شناسهٔ خبر: 75670 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

احمد آریایی نژاد در حاشیه بازدید از پایگاه اطلاع رسانی «نماینده»:

گفتند از رکود خارج شدیم و به رونق نرسیدیم، خوشبینانه یعنی نقطه صفریم

احمد آریایی نژآد/1* عضو کمیسیون بهداشت: با توجه به اینکه ما در آستانه کوچک کردن دولت هستیم، باید کاری کنیم تا خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم زیرا بخش خصوصی حاضر نیست، ارزان کار کند.

پس از تغییر دولت، یکی از حوزه هایی که عملکرد دولت در آن بیشتر از سایر بخش ها رخ نمایی می کند، حوزه بهداشت و درمان است که با اجرای طرح تحول سلامت، نقشه های زیادی را برای ایجاد تحول در این حوزه دارند، برای بررسی بیشتر این موضوع و نیز گزارشی که کمیسیون بهداشت مجلس درباره آلودگی بنزین ها داد، گفتگویی را با احمدآریایی نژاد، نماینده ملایر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

 

نماینده: حوزه ای که تاکنون دولت در آن خوب کار کرده حوزه وزارت بهداشت و درمان است و بودجه زیادی برای ساماندهی این بخش اختصاص داده شده است و با این حال این نگرانی وجود دارد که چه تضمینی وجود دارد این عدد هر ساله به این وزارتخانه تزریق شود؟ درباره طرح تحول سلامت هم اگر نظری دارید، بفرمایید؟

ما برای اینکه بودجه بیشتری به وزارت بهداشت بدهیم از دیگر بخش ها و وزارتخانه ها سهمیه ای را کم کرده و به آنها اختصاص داده ایم. حال آیا کشاورزی، آموزش و پرورش، ازدواج جوانان و سایر بخش ها بودجه نمی خواهند؟ ما سعی کرده ایم همه این موارد را تا حدی نادیده بگیریم و بودجه ها را به بخش بهداشت تزریق کنیم. البته این کار هم لازم است ولی کافی نیست.

 به نظر می رسد اصل پیشگیری مقدم بر درمان را هم می توانیم در نظر داشته باشبم و به آن بپردازیم در صورتی که در طرح های کنونی وزارت بهداشت بیشتر به مسائل بستری بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی پرداخته اند و این سوال وجود دارد که آیا همه مردم بستری می شوند؟ ما برای حفظ سلامتی و ارتقا بهداشت چه کرده ایم؟ برای استخدام نیرو و چالش های دیگر چه می خواهیم بکنیم؟

در بسته بهداشتی که مقام معظم رهبری آن را پیشنهاد داده بودند، موضوعاتی مانند تقدم پیشگیری بر درمان، طب سنتی، طب گیاهی و مراقبت های بهداشتی اولیه وجود داشت که همه این موراد هم باید مورد رسیدگی و تقویت در این وزارتخانه قرار بگیرد.

دولتی ها می گویند ۹۵ درصد افرادی که هم اکنون در بیمارستان ها بستری می شوند از خدماتی که به آنها ارائه می شود، راضی هستند در صورتی که اگر هم اکنون به روستاها و شهرهای کوچک که درمانگاه های کوچکی دارند، سری بزنیم متوجه رضایت مردم این مناطق از این خدمات و ادعاهای مطروحه خواهیم شد. من طبق بررسی ها و آماری که حداقل در حوزه انتخابیه خود دارم نزدیک به ۹۰ درصد مردم از تخصیص امکانات ناراضی هستند، مثلا ما یک بیمارستان امام حسین در حوزه انتخابیه داریم که ناقص می چرخد ولی در خانه های بهداشت نیز خدمات مطلوبی ارائه نمی شود و وزیر قول داده اند که نیمه دوم امسال را به وضعیت بهداشت کشور برسند که باید دید چه اقداماتی انجام می دهند.

اینکه اگر ما قطره آهن و کمی دارو در این مکان ها بگذاریم کافی نیست و باید دکترها به موقع به این روستاها بروند و بهورزها را تقویت کنند و پزشک عمومی باید در این مکانها بگذارند. یک دفترچه بهداشت روستایی داریم که مردم باید برای مهر کردن آن کلی به زحمت می افتند.

به هرحال طرح تحول سلامت کاری است که آغاز شده و بایستی بیشتر روی درمان و پیشگیری برنامه ریزی کنند. هم اکنون با کم شدن قیمت نفت و با وجود مشکل کم آبی و تاثیر آن روی کار کشاورزی و نیز به تبع آن تاثیر پذیری صادرات و واردات از این مهم باید دقت بیشتری روی هزینه ها داشته باشیم.

