ادامه داد: کیفیت این میکروفن‌ها بالاست و می‌تواند صداهای مهم مانند درخواست کمک یا صدای نشت لوله را تشخیص دهد؛ زمانی که صدا شناسایی شد ما می‌توانیم منبع را پیدا کنیم و کمک‌های لازم را انجام دهیم.

 

نظر شما