شناسهٔ خبر: 76553 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

الهیان در گفتگو با «نماینده»:

بهترین محوریت در بین اصولگرایان جامعتین و موسسه امام خمینی(ره) است/ منشور اصولگرایی باز تعریف شود

زهره الهیان431 نماینده سابق مجلس، بر ترسیم چارچوب اصولگرایی در عرصه انتخابات آینده تاکید کرد و پیشنهاد داد: جامعتین و موسسه امام خمینی(ره) محوریت اصولگرایان در انتخابات مجلس را برعهده گیرند.

** نشست اصولگرایان نباید در حد شعار، حرف و گفتگو باقی بماند

** منشور اصولگرایی باید در انتخابات آینده مجلس باز تعریف شود

** بهترین محوریت در بین اصولگرایان جامعتین و موسسه امام خمینی(ره) است

** نگاه حذفی و محدود کردن دایره اصولگرایی به صلاح نیست

** استراتژی اصلاح طلبان، ایجاد شکاف در بین اصولگرایان است، اصولگرایان هوشیار و مراقب باشند

** آروزی قلبی اصلاح طلبان، ائتلاف با اصولگرایان است

**حرکت مجلس در عدم رای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم خواسته مردم بود

زهره الهیان در گفتگو با خبرنگار  نماینده، با اشاره به وحدت و همگرایی اصولگرایان، گفت: در آینده انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را پیش رو داریم و اگر بنا باشد اصولگرایان نقش حساس خود را در عرصه انتخابات ایفاء کند، وحدت باید به عنوان ضروری ترین و اساسی ترین روش مد نظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نشست اصولگرایان که با حضور آیت الله مصباح یزدی برگزار شد،  نمادی از وحدت و همگرایی بود چراکه پیام اینگونه همایش و نشست ها حرکت هدفمند و منسجم در میان اصولگرایان است.

نماینده سابق مجلس در عین حال با بیان اینکه قطعا این حرکت های نمادین نباید در حد نمایش، شعار، حرف و گفتگو باقی بماند، خطاب به اصولگرایان، اظهارداشت: اگر بنا باشد وحدت به معنی واقعی شکل بگیرد و اصولگرایان در انتخابات آینده بتوانند نقش مهم و تاثیرگذار خود را ایفاء کنند باید سازوکار وحدت طراحی شود از این رو باید اصولی که براساس آن وحدت شکل می گیرد مشخص شود و در قبال این چارچوب، اصول و منشور اصولگرایی سازوکار وحدت حداکثری و اجماع همه جانبه صورت بگیرد.

الهیان در ادامه در پاسخ به این پرسش" آیا قبول دارید نشست اصولگرایان در آینده باید هدف دار و با برنامه برگزار شود"؟ افزود: آن طور که شاهد بودیم گروه ها و احزاب سیاسی با دیدگاه ها و سلایق مختلف در این نشست شرکت کرده بودند چرا که در جرگه اصولگرایی تعریف می شوند بنابراین اگر بنا باشد اصولگریان به سمت وحدت و اجماع حداکثری حرکت کنند قاعدتا باید سازوکار آن تعریف شود و برنامه ریزی متناسب با اقتضاعات و شرایط فعلی در بین اصولگرایان صورت بگیرد تا این وحدت انجام شود و ما دیگر با شرایط انتخابات گذشته مواجه نشویم.

وی درباره تحقق این برنامه ریزی و اینکه این برنامه و سازوکار وحدت چگونه می تواند محقق و اجرایی شود؟ پاسخ داد: قطعا برای شکل گرفتن سازوکار وحدت بزرگان اصولگرا(جامعتین) و آیت الله مصباح باید با هم بنشینند و برای وحدت به جمع بندی برسند. همان طور که در انتخابات گذشته چارچوبی تحت عنوان "منشور اصولگرایی" داشتیم که از سوی جامعتین تعریف شده بوید باید در شرایط حاضر هم باز این منشور باز تعریف شود تا بدین وسیله چارچوب ها مشخص گردد.

"در این صورت طیف های مختلف و احزابی که در چارجوب اصولگرایی تعریف می شوند باید خود را ملزم به این منشور بدانند و در راستای التزام به این منشور تلاش کنند".

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تصریح کرد: به هرحال اگر بنا باشد وحدت شکل بگیرد باید احزاب و گروه های سیاسی محور یت را تعریف کنند، همان طور که اشاره شد بهترین محوریت در بین اصولگرایان جامعتین و موسسه امام خمینی(ره) به ریاست آیت الله مصباح یزدی است به همین جهت اگر گروه های اصولگرا قائل به این محوریت باشند وحدت امکان بیشتری برای ظهور و بروز پیدا می کند.

الهیان همچنین نگاه حذفی و محدود کردن دایره اصولگرایی را به صلاح ندانست و گفت: اگر بنا است وحدتی شکل بگیرد باید همه آنهایی که در چارچوب اصولگرایی تعریف می شوند و عمل کرد گذشته آنان هم موید این نکته است مد نظر قرار گیرند و با آنها رایزنی شود. معتقدیم باید با تعریف چارچوب، افراد را  محک زد. آنچه مسلم است اینکه افرادی که در سابقه و پرونده های سیاسی و اجتماعی خود نکاتی دارند و برمبنای آن نکات در جرگه اصولگرایی قرار نمی گیرند باید احتیاط شود از اینکه مبادا در جرگه اصولگرایان قرار گیرند.

