شناسهٔ خبر: 76234 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

کوتاه از صدا و سیما؛

راهنمای سفر به سیاره های دیگر در شبکه مستند

شبکه مستند/1 مستند « سفر به سیاره ها » در یک قسمت ۵۴ دقیقه ای از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، آیا تا به حال ترک کردن زمین را تصور کرده اید؟ چه چیزهای عجیبی در انتظارتان خواهد بود و چه خطراتی شما را تهدید خواهد کرد؟

با ورود صنعت فضانوردی به یک عصر جدید، این مستند نیز قصد دارد در این مجموعه راهنمایی باشد برای سفر به سیارات و کشف زیبایی ها و خطراتی که در هنگام سفر به سیارات منظومه شمسی با آن مواجه خواهید شد.

« سفر به سیاره ها » روز سه شنبه ، ۱۱ آذرماه ، ساعت ۱۶ و به مدت ۵۴ دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.

 

**«رادیو هفت» باز هم تغییر می کند

برنامه «رادیو هفت»، بعد از تغییر ساعت پخش برنامه از ساعت ۲۳ به ساعت ۲۲، شاهد یک تغییر دیگر خواهد بود. قرار است بر اساس یک نظر سنجی تلفنی مخاطبین «رادیو هفت» اعلام کنند که علاقمند به پخش مجدد برنامه هستند یا خیر.

با وجود آن که هنوز امکان پخش مجدد این برنامه حتی در صورت اعلام نظر مثبت بینندگان قطعی نیست ولی در صورتی که قرار باشد «رادیو هفت» پخش مجدد داشته باشد تکرار آن نود دقیقه پس از پایان برنامه یعنی ۳۰ دقیقه بامداد پخش خواهد شد.

علاقه مندان به «رادیو هفت» می توانند با تماس با روابط عمومی شبکه آموزش به شماره ۲۷۸۶۷۰۰۰ نسبت به پخش مجدد این برنامه اعلام نظر کنند.

برنامه «رادیو هفت» برای تغییر ساعت پخش خود در هفته های گذشته از مخاطبان این برنامه نظرخواهی کرده بود و با توجه به رای بینندگان، مدیر و دست اندرکاران شبکه آموزش این تغییر ساعت را اعمال کردند.

«رادیو هفت» به تهیه کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی هر شب ساعت ۲۲ از شبکه آموزش سیما به صورت زنده روی آنتن می رود.

 

**سفر مستندساز ایرانی به آخرین قاره جهان

مستند «آخرین قاره» ساخته سید مانی میرصادقی سه شنبه ، ۱۱ آذرماه از شبکه مستند پخش می شود.

«آخرین قاره» گزارشی است از سفر مانی میرصادقی به عنوان سومین ایرانی ای که موفق به حضور در جنوبگان شده است، قاره ای در قطب جنوب که ۹۸ درصد آن را یخ های جامد تشکیل می دهد و در سال ۱۸۴۰ به عنوان یک قاره شناخته شد. سردترین و بادی ترین نقطه ی جهان که کم ترین دمای ثبت شده تا به امروز متعلق به آن است. میرصادقی در این سفر تصاویری بکر از این طبیعت تهیه کرده است.

« آخرین قاره » روز سه شنبه ، ساعت ۲۳ و در قالب برنامه « فانوس» از شبکه مستند پخش می شود.

 

**روایتی از داستان دو شهر در شبکه چهار

مجموعه چهار قسمتی«داستان دو شهر»که اقتباسی از کتاب چارلز دیکنز است از بامداد دوشنبه هر روز پخش می شود.

این مجموعه کوتاه نمایشی را مایکل برایانت در سال ۱۹۸۰ تولید کرد تا در این اثر بیادماندنی«پل شلی» در دو نقش«کارتن و دارنی» و سالی آزبورن در نقش«لوسی» هنرنمایی کنند.

قسمت اول این سریال کوتاه، دوشنبه ساعت ۱ بامداد پخش می شود و قسمتهای دوم تا چهارم هر روز ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دیدنی می شود.

 

**پخش بهترین برنامه واقع گرای جهان از شبکه مستند

مستند « موزه تاریخ طبیعت به روایت آتن برو » محصول ۲۰۱۴ که جایزه بهترین برنامه واقعگرای تخصصی را از جشنواره تلویزیونی بفتا از آن خود کرده است از شبکه مستند پخش می شود.

« موزه تاریخ طبیعت به روایت آتن برو » سه شنبه ، ۱۱ آذرماه ، ساعت ۲۲ و به مدت ۶۵ از شبکه مستند سیما پخش می شود.

 

**بررسی راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی بانوان

برنامه 'پژوهش در ورزش' روز سه شنبه ۱۱ آذر رادیو ورزش به بررسی راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی بانوان اختصاص دارد.

'پژوهش در ورزش' برنامه ای است که آخرین مقالات و ابداعات اندیشمندان کشورمان در مورد ورزش را معرفی می کند.

