شناسهٔ خبر: 75144 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

جزئیات جلسه بودجه‌ای نعمت‌زاده و نوبخت/ نفت ۷۵ دلاری و بهره مالکانه ۱۳۰۰ میلیاردی در بودجه ۹۴

بودجه/1* معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از جلسه بودجه ای وزیر صنعت با معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در بودجه ۹۴ قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۵ دلار و بهره مالکانه معادن ۱۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش نماینده، مهدی کرباسیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه سال ۹۴ کل کشور خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که میان وزیر صنعت با معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور صورت گرفته، قول‌های خوبی در رابطه با بخش معدن و صنایع معدنی توسط نوبخت داده شده است که امید می‌رود در لایحه چند روز آتی این قول‌ها به عمل تبدیل شود.

جزئیات جلسه نعمت‌زاده با نوبخت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوال مهر، افزود: در بودجه سال ۹۴ کل کشور پیشنهاد افزایش دسترسی سازمان ایمیدرو به منابع صندوق توسعه ملی، مطرح شده است، ضمن اینکه بتوان از منابع صندوق برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های بخش معدن و صنایع معدنی استفاده کرد.

نفت ۷۵ دلاری و بهره مالکانه ۱۳۰۰ میلیاردی در بودجه ۹۴

وی با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۴ کل کشور ۷۰ تا ۷۵ دلار بسته شده است، تصریح کرد: در بودجه سال ۹۴ کل کشور ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای بهره مالکانه پیش‌بینی شده است.

کرباسیان در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر در نظر گرفتن معدن و صنایع معدنی در بسته خروج از رکود گفت: امید می‌رود با توجه به حمایت دولت و مجلس از حوزه معدن، بتوان بندهای پیشنهادی ایمیدرو را در نسخه نهایی لایحه خروج از رکود که روزهای آخر بررسی خود را در کمیته مربوطه مجلس می‌گذراند، مشاهده کرد.

حرکت جهشی در پهنه‌های اکتشافی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این مطلب خاطر نشان کرد: برای رسیدن به توسعه بخش معدن و افزایش سهم آن در تولید ناخالص ملی، معدن و صنایع معدنی باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که بر این اساس ایمیدرو درخواست کرده که بخش خصوصی در این قسمت تقویت شده و حمایت‌های لازم از آن صورت گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین راهکارهایی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بدون بروکراسی‌های دست و پا گیر، پیشنهاد شده است تا بتوان جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را شاهد بود و صادرات را در این بخش رونق بخشید.

مدیرعامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به وجود نقاط پرریسک در بخش معدن به خصوص در حوزه اکتشاف و استخراج، دولت باید ایمیدرو را مورد حمایت ویژه قرار دهد، البته ایمیدرو به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد میدان نخواهد شد.

کرباسیان در ادامه از هدفگذاری اکتشاف ۲۰۰ هزار کیلومتر مربعی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار کیلومتر از پهنه‌های اکتشافی قرارداد بسته شده و ظرف یک سال اخیر با یک حرکت جهشی به اندازه تمام تاریخ گذشته، عملیات اکتشافی صورت گرفته است.

آخرین وضعیت هفت طرح فولادی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح آخرین وضعیت هفت طرح فولادی، خاطر نشان کرد: برای پنج طرح فولادی ایمیدرو شریک اختیار کرده و تمامی این طرح‌ها تا بخش آهن اسفنجی پیش رفته‌اند که بر این اساس امیدواریم بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولاد شادگان، سفیددشت چهارمحال، فولاد میانه و فولاد تبریز در شش ماهه ابتدای سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: پیشرفت پروژه‌های فولاد بافت، قائنات و سبزوار تا بخش آهن اسفنجی عملیاتی شده و در مورد قسمت فولاد نیز مذاکرات بین بانک‌های ایرانی و چینی به زودی نهایی خواهد شد.

کرباسیان در ادامه از گشایش LC برای شش طرح فولادی خبر داد و گفت: اگر مشکلات برطرف شود، بخش فولاد این شش پروژه فعال خواهد شد.

مدیرعامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: در این سازمان ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و یا شروع نشده وجود داشت که امروز نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان از این طرح‌ها تعیین تکلیف شده که یا برای آنها شریک پیدا کرده‌ایم یا طرح را به سرمایه‌گذار، واگذار کرده و یا خواهیم کرد.