"افراد را باید در راستای عملکرد گذشته آنها و تبعیت از ولایت فقیه سنجید؛ باید در قبال افرادی که سابقه خوبی در تبعیت از ولایت فقیه ندارند احتیاط کرد".

 

زهره الهیان431

وی در ادامه به استراتژی جریان رقیب اصولگرایان(اصلاح طلبان) در عرصه سیاسی کشور پرداخت و با اشاره به اخبار متعدد که از سوی رسانه های اصلاح طلب مبنی بر عدم وحدت و انشعاب در جریان اصولگرا منتشر می شود، اظهارداشت: آنچه به عنوان خبر در شرایط حاضر از سوی اصلاح طلبان مطرح می شود، آرزوهای قلبی آنها برای شکست وحدت اصولگرایان است نه آنچه در واقع با آن مواجه هستیم.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: استراتژی اصلاح طلبان در شرایط حاضر ایجاد شکاف بین اصولگرایان و ترسیم خطی مقابل ائتلاف اصولگرایان است تا از این طریق وحدت اصولگرایان را خدشه دارد کنند اما آنچه مسلم است و اخباری که شنیده می شود این است "در مقابل این نوع نگاه و استراتژی بزرگان اصولگرا هوشیار هستند و امکان و اجازه ایجاد شکاف را نخواهند داد".

الهیان درباره اینکه هم اکنون برخی از اصولگرایان و اصلاح طلبان از شکل گیری ائتلاف بین اصلاح طلبان و اصولگرایان سخن می گویند و آیا اصولگرایان حاضر می شوند با بخشی از اصلاح طلبان در عرصه انتخابات مجلس ائتلاف کنند؟ تصریح کرد: این آرزوی قلبی  اصلاح طلبان است اما اصولگرایان باید در قبال این نوع حرکت و نیت ها که برای ایجاد شکاف بین اصولگرایان مطرح می شود هوشیار باشند و اجازه ندهند با ایجاد شکاف بین اصولگرایان تاثیرگذاری آنها را در انتخابات آینده محدود کنند.

وی درباره اینکه حسین مرعشی و بخشی اصلاح طلبان تندرو از هم اکنون حمله به شورای نگهبان را آغاز کرده اند از این رو هدف و استراتژی  آنها از این حملات چیست؟ گفت: اصلاح طلبان و بخشی از کارگزاران، شورای نگهبان را عامل اصلی شکت و مانع خود برای راه یافتن به اهدافشان در انتخابات آینده می بینند لذا این اظهار مواضع و هجمه ها نسبت به شورای نگهبان صورت می گیرد. در انتخابات گذشته هم شاهد این قضیه بودیم از این رو مواضع آنها قابل پبیش بینی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تاکید کرد: شورای نگهبان بدون توجه به این هجمه و حملات وظیفه قانونی خود را اعمال می کند و در تائید صلاحیت ها مانع  ورود افرادی که در چارچوب کلی نظام نمی گنجند می شود.

الهیان در ادامه این گفتگو با سایت خبری "نماینده"،  با اشاره به تعامل دولت و مجلس و اینکه برخی رسانه ها و فعالان سیاسی عدم رای نمایندگان به وزرای پیشهادی علوم را به منزله تقابل مجلس با دولت ارزیابی کردند، گفت: پیش از این مجلس خط قرمز های خود را در نطق هایی که از سوی نمایندگان مطرح شد اعلام کرد بنابراین مجلس حاضر نیست خط قرمز ها را نادیده بگیرد ضمن اینکه این حرکت مجلس در عدم رای اعتماد به وزرای پبشنهادی علوم نمادی از خواسته مردم بود.

"افرادی که چارچوب نظام را قبول ندارند و  به مصالح نظام توجه نمی کنند و به هر قیمت می خواهند سلایق خود را در فضای دانشگاه به کرسی بنشانند، حتی به قیمت ایجاد آشوب و تحریک دانشحویان حضور آنان در مسند وزارت علوم چیزی جزء ایجاد تنش و توقف سیر علمی دانشگاه ها نخواهد داشت از این رو مجلس با خطوط قرمزی که دارد تصمیم گرفت".

این نماینده سابق مجلس ضمن انتقاد از عملکرد رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم دولت یازدهم، گفت: در دوره وی تنش هایی در دانشگاه ها ایجاد شده بود و با حضور وزرای پیشنهادی که پس از او معرفی شده بودند ممکن بود این حرکت سیاسی تشدید پیدا کند، تنش ها و حرکت های سیاسی لطمه و آفت جدی به دانشگاه ها و فضای علمی کشور وارد می کندو نمایندگان به این موضوع هم توجه ویژه داشتند.

 

 

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۱۱:۰۵ 0 1

    درود بر بانوی فرهیخته و آگاه خانم دکتر الهیان
                                

نظر شما