نماینده: پرستاران قشر مهمی از کادر پزشکی هستند که در این سال ها در نحوه استخدام و ارائه خدمات دچار بی مهری هایی شده اند، اواخر سال قبل قول داده بودند که تعدادی از این نیروها استخدام شوند؟ آیا این اقدام عملی شده و چه امکاناتی در خدمت این قشر زحمتکش قرار داده شده است؟ درباره وضعیت تعرفه های پرداختی شان هم توضیح دهید؟

همانطور که می دانید استخدام رسمی در کشور ممنوع شده و استخدامها به صورت قراردادی و شرکتی است و در خبرهایی گفته شده بود که برای آذر ماه می خواهند این کار را انجام دهند و فقط هم پرستاران نیستند و یکی دو رشته دیگر پزشکی هم هستند.

حال با توجه به اینکه ما در آستانه کوچک کردن دولت هستیم، باید کاری کنیم تا خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم زیرا بخش خصوصی حاضر نیست، ارزان کار کند و باید طوری از آنها حمایت کنیم حال با اجرای طرح تحول نظام سلامت دولتی ها را تقویت می کنیم که با این موضوع در تعارض است.

اینکه مطرح می شود پرستاران را جذب دیگر کشورها کنیم هم امکانپذیر نیست به دلیل اعتقادی اکثر پرستاران خانم هستند و خانواده هایشان را نمی توانند، رها کنند و برای کار به دیگر کشورها بروند.

اصل مسئله به نظر من موضوع دیگریست و ما بایستی به سمت ثرومتدتر کردن جامعه پیش برویم تا بتوانیم هزینه کارهای خدماتی ای که در جامعه انجام داده می شود را بدهیم. اینگونه هم حساب کنیم که به ازای هر چند نفر جمعیت باید چند پزشک، پرستار و یا سایر نیروهای پزشکی تحصیل کنند و در جامعه خدمات ارائه دهند و رسیدن به این شاخص ها نیز بودجه می خواهد.

برای این منظور ما باید به راه هایی برای تولید پول بیندیشم تا سرمایه و شغل هایی جدیدی ایجادکنیم و با تولید علم آن را کاربردی کنیم. اینگونه پولی را که برای واردات محصولات متنوع به کارگران خارجی سایر کشورها می دهیم را می توانیم در کشور خودمان مصرف کنیم.

نماینده: طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات با شورای عالی فضای مجازی مطرح شده است، آیا ادغام این دو باعث می شود عملکرد شورای عالی فضای مجازی پررنگتر شود، یا بخاطر اینست که جلوی موازی کاری را بگیرند؟

 ما از هر ابزاری می توانیم استفاده خوب یا بد داشته باشیم. در این طرحی هم که درباره آن سوال کردید به همین شکل است حال اگر قدرت و امکانات دست دولتی باشد که واقعا قصد داشته باشد کاری برای انقلاب، نظام و مردم انجام دهد، خوبست.

 گاهی اوقات امکانات و فضاهایی وجود دارد که زیر نظر رهبری کار می کند و دولت ها می خواهند این فضاها زیر نظر خودشان هدایت شود حال با توجه به سمت و سوی دولت ها نوع هدایت و انجام کار در این مراکز متفاوت می شود. حال باید ببینیم چه کارهایی به نفع نظام است.

درباره فضای مجازی هم با توجه به اینکه حساسیت خاصی دارد بنظر بنده اگر دولتی اداره نشود، بهتر است.

نماینده: نظرتان را درباره آماری که دولت درباره رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می دهد، بفرمایید؟

شغل تعریف مشخصی دارد و به نظر شخصی بنده به این معناست که طرف با آن بتواند یک زندگی را بچرخاند، نه اینکه اگر هرکس یک ساعت کار کرد و یا دفترچه داشت او را جزو شاغلان حساب کنیم و اینگونه آمار دادن را نمی پذیریم.

آقای روحانی چندی قبل گفتند ما از رکود خارج شدیم اما به رونق نرسیده ایم و نگاه خوشبینانه یعنی اینکه در نقطه صفر قرار داریم.

نماینده: بنظر می رسد گزارش کمیسیون بهداشت درباره بنزین های آلوده نقطه عطفی بود تا دیگر حاشیه سازی ها در این باره تمام شود، کمی درباره این گزارش و نحوه اثرگذاری آن توضیح دهید؟

ما چند مسئله مهم داریم آلودگی بنزین و پارازیت ها و ... که وقتی با سلامت مردم کار دارد نباید نادیده گرفته شود اما آن زمانی که دشمن می خواست ما را در زمان تولید بنزین تحریم کند ما باید چه می کردیم؟ این را هم باید در نظر داشته باشیم که همه محصولات  دو جنبه مفید و مضر را با هم دارند و گاهی اوقات برخی گروه ها با مطرح کردن اینگونه اخبار مثلا درباره آلوده بودن بنزین دنبال مطالبه کردن موارد دیگری هستند مثلا می خواستند بعد از مطرح کردن این موضوع به مضر بودن پارازیت ها یا مواردی اینچنینی بپردازند ما ازاین مسائل زیاد داریم.

نظر شما