وی گفت: تا پایان سال بیش از ۳۰ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری در ایمیدرو، بالای ۹۰ درصد شروع به عملیات داشته یا به بهره‌برداری خواهند رسید که البته نمونه آن طرح طلای زرشوران بود که به بهره‌برداری رسید و به زودی خبرهای فاز دو توسعه آن را اعلام خواهیم کرد.

کرباسیان ادامه داد: طرح دومی که تا پایان آذر ماه امسال افتتاح خواهد شد، طرح سیمان سرواسول در ونزوئلا است که به میزان یک میلیون تن سیمان تولید خواهد کرد، این در شرایطی است که طراحی کارخانه سیمان از سوی ایرانی‌ها بوده، پیمانکاران ایرانی و تا ۷۰ درصد از ماشین‌آلات کارخانه نیز ساخت ایران است.

وی با اشاره به مشکلات جدی کارخانه سیمان سرواسول، خاطر نشان کرد: از ۱۵ آبان ماه این کارخانه، سیمان تولید می‌کند و منتظر اعلام وقت نهایی از سوی مادورا، رئیس‌جمهور ونزوئلا هستیم تا این طرح را با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور ونزوئلا به بهره‌برداری برسانیم؛ ضمن اینکه مواد اولیه این کارخانه نیز از پنج کیلومتری آن تامین می‌شود.

تشکیل کنسرسیوم ایرانی ـ هنگ‌کنگی و چینی برای طرح سنگان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هفته گذشته کنسرسیومی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح سنگان برنده شد که ترکیبی از شرکت‌های ایرانی ـ هنگ‌کنگی و چینی است، این شرایطی است که این طرح پنج میلیون تن کنسانتره آهن و پنج میلیون تن گندله تولید خواهد کرد.

کرباسیان با اشاره به وجود مشکلاتی بر روی تامین کنسانتره و گندله، خاطر نشان کرد: به دلیل عدم اجرای مناسب طرح جامع فولاد، امسال پیش‌بینی می‌شود این طرح بیش از یک و نیم میلیون تن کنسانتره بدهد و طرح گندله آن نیز ۲۲ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: این طرح به فراخوان سرمایه‌گذاری گذاشته شد و ۲۵ شرکت اسناد مربوطه را خریداری کردند که البته در اعلام برنده این طرح، اهلیت را مد نظر قرار دادیم تا مسائل فنی و مالی را در کنار هم دیده باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کنسرسیومی از شرکت‌های اوپال‌کانی پارسیان، MCC چین، KDD هنگ‌کنگ، کاوه پارس و مجتمع فولاد گیلان برنده این طرح شدند که امید می‌رود با سرمایه‌گذاری مناسب، به موقع به بهره‌برداری برسد.

کرباسیان گفت: هم‌اکنون در سنگان ۱۷.۵ میلیون تن طرح کنسانتره و گندله در نظر گرفته شده که پنج میلیون تن از طریق این کنسرسیوم و ۱۲.۵ میلیون تن مابقی از سوی سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد، ضمن اینکه گروه توسعه ملی، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و کاوه پارس در حال سرمایه‌گذاری هستند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بخش گندله‌سازی این طرح ظرف ۱.۵ سال آینده راه‌اندازی شود.

مدیرعامل ایمیدرو ادامه داد: سهم این کنسرسیوم در سرمایه‌گذاری ۵۱ درصد و سهم ایمیدرو ۴۹ درصد است که آورده ما ۲.۶ میلیون تن سرمایه‌گذاری بخش کنسانتره است که امیدواریم این پروژه اجرایی شود و البته بعد از فعال‌سازی پروژه، ۴۹ درصد سهم خود را نیز واگذار خواهیم کرد.

فراخوان سرمایه‌گذاری معادن گل‌گهر ۵ و ۶

به گزارش مهر، کرباسیان با بیان اینکه فراخوان سرمایه‌گذاری در معادن گل‌گهر ۵ و گل‌گهر ۶ اعلام شده، این در شرایطی است که معدن گل‌گهر ۵ به ظرفیت ۲۴ میلیون تن سنگ آهن باید سرمایه‌گذاری می‌شد که بر این اساس، به مدت ۲۵ سال فراخوان دادیم تا ۲۴ میلیون تن سنگ آهن استخراج شود. البته تا به امروز عیار ماده معدنی این معدن ۴۷ درصد است و برندگان سرمایه‌گذاری آن نیز مشخص شده‌اند.

مدیرعامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: کنسرسیومی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های آتیه صبا، مجتمع ماهان، شرکت مبین و شرکت کوثر برنده شده‌اند.

وی ادامه داد: معدن گل‌گهر ۶ نیز با تشکیل کنسرسیومی از شرکت گل‌گهر، میدکو و فولاد سیرجان ایرانیان برنده سرمایه‌گذاری شده که میزان ذخایر آن ۷۶ میلیون تن و عیار سنگ آهن ۵۱ درصد است.

کرباسیان گفت: تفاوت معدن گل‌گهر ۵ با ۶ این است که معدن گل‌گهر ۶ یک معدن زیرزمینی و معدن گل‌گهر ۵ یک معدن رو زمینی است که کار فنی بیشتری می‌برد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معدن جلال‌آباد یک معدن بزرگ سنگ آهن است و ۱۶۰ میلیون تن ذخیره دارد، خاطر نشان کرد: به دلیل آنکه عیار سنگ‌ آهن این معدن کم است، سنگ آهن خام هماتیتی دارد که کار را غیراقتصادی می‌کند و بر این اساس فراخوان سرمایه‌گذاری انجام شد و شرکت فکور صنعت برنده اعلام شد.

وی با بیان اینکه شرکت مذکور قرار است فرآوری و پرعیارسازی سنگ آهن را انجام دهد، خاطر نشان کرد: همچنین کارخانه کنسانتره ۶۰۰ هزار تنی نیز احداث خواهد شد.

کرباسیان با بیان اینکه فراخوان طرح‌های زغال‌سنگ خمرود و کک‌سازی زرند صادر شده و امیدواریم تا پایان آذر سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کنند، گفت: این پروژه موجب می‌شود زغال‌سنگ خمرود ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد و بتواند زغال‌سنگ مورد نیاز زرند و سایر کارخانجات را فراهم کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استخراج منیزیم از معدن شورابه قم، خاطر نشان کرد: این یک پروژه تاریخی است و بالای ۲۰ سال است که معطل مانده است، اما با راه‌اندازی آن، استفاده بهینه از این معدن صورت خواهد گرفت و تابه‌حال چهار شرکت به فراخوان پاسخ داده‌اند که امیدواریم تا پایان آذر برنده انتخاب شود.

وی اظهار داشت: شورا به قمرود نیز منیزیم به دست می‌دهد و امیدواریم تا پایان آذر فراخوان سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده و برنده مشخص شود.

کرباسیان از اعلام فراخوان برای طرح فروکروم چغاتای خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان آذر برنده اعلام شود و البته این پروژه تا حدی فعال است که پیش بینی ما این است که اگر بخش خصوصی این پروژه را در اختیار بگیرد بهتر اجرا خواهد شد.

رونمایی از طرح جامع فولاد تا پایان آذر

وی از رونمایی طرح جامع فولاد تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: این طرح از سنگ آهن تا فولاد را برنامه ریزی کرده چراکه باید تا سال ۱۴۰۴ به ۵۲ میلیون تن فولاد برسیم در حالی که از نظر سنگ آهن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی برخی کمبودها وجود دارد اما پیش بینی می‌شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات علاقمندان به سرمایه گذاری از خارج از کشور نیز به سراغ طرح‌های فولاد ایران بیایند.

مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه امسال به ۱۷ میلیون تن فولاد دست می یابیم خاطرنشان کرد: کمبود گندله و کنسانتره وجود دارد در حالی که ظرفیت کارخانه ها مناسب است اما سیاست وزارت صنعت این است که گندله وارد کشور شود که فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و کاوه پارس قرار است که محصولات فولادی را با گندله تهاتر کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین طرح جامع زغال سنگ از سوی شرکت ایرانی- لهستانی خبر داد و گفت: ظرف هفته آینده پروژه زغال سنگ طبس را با ذخیره ۱۷۰ میلیون تنی به فراخوان سرمایه گذاری خواهیم گذاشت.

طرح جامع طلا تا پایان سال تدوین می‌شود

کرباسیان از آغاز عملیات تدوین طرح جامع طلا خبر داد و گفت: این طرح تا پایان سال آماده خواهد شد و پتانسیل کشور را به لحاظ زمین شناسی و سرمایه گذاری سنجش خواهد کرد و در نهایت اجرای طرح‌ها با کمک بخش خصوصی خواهد بود.

نظر شما