شناسهٔ خبر: 75672 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حاشیه نگاری نماینده از جلسه رأی اعتماد مجلس به وزیر علوم؛

از امت وسط تا وزیری که گوش خیلی ها را شنوا کرد

رأی اعتماد

نماینده/زهرا موحدین: گذشتن ساعت از هشت خیلی به چشم نمی آمد که جلسه علنی با ۹۲ صندلی خالی آنهم با دستور کار اصلی بررسی برنامه و صلاحیت یا به زبان ساده رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم آغاز شد.

جلسه علنی مزین به قرائت آیات۹۰ تا ۹۲ سوره نحل آغاز شد؛ در حقيقت‏خدا به دادگرى، نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏دهد...  و چون با خدا پيمان بستيد به پيمان خود وفا كنيد... مثل آن زن نباشید که ریسمان های خود را بعد از اینکه محکم تابیده بود وا می تابید ... بی گمان شما را ازین راه آزمایش می کند ...

جلسه به علت نیامدن رئیس جمهور با دستور دوم که ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اجازه رئیس مجلس رسمی تر شد. پانزده دقیقه ای به همین منوال گذشت تا اینکه لاریجانیِ رئیس حکم به مطرح کردن بحث رأی اعتماد محمد فرهادی برای تصدی وزارت علوم داد و بعد از تذکر با همان لحن آرام همیشگی مبنی بر استقرار دوستانش بر صندلی های خود، اشاره داشت که جناب آقای دکتر روحانی بفرمایید صحبت خود را شروع کنید...

رأی اعتماد

جناب رئیس جمهور بعد از حمد خدا و صلوات مایل بود در آغاز درآستانه روز مجلس بودن (۱۰ آذر) را به نمایندگان تبریک بگوید و درودی هم به روح شهید مدرس داشته باشد. روحانی رأی اعتماد را پیوند بسیار مبارکی بین مجلس و دولت خواند و فرصت نداشت والا میخواست به اینکه نمایندگان از مجلس اول تاکنون به رسالت نمایندگی عمل کرده اند اشاره کند.

رئیس جمهور با یادآوری پنجمین حضورش در مجلس برای رأی اعتماد به وزیر علوم، از همه کاندیداها و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کرده و به مجلس آمدند و توانستند رای ۷۰ نماینده و یا ۷۹ نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند، تشکر کرد. چرا که به نظرش" به مجلس و پشت تریبون آمدن و مخالف، موافق کمی سخت است و گاهی برای خودش و خانواده‌اش مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما آنها برای انجام وظیفه آمدند که از آنها سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که در مناصب و مسئولیت‌های دیگر بتوانند برای خدمت به مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند"

در این میان بود که بالاخره صحبت از دکتر فرهادی شد و شاید به دلیل اینکه رئیس جمهور معتقد بود نمایندگان به اندازه خودش یا بیشتر از وی شناخت دارند از سوابق فرهادی به سرعت عبور کرد و تأکید کرد که رأی نیاوردن وزرا را سایت ها و رسانه ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به نمایندگان باشد.

یکباره نمیدانم چه شد که وزیر پیشنهادی جای خود را به دموکراسی داد و رئیس جمهور به تشریح دوباره دموکراسی غیر حزبی در ایران پرداخت؛ «ما در کشورمان یک دموکراسی ویژه و غیر حزبی داریم، تصریح کرد: این دموکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است. اگر دموکراسی ما حزبی بود و ۲ یا ۳ حزب بزرگ و یا اقلیت و اکثریت داشتیم، دولت و مجلس از یک حزب و یا حداقل از دو حزب بود، مقداری کار آسان‌تر بود و در تعامل سیاسی کار راحت‌تر بود. اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و انتخاب کرده است و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم، البته این شیوه امتیازات و مشکلاتی هم دارد، اما معنایش این نیست که ما برای آینده فکر و تامل نکرده و راه بهتری پیدا نکنیم. دموکراسی در جایی که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است، کار خیلی سهل پیش می رود»

اینکه تأکید بر دموکراسی در جایی که مردم سالاری دینی وجوه گسترده تری دارد در بیان رئیس جمهور خطای مصطلح یا لفظی بود بماند ولی هر چه بود نمی دانم تکرارش چه خاطره ای را در ذهن تداعی کرد که به یکباره رئیس جمهور را از جلسه رأی اعتماد به فرهادی به ۲۴ خرداد و انتخابات ریاست جمهوری سوق داد. شیخ تدبیر با تأکید بر اینکه  معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کنند تأکید کرد: «آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و باید معیار ما باشد، ۲۴ خرداد است. در این انتخابات گفتمان و فردی مورد تایید و انتخاب مردم قرار گرفته که اگر این فرد با نفر بعدی آرایش یک میلیون رای بود، احتمال نزدیک بودن گفتمان وجود داشت. اما اگر گفتمانی رای آورده که با نفر بعدیش ۱۳ میلیون رای و ۳ برابر نفر بعدی است و تا این اندازه اختلاف رای دارد، نشان دهنده آن است که این افکار و گفتمان مورد تایید قاطع مردم است. ضمن اینکه گفتمان نفر دوم هم با نفرات بعدی تفاوت زیادی نداشته است» در همین هنگامه بود که صدای نمایندگان نیز به اعتراض بلند شد و هیاهو مجلس را فرا گرفت به گونه ای که رئیس را ناگزیر از "اجازه بفرمایید دوستان" همیشگی کرد.