در برنامه روز سه شنبه ۱۱ آذر دکتر راسخ کارشناس برنامه در خصوص بررسی ورزش قهرمانی بانوان و راه های رسیدن به آن صحبت می کند .

علاقه مندان می توانند این برنامه را روز های شنبه و سه شنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه رادیویی ورزش بشنوند.

 

**تجربه شش ماه کوچ نشینی روی آنتن

مستند « بایاری ها » ساخته حجت طاهری سه شنبه این هفته ، ۱۰ آذرماه ، ساعت ۱۸ و در قالب « شبهای مستند » از شبکه مستند سیما پخش می شود و سپس با حضور کارگردان و سعید قطبی زاده منتقد – مجری ، نقد و بررسی خواهد شد.

بایاری ها طایفه بزرگی از عشایر چرام در استان کهگیلویه و وبویراحمد هستند که قشلاق آنها در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری شهر چرام و ییلاق آنها در منطقه چَست خوار در شهرستان چرام قرار دارد.

این مستند به زندگی و کوچ عشایر بایاری در دو منطقه گرمسیر و سردسیر می پردازد. شیوه زندگی، مسکن، تغذیه، آداب و رسوم و تعاملات عشایر با همسایگان از جمله مباحثی است که در این مستند به زیبایی به تصویر کشیده می شود. گروه ساخت این مستند شش ماه در کنار این عشایر و همراه با آنها زندگی کرده اند تا بتوانند به عمق زندگی این قوم بپردازند.

 

**«زنده باد زندگی» از پیوند نادر مغز استخوان می گوید

مردی که تا پای مرگ رفت اما سد بیماری و نا امیدی را شکست سه شنبه شب مهمان برنامه «زنده باد زندگی» شبکه دو سیما می شود.

ابوالفضل ناظریان مردی که به علت سرطان خون تا پای مرگ رفت سرطانی که بانک های خون انگلیس و کانادا هم نتوانستند جوابگو باشند اما با کمک همسرش در روزهای سخت بیماری پشت به پشت هم از سد بیماری و نا امیدی گذشتند.

ابوالفضل ناظریان به همراه همسرش سه شنبه شب ۱۱آذر ماه در برنامه «زنده باد زندگی» از پیوند نادرمغز استخوانش می گوید.

برنامه «زنده باد زندگی»به تهیه کنندگی و اجرای محمد جعفر خسروی و کاری از گروه خانواده شبکه دو سیما است که یکشنبه،دوشنبه،سه شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۲۳:۳۰ از این شبکه به روی آنتن می رود.

 

**اهدای تندیس ویژه گروه های مقاومت به الکوثر

نائل ابوعوده عضو ارشد گروه های مجاهدین فلسطین در بازدید از شبکه الکوثر، تندیس این گروه را به الکوثر اهدا کرد.

نائل زیاد ابوعوده که از رهبران بارز و تاثیر گذار در مقاومت فلسطین است، با حضور در شبکه الکوثر تندیسی را در راستای قدردانی از تلاش های رسانه ای الکوثر در پوشش فعالیت های مقاومت فلسطین، به خندق آبادی مدیر این شبکه اهدا کرد.

عضو ارشد گروه مجاهدین فلسطین نیز ضمن تشکر از تلاش های الکوثر و خبرنگار آن در غزه در پوشش فعالیت های مقاومین فلسطین خصوصا در موضوع جنگ ۵۱ روزه اخیرغزه گفت: ما شبکه الکوثر را از خود می دانیم و به همین دلیل پس از پایان این جنگ و پیروزی مقاومت ، هنگامی که مردم در خیابان ها به شادی مشغول بودند، اینجانب با اولین شبکه ای که مصاحبه کردم همین الکوثر بود و در آن مصاحبه اعلام کردم این پیروزی قطعا با حمایت ایران اسلامی بوده و آن را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک گفتم.

ابوعوده در ادامه گفت: تلاش های الکوثر در موضوع فلسطین ستودنی است بنده شخصا بیش از ۳۰ بار در گزارش های خبری و برنامه های مختلف زنده و تولیدی این شبکه حضور یافته وموضع مقاومت را در موضوعات مختلف اعلام کردم .شما تلاش های زیادی کردید و راه برای تلاش های بیشتر نیز هموار است.

عضو ارشد گروه های مجاهدین فلسطین یادآور شد: تا زمانی که ما مردم فلسطین و همچنین ایرانیان جهاد را فراموش نکرده و برادامه آن اصرار می ورزند، پیروز خواهند بود.

وی گفت: چرا کشورهای عربی علی رغم این همه ثروت و امکانات از نظر پیشرفت علمی و پزشکی و فناوری به پای ایران نمی رسند ، ولی ایران در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی که در پی آن ایجاد شده در مقابل همه قدرت ها ایستاده و روز به روز در پیشرفت است، قطعا همین روحیه جهادی دلیل آن است و ما مجاهدین فلسطینی از همین روحیه ایرانی ها الگو گرفته ایم.

نظر شما