شناسهٔ خبر: 75683 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

لاریجانی:

مشکلات اقتصادی ناشی از سوءمدیریت است/ طرف مقابل به مذاکرات نگاه بقالی نداشته باشد

لاریجانی رئیس مجلس گفت: البته قبول ندارم که همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است چرا که بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از سوءمدیریت است و باید سازوکارهای دقیق‌تری برای آنها داشته باشیم تا مسائل اقتصادی این وضعیت کنونی را نداشته باشد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سفر خود با استان یزد، در گردهمایی پرچمداران نهضت حسینی که با حضور ائمه جمعه و  مبلغین  در مسجد حظیره شهر یزد برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه برای فرهنگ دینی در کشور باید سازوکار روشنی داشته باشیم، اظهار داشت: ایران با فرهنگ اهل بیت زنده است و سرافرازی ملت ایران به دلیل حب اهل بیت است لذا همانطور که در زمینه‌های مختلف گسترش ایجاد می‌کنیم باید سازوکارهای تربیت افراد دین‌شناس را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: البته اینکه حوزه‌های علمیه دولتی نشوند، فکر درستی است و حتی در دولت‌هایی مثل دولت جمهوری اسلامی که اساسا پایه آن بر حمایت از تفکر دینی است، بازهم حوزه‌های علمیه باید بتوانند حرف خود را در اصلاح امور بزنند. البته استقلال حرف درستی است اما استقلال حوزه‌های علمیه به معنای نفی وظیفه دولت‌ها، نسبت به حوزه‌های علمیه نیست و در حالی که آنها مستقل هستند اما دولت باید بر گسترش حوزه‌های علمیه کمک کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس خاطرنشان کرد: ما در مجلس برای گسترش حوزه‌های علمیه بودجه‌هایی را اختصاص دادیم تا با مدیریت حوزه علمیه قم تخصیص داده شود البته در این سالهای اخیر که دچار خشکسالی مالی شدیم کمک‌ها به حوزه علمیه کاهش یافته که باید احیا شود.

لاریجانی با اشاره به شرایط دولت و مجلس اظهار داشت: کمابیش شنیده‌ایم که شرایط ایران و نقشی که در مسائل منطقه‌ای دارد، چگونه است؛ در حال حاضر درگیر برخی از گرفتگی‌هایی که در صحنه منطقه‌ای هستیم و با برخی مسائل اقتصاد که در برون مواجهیم و دست و پنجه نرم می‌کنیم البته این امور می‌توانند مجزا باشند اما بر روی هم تاثیرگذار هستند به خصوص برخی مشاجراتی که در صحنه بین‌الملل داریم تا حدودی روی مسائل داخلی و اقتصادی تاثیرگذار است.

وی افزود: البته قبول ندارم که همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است چرا که بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از سوءمدیریت است و باید سازوکارهای دقیق‌تری برای آنها داشته باشیم تا مسائل اقتصادی این وضعیت کنونی را نداشته باشد البته تحریم‌ها تاثیرگذار بوده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسائل اقتصادی کشور از چند مساله رنج می‌برد، یکی از این مشکلات وابستگی زیاد به نفت برشمرد و گفت: بودجه ما همچنان نفتی است و تا وقتی اینگونه است، این تلاطم‌ها تاثیرگذار خواهد بود؛ در حال حاضر اتکای بودجه به نفت بیشتر از قبل است و از آنجا که در سالهای اخیر استخدام‌ها زیاد و بودجه جاری متورم شده، نیاز داشتند که از پول نفت استفاده کنند.

لاریجانی در ادامه گفت: بخش دیگری از مشکلات این است که تلاش می‌کنیم همه کارهای عمرانی را با بودجه دولتی انجام دهیم و از آنجا که دولت پول ندارد، کارها می‌ماند. در واقع کلنگ زیاد می‌زنیم اما چون بودجه متناسب برای اینکه پروژه‌ها را به پایان ببریم، نداریم لذا یک پروژه حدود ۳۰ سال طول می‌کشد تا به پایان برسد.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور شروع شده و کلنگ خورده است، گفت: از آنجایی که این پروژه‌ها به زودی به بهره‌برداری نمی‌رسند و به چرخه تولید وارد نمی‌شوند و افزایشی در ثروت عمومی ایجاد نمی‌کنند این مشکلات باقی می‌مانند؛ ما امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشتیم با فرض اینکه تمام این ۳۰ هزار میلیارد تومان محقق شود، ۳۰ تا ۴۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به اتمام برسد.  

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برخی افراد آه می‌کشند که شرایط از نظر بین‌المللی عوض شود تا پول سرازیر شده و این پروژه‌ها به اتمام برسند در صورتی که قبل از این تحریم‌ها هم وضعیت تقریبا همین‌گونه بود. شاید کمی فراز و فرود وجود داشت لذا راه علاج این است که مکانیزم‌ها عوض شود تا ما این پروژه‌ها را به مردم واگذار کنیم.