رئیس دولت در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی اش خلاصه خود را «امت وسط» نامید و تأکید کرد دموکراسی چارچوب هایی دارد که همه باید در این چهارچوب ها حرکت کنیم. و در نهایت گریزی هم به سوابق وزیر پیشنهادی داشت و با خنده یادآور شد که فرهادی «خیلی از گوشها را شنوا کرده البته آقای دکتر هاشمی هم خیلی از چشم ها را بینا کرده ان شاءالله قلب سلیم هم با شما، آن وقت می شود إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً»

بعد از سپاسگزاری رئیس جمهور از تحمل و برگزاری این جلسه، به عادت همیشگی رئیس مجلس هم تشکر کرد و اسامی مخالفین و موافقین با دستور آقای رئیس اعلام شد؛ مخالفین: علی مطهری، علی محمد احمدی و حمیدرضا مشهدی عباسی و موافقین؛ رهبری املشی، سید مهدی هاشمی و الیاس نادران.

اولین مخالف که گویا در کل تمایل دارد مخالف نمایندگان باشد اینبار در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم در پشت تریبون حاضر شد و علت مخالفتش را موافقت فضای مجلس با وزیر پیشنهادی خواند! و به نظرش آمد از گفتمان اصولگرایی باید دفاع کند که با "دو دو" های نمایندگان و اعتراضاتشان مواجه شد. در ادامه مطهری با تعبیر دفاع از حیثیت مجلس اظهاراتی داشت که علاوه بر اعتراضات ثابت نمایندگان با اعتراض صریح آقای رئیس مجلس رو به رو شد تا جایی که لازم دانست تأکید کند: اینکه آقای مطهری فرمودند که اگر مجلس به آقای فرهادی رأی بدهد حتما معامله ای صورت گرفته حتما نادرست است. نمایندگان خود بررسی می کند اگر اینطور باشد که مجلس رأی ندهد یک جور متهم شود و اگر رأی بدهد یک جور متهم شود جوانمردانه نیست. در مقابل تذکر جدی لاریجانیِ رئیس صدای احسنت نمایندگان بلند شد. در میانه نطق مطهری بود که رئیس دولت نیز مجلس را ترک کرد.

رأی اعتماد

مخالفان دیگر هم نظر و مخالفتی جدی نداشتند. در میان موافقان نیز همانطور که پیش بینی می شد جالب توجه ترین نطق را شاید بتوان منتسب به نادران دانست. نادران که در رأی اعتمادهای پیشین به وزرای پیشنهادی قبلی ادله مخالفت هایش محکم بود اینبار در کسوت موافق پشت تریبون رفت.

نادران نطقش را به تعبیر خود با شوخی با مطهری شروع کرد و تصریح کرد: «برادر ما آقای مطهری در قالب مخالفت با فرهادی با مجلس مخالفت کرد و نامه‌ای از فتنه‌گران را که دلشان می خواست بخوانند، خواندند. می‌گویند که مهم نیست داروخانه میخ می‌فروشد یا نه او کار خودش را می کند، به هر حال امیدواریم ان شاءالله ایشان هم هدایت شوند و با مجلس همراهی کنند»

در ادامه نادران به تعبیر خود در رابطه با برادرش رئیس جمهور محترم که به حاشیه رفت و بحث اختلاف رأی با نفر دوم را مطرح کرد هم تصریح کرد: عزیز برادر در انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم اختلاف رای همین فاصله ‌ها بود، منتهی در سال ۷۶ دوستان به رای مردم در انتخابات تمکین کردند، قانون را پذیرفتند و تبریک گفتند اما در ۸۸ عده‌ای فتنه کردند و به مردم سالاری تمکین نکردند، اما به هر حال هر کسی که رای گرفت همه باید به او کمک کنند تا آنچه مورد رضای خداست انجام گیرد. ما هم از باب گفتمان اعتدال و اینکه خدایی نکرده برخی از مدیران یا بعضی از حلقه های انحرافی و تند رو اصلاح طلبان شرایطی را فراهم نکنند که جریان دولت از اعتدال خارج شود به دولت کمک می کنیم. در میان کلام نادران نیز سایر نمایندگان با احسنت وی را همراهی می کردند.

بعد از پایان نطق مخالفین و موافقین نوبت به وزیر پیشنهادی رسید. فرهادی که چفیه بر دوش داشت در چند جا از نطقش به خصوص موضع گیری صریحش در خصوص فتنه تحسین ها را بر انگیخت.

در نهایت از مجموع ۲۳۵ رأی اخذ شده؛ محمد فرهادی توانست با ۱۹۷ رأی موافق و ۲۸ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع اعتماد نمایندگان را جلب کند تا پایانی باشد بر سریال دنباله دار بی وزیری وزارت علوم. امید آنکه این انتخاب پایانی بر حواشی این وزارت خانه مهم نیز باشد ...

 

 

 

 

 

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۹-۰۷ ۱۳:۳۸علی 0 0

    با یک چفیه چه خوب نماینده ها خر شدند . 
                                

نظر شما