شناسهٔ خبر: 76109 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

به منظور ارایه گزارش اجلاس اوپک،

وزیر و مسوولان وزارت نفت به مجلس می‌آیند

اوپک سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر و مسوولان وزارت نفت به منظور ارائه گزارشی از اجلاس اخیر اوپک و دیدارهای انجام شده در حاشیه این اجلاس به دعوت کمیسیون انرژی به مجلس می‌آیند.

به گزارش نماینده، حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به کاهش بی سابقه قیمت نفت و عملکرد نامناسب اوپک در این موضوع گفت:‌ اتفاقی که در مورد قیمت نفت افتاده است خواست یکی دو کشور صادر کننده نفت است که به دنبال رساندن قیمت نفت به ۶۰ دلار هستند. اما این که اجلاس اوپک در مورد این اتفاق واکنش مناسبی نشان ندهد و تحت تاثیر این کشورها باشد خلاف قوانین بین‌المللی و وظایف اوپک است.

وی افزود: انتظار می‌رفت سازمانی مثل اوپک استقلال و عملکرد مناسبتری داشته باشد. چرا که فلسفه وجودی سازمان اوپک حفاظت و حمایت از منافع همه کشورهای عضو است و این که این سازمان تنها به دنبال منافع یکی از اعضا باشد نمی‌تواند درست باشد و کاهش قیمت نفت در جهان هیچ منفعتی برای کشورهای عضو ندارد.

خامکانی تصریح کرد:‌ منفعت طلبی کشورهایی که به دنبال کاهش قیمت ها هستند روزی دامن آنها را خواهد گرفت و انتظار می‌رود کشورهایی که در این موضوع نقش آفرینی می‌کنند نظیر عربستان این مشکل را دریابند که دردراز مدت منافع آنها نیز بر خطر می‌افتد و با همکاری سایر اعضاء اوپک شرایط بازار را به شرایط عادی بازگرداند.

وی با اشاره به برخی صحبت‌ها در مورد ورود نفت شل آمریکا به بازار جهانی گفت: نفت شل آمریکا نفت پرهزینه‌ای است و هزینه‌ی استخراج آن بالاست و اگر قیمت نفت اوپک پایین بیاید ارزش اقتصادی نفت شل نیز کاهش پیدا می‌کند و بازار نسبت به آن اقبال نشان نمی‌دهد، مگر آنکه برخی کشورها بخواهند با پایین آوردن ارزش نفت استخراج نفت شل را غیر اقتصادی و زیان ده کنند.

نظر شما