شناسهٔ خبر: 75128 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

نوبت آزادسازی آخرین قسط دارایی‌های بلوکه ایران فرا رسید

دلار/1 زمان آخرین قسط آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در پی توافقات ژنو امروز یکشنبه دوم آذرماه ۱۳۹۳به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار سررسید شد.

به گزارش نماینده، براساس زمانبندی های اعلام شده قسط ششم که آخرین قسط از توافق ژنو برای دور دوم است، امروز یکشنبه دوم آذرماه ۱۳۹۳ مصادف با ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ به میزان ۴۰۰ میلیون دلار سررسید شده است.

این درحالی است که تاکنون خبری از دریافت قسط پنجم توسط مسئولان بانک مرکزی اعلام نشده است. در عین حال در مجموع در دو مرحله با آزادسازی قسط چهارم از دور دوم مبلغ ۶.۱ میلیارد دلار در پی این توافقات به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است.

قسط پنجم به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در تاریخ ۱۲ آبان ماه سررسید شده بود که هنوز به حساب بانک مرکزی واریز نشده است، اما چهارمین قسط از درآمدهای نفتی بلوکه شده به حساب این بانک واریز شد.

از دهم مردادماه سال جاری همزمان با دور دوم آزادسازی از دارایی های بلوکه شده ایران به مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار، تاکنون ۱.۹ میلیارد دلار طی چهار مرحله آزادسازی شده است و با سررسید قسط ششم در مجموع ۹۰۰ میلیون دلار دیگر از منابع توافق شده ۲.۸ میلیارد دلاری را شامل می شود.

البته با توافقات دور اول هم ۴.۲ میلیارد دلار طی ۸ مرحله در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت. با مجموع ۴.۲ میلیارد دلار دریافت شده در مرحله اول در پایان دریافت اقساط مرحله دوم ۷ میلیارد دلار در اختیار کشورمان قرار می گیرد.

در پی توافقات با ۱+۵ قرار بود تا در مرحله اول ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و در هشت قسط به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۷ مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار ۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۴ می، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار در ۲۰ ژوییه آزاد شود که در پایان این زمانبندی منابع مورد نظر آزاد و در ادامه واریز شد.

همچنین طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی ۲.۸ میلیارد دلار در دور دوم نیز به این ترتیب است که قسط اول به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در روز دهم مرداد ۱۳۹۳ (اول اوت ۲۰۱۴)، قسط دوم ۵۰۰ میلیون دلار در روز سوم شهریور ۱۳۹۳ (۲۵ اوت ۲۰۱۴)، قسط سوم ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ (۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴)، قسط چهارم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴)، قسط پنجم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴) و قسط ششم ۴۰۰ میلیون دلار در روز دوم آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴) آزاد و دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

 

منبع: مهر

نظر شما