لاریجانی با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت: در طول یک سال اخیر مذاکرات نسبتا جدی صورت گرفت و ابعاد مساله برای طرفین روشن است  و آنچه ایران از این مذاکرات می‌خواهد مشخص است و رفتار و نیات آنها هم برای ما روشن است و حالا زمانی است که باید درست تصمیم بگیرند و غرب یکی از دو راه موجود را انتخاب کند.  

«راه اول این است که ایران در چارچوب نظارت‌های بین‌المللی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد و غرب به ایران اطمینان داشته باشد و دنبال ستیز با ایران نباشد؛ این راه هموار است و با فتوای مقام معظم رهبری در تحریم تولید سلاح هسته‌ای برای اینها روشن است که ایران نمی‌تواند دنبال سلاح باشد چرا که این فتوا فرای قانون است. شاید مجلس قانون را عوض کند اما این فتوا تغییر نمی‌کند و اگر غربی‌ها مختصر عقلی داشته باشند این موضوع را می‌فهمند. این راهی است که ما آن را تایید می‌کنیم تا نظارت‌ها در صحنه بین‌الملل انجام شود و ایران هم دانش هسته‌ای خود را داشته باشد.»

وی با اشاره به راه دیگر تاکید کرد: راه دیگر این است که ایران را از راهی که تاکنون طی کرده پشیمان کنند و مذاکرات را با دست‌انداز مواجه کنند که این به نفع آنها نیست و ما هم از آن استقبال نمی‌کنیم بنابراین باید بدانند اگر به دنبال فضای امن در منطقه هستند، باید رفتارشان با ایران سنجیده باشد و ایران را به سمتی هل ندهند که مجبور شود رفتارش را تغییر دهد.  

لاریجانی برهمین اساس گفت: وقتی ایران تحت نظامات بین‌المللی عمل می‌کند اما اینها به تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های خود ادامه می‌دهند و فایده اینکه ایران تحت نظامات بین‌المللی است، چیست؟  بارها در مجلس این سوال پیش آمده و برای هر صاحب‌نظری این سوال پیش می‌آید که اینکه ما در چارچوب نظامات کار می‌کنیم اما اینها دائما تحریم می‌کنند پس فایده‌اش چیست. لذا ما این راه را پسندیده نمی‌دانیم و امیدواریم کاری نکنند که ایران مجبور شود رفتارش را تغییر دهد.  

رئیس مجلس با بیان اینکه راه مذاکرات به سوی پیشرفت است، گفت: اینکه در مذاکرات اخیر همه دلایل روشن و مذاکرات را تمدید کردند جزء مواردی بود که باید صورت می‌گرفت چرا که ما نمی‌توانیم چیز ناپخته‌ای را بپذیریم لذا باید همه ابعاد موضوع برای طرفین روشن شود و آنها نباید دنبال فریبکاری باشند و ایران این ورزیدگی را دارد که تشخیص دهد در کجا باید چارچوب‌های دقیق را وضع کند.  

وی برهمین اساس اظهار امیدواری کرد که در ادامه مذاکرات مسیرها روشن شود و راهکار نخست به اجرا درآید و برهمین اساس نیز گفت: ما نگاه مثبتی به مذاکرات داریم و می‌توان در زمینه‌هایی به توافق دست پیدا کرد به شرط اینکه نگاه چانه‌زنی و نگاه بقالی به مذاکرات نداشته باشند چرا که مذاکرات سنگین است و نباید جنسش را در این ترازو قرار دهند.

لاریجانی با اشاره به شرایط منطقه‌ای گفت: شرایط منطقه از جنس تروریست‌های جدید به وجود آمده مثل داعش هنوز حالت قلیان دارد و نقشی که ایران داشته همواره نقش مسئولیت‌پذیری بوده است چرا که ایران همیشه با جریانات تروریستی آنچه که در عراق و افغانستان شد، مخالف است و با آن مبارزه کرده است. در قضایای اخیر نیز تنها ایران جلوی این تروریست‌ها ایستاد و بقیه فقط سخنرانی کردند و اخیرا چند تا بمباران هم انجام دادند که تاثیری نداشت.  

رئیس مجلس با اشاره به مساله سوریه نیز خاطرنشان کرد: آن زمان در سوریه که این مسائل پیش آمد ما گفتیم که این اقدامات برای منطقه مشکل ایجاد می‌کند اما آنها باور نکردند. این رفتارها، رفتارهایی است که برای منطقه هزینه ایجاد کرد و بعد از این ایجاد هزینه، آنها قبول کردند و حالا پذیرفتند که ایران نقش سازنده‌ای داشته باشد. البته مبارزه با این پدیده پرهزینه است و نیاز به زمان دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: در حوزه مسائل اقتصادی باید یک همگرایی در کشور وجود داشته باشد. برخی تنش‌های سیاسی داخلی را از سر عقل نمی‌دانم چرا که وقتی شرایط منطقه‌ای اینگونه است، سایش‌های سیاسی در داخل عاقلانه نیست چرا که انسان همیشه باید اولویت‌ها را در نظر بگیرد لذا امروز بیش از هر زمان دیگری احتیاج به وفاق ملی داریم و باید روی مولفه‌های مهم برای شرایط کشور گفت‌وگو و تفاهم کنیم.

نظر شما