شناسهٔ خبر: 75877 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

غفوری فرد در گفتگو با "نماینده":

اصولگرایان می گویند اسم "خانه احزاب" مرده است

غفوری فرد رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب با بیان اینکه شکل گیری خانه احزاب به بن بست رسیده است، گفت: وزیر کشور چند جلسه تشکیل داد اما متاسفانه در آنجا هم به نتیجه ای نرسیدیم.

پس از شکل گیری دولت تدبیر و امید و حضور عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور، احزاب و تشکل های سیاسی دو بار به میدان فاطمی دعوت شدند تا دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در قبال مسائل سیاسی مطرح کنند، یکی از مهمترین مطالب بیان شده در آن جلسه، احیا و فعالیت مجدد خانه احزاب بود. به همین جهت پس از برگزاری دومین نشست احزاب با وزیر کشور، برخی احزاب اقدام به تشکیل کمیته اجرایی احیای خانه احزاب کردند. کمیته اجرایی ماموریت یافت ضمن دعوت از احزاب و تشکل های سیاسی، مجمع عمومی خانه احزاب را در دوره جدید برگزار کند. اما چینش سیاسی این کمیته با انتقاد برخی از احزاب (اصولگرایان و اصلاح طلبان) بویژه اصولگرایان روبه رو شد.

حجت الاسلام موسوی تبریزی "مجمع منحله مدرسین و محققین حوزه علمیه قم" (اصلاح طلب)، حسن غفوری فرد "عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی" (اصولگرا)، یدالله طاهرنژاد" عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران" (اصلاح طلب)، فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح طلب (اصلاح طلب)،سید محمد میرمحمدی "دبیرکل حزب تمدن اسلامی" ( اعتدال‌گرا)، امرالله شیخیانی "دبیرکل حزب مردم و نایب رئیس سابق خانه احزاب" (اصلاح طلب)، پور نامدار (اعتدال‌گرا) و اسلامی تبار (اعتدال‌گرا) اعضای کمیته هشت نفره(کمیته اجرایی احیای خانه احزاب) را تشکیل می دادند

این کنشگران حزبی براین باور بودند کمیته اجرایی یک طرفه عمل می کند و نمی تواند احزاب و تشکل های سیاسی را برای تشکیل مجمع عمومی نمایندگی کند از این رو شکل گیری خانه احزاب در دوره جدید باز در حاشیه قرار گرفت.

حسن غفوری فرد که از چهره های باسابقه در خانه احزاب(دوره های پیشین است) و به گفته خود برای شکل گیری مجمع عمومی در دوره جدید تلاش کرده می گوید: شکل گیری خانه احزاب به بن بست رسیده است و احزاب سر آن به تفاهم نرسیده اند، اصلاح طلبان بر همان خانه احزاب تاکید دارند و او را برند معرفی می کنند و اصولگرایان هم می گویند اسم خانه احزاب مرده است.

حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی نماینده، درباره عدم احیای خانه احزاب، گفت: برای احیای این خانه تلاش کردیم ضمن اینکه خانه احزاب هم با ایده خوبی شروع شد و دوره سوم و چهارم آن کارهای خوبی صورت گرفت. در دوره دوم و سوم که بنده رئیس بودم روی منشور وفاق بحث و بررسی کردیم و اکثر احزاب نیز موافق آن بودند، به دنبال آن بودیم تا اختلافات به جامعه کشیده نشود و به جای برخورد فیزیکی با یکدیگر بحث و گفتگو کنیم اما به دلیل زیاده خواهی یک عده از هم پاشید.

وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا مجمع عمومی خانه شکل بگیرد، افزود: از این رو چندین جلسه مفصل با اصلاح طلبان، اصولگرایان و حتی نیروهای مستقل برگزار کردیم و قرار بر این شد بنده و آقای موسوی تبریزی به عنوان اصولگرا و اصلاح طلب از افراد برای حضور در مجمع دعوت کنیم اما سر این موضوع هم تفاهم حاصل نشد، عده ای گفتند باید خانه احزاب باشد، عده دیگر بر تشکیل کانون و باشگاه احزاب تاکید کرده بودند و عده ای دیگر نیز از تغییر اساسنامه خانه احزاب سخن می گفتند از این رو متاسفانه شکل گیری خانه احزاب به بن بست رسیده است.

رئیس پیشین خانه احزاب خاطرنشان کرد: وزیر کشور چند جلسه تشکیل داد اما متاسفانه در آنجا هم به نتیجه ای نرسیدیم.

غفوری فرد در ادامه درباره اینکه گفته می شود احزاب اصولگرا به دنبال تشکیل باشگاه احزاب هستند، آیا اصولگرایان این باشگاه را تشکیل خواهند داد؟ اظهار داشت: در خانه احزاب باید دو طرف حضور داشته باشند، اصولگرایان، اصلاح طلبان و احزاب مستقل تشکیلات خود را دارند بنابراین در خانه احزاب باید سلیقه های مختلف که در چهارچوب قانون فعالیت می کنند شرکت کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این اجماع برای شکل گیری وجود ندارد، اصلاح طلبان می گویند خانه احزاب برند است و باید همان برند اعمال شود، اصولگرایان می گویند به علت اختلافات و تغیراتی که در آنجا ایجاد شد اسم خانه احزاب مرده است و باید اسم آن باید باشگاه احزاب شود، البته این مسائل قابل حل است اگر در کار حسن نیت باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در بعد آسیایی و جهانی کارهای خوبی انجام داده بودیم و با احزاب بزرگ دنیا ارتباط برقرار کرده بودیم اما متاسفانه به دلیل این اختلافات، خانه احزاب فعال نشد تا اینگونه اقدامات و فعالیت های را ادامه دهد.

نظر شما