شناسهٔ خبر: 74939 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

منشاء آلودگی بالاخره مشخص نشد/ تناقض‌‌گویی مسئولان درباره کیفیت هوای تهران

آلودگی/1 امروز هشتمین روز متوالی است که هوای تهران در شرایط آلوده به سر می برد، اما با صحبت های مسئولان شرکت ملی گاز ایران و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش مشخص نیست که منشا این آلودگی هوا در کجا است.

به گزارش نماینده، همانطور که انتظار می رفت با فرارسیدن ماه های سرد سال، هوای کلانشهرهای کشور دوباره به شرایط آلوده بازگشته است. به عنوان مثال امروز هشتمین روز متوالی است که مردم تهران با هوای ناسالم دست و پنجه نرم می کنند و مشخص نیست چه زمانی قرار است هوای تهران به شرایط سالم بازگردد.

خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به بهانه اینکه تولید بنزین در کشور آلوده است، خواستار واردات بنزین از خارج شد که وزیر نفت نیز به تبع آن واردات بنزین را آغاز و تولید بنزین از طریق دریافت ریفورمیت پتروشیمی ها را قطع کرد.

اما به نظر می رسد بنزین وارداتی نیز نقشی در کاهش آلودگی هوای کلانشهر های کشور و به خصوص تهران نداشته است و سر و صداهایی که در زمینه کاهش آلودگی هوا از طریق واردات بنزین صورت گرفت بیش از یک شوی سیاسی نبود.

از سوی دیگر به نظر می رسد آلودگی هوای کلانشهر ها و مخصوصا تهران به دلیل استفاده نیروگاه‌ها و صنایع از سوخت مایع است اما شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب گاز به صنایع و نیروگاه ها تحویل می دهد و این ادعا را که نیروگاه ها از سوخت مایع و البته آلاینده استفاده می‌کنند را رد کرده است.

همچنین مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده است از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه ها تحویل داده شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بود و علت کاهش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نیز افزایش گازرسانی به این بخش است.

حتی در فصل تابستان وزیر نفت دستور داد تا سوخت مایع (گازوئیل) به نیروگاه‌ها داده نشود تا این فراورده نفتی به خارج از کشور صادر و درآمدزایی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد شرایط در واقع به گونه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است زیرا اخیرا شاهرخ خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعلام کرده است احتمالا به منظور تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها و صنایع، گازوئیل وارد کشور خواهد شد.

به گزارش فارس، حتی اخیرا نیز دبیر انجمن سیمان کشور اعلام کرده است گاز این صنایع از اواسط آبان ماه طی سه مرحله قطع و سوخت مازوت جایگزین گاز در این بخش شده است.

هر چند براساس توافقی که با مسئولان وزارت نفت انجام شده قرار است به کارخانه های تولید سیمان که در مراکز استان و در نزدیکی کلانشهرها واقع شده‌اند ارسال گاز از سر گرفته شود تا از آلودگی هوا در کشور کاسته شود.

با این شرایط نتیجه گیری را به عهده مخاطبان قرار داد تا خود تشخیص دهد که علت آلودگی هوا در کجا است.

 

نظر شما