شناسهٔ خبر: 76170 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

آموزش علم تهیه کنندگی تئاتر در ایران

تئاتر/1 نخستین کارگاه آموزشی مدیریت و تهیه کنندگی تئاتر در ایران با هدف آموزش علم تهیه کنندگی تئاتر تجاری و تئاتر هنری در تهران برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، محمد قدس،تهیه کننده تئاتر ایران در نخستین کارگاه آموزشی مدیریت و تهیه کنندگی تئاتر در ایران در دو نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی دو رویکرد تئاتر تجاری و تئاتر هنری پرداخت و اصول تهیه و تولید هر یک را جداگانه و به تفصیل تشریح کرد.

او که به تازگی اجرای «صدای آهسته برف» را پشت سرگذاشته و اجرای «خانه وا ده» به کارگردانی محمد مساوات را از همین هفته آغاز می کند، گفت: از آنجایی که حرفه تهیه کنندگی در تئاتر ایران بسیار نوپاست و به تازگی تلاش هایی برای شکل گیری این حرفه در جامعه تئاتر ایران صورت گرفته است، لزوم برگزاری چنین کارگاهی خصوصا برای کسانی که علاقه مند به ورود به این عرصه هستند، بسیار ضروری به نظر می رسید.

محسن زمانی مدیر اجرایی این کارگاه نیز بر لزوم فراهم کردن منابع آکادمیک و گردآوری تجربیات چند ساله اخیر در این عرصه تأکید کرد و گفت: در طول سال های تحصیلم در بریتانیا و مقایسه روند تولید تئاتر میان کشور خودم و کشورهای اروپایی، به این نتیجه رسیدم که یکی از معضلات تئاتر ایران خصوصا در مرحله تولید نداشتن گروه تهیه و تولید حرفه ای است. پس از بازگشتم به ایران متوجه شدم که گام هایی در این زمینه برداشته شده و تهیه کنندگی در تئاتر- اگرچه نه به شکلی تماما حرفه ای- شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: اما بزرگترین مشکل در این زمینه فقدان منابع آکادمیک و دانش تئوریک بود. به همین جهت تصمیم به آغاز یک پروژه پژوهشی در این زمینه گرفتم که در فاز اول شامل جریان ترجمه منابع آکادمیک در این زمینه و همچنین برگزاری مجموعه ای از ورکشاپ ها برای آموزش علاقه مندان به این حرفه است. این کارگاه به عنوان گام نخست در این زمینه، برگزار شد.

رضا گوران، کارگردان صاحب نام تئاتر ایران نیز که میهمان ویژه این کارگاه آموزشی بود گفت: اکنون اکثر تئاترهای خوبی که در ایران تولید می شود محصول بخش خصوصی است و این یعنی فضای جدید و گسترده ای برای حضور تهیه کنندگان حرفه ای تئاتر وجود دارد. همچنین او اضافه کرد که: برای یک تهیه کننده تئاتر داشتن ایده های خلاقانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در راستای تبیین ارتباط تهیه کننده و کارگردان در تئاتر افزود: اولین چیزی که باید به روشنی مشخص شود، این نکته است که کارگردان و تهیه کننده تئاتر روبروی هم نیستند، بلکه در یک تیم و در کنار هم هستند. کارگردان و تهیه کننده باید در یک همکاری هدفمند هرکدام برای سود دیگری تلاش کند.

نخستین کارگاه تهیه کنندگی و مدیریت تئاتر با همکاری مرکز تحقیقات هنر اسلامی برگزار شد.

نظر شما