شناسهٔ خبر: 74738 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران مطرح کرد

همه فعالان اقتصادی عمله نظام بانکی شده‌اند/ فضای کسب و کار کشور هزینه‌زا است

آل اسحاق/1 رئیس اتاق بازرگانی استان تهران گفت: همه فعالان اقتصادی عمله (کارگر) نظام بانکی شده و فضای کسب و کار کشور هزینه‌زا است.

به گزارش نماینده، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی استان تهران روزگذشته در همایش ملی کارآفرینی با اشاره به ضرورت حمایت از کارآفرینان اظهار داشت: این موضوع برای همه روشن است و عدم حمایت از کارآفرینی به منزله عدم استفاده از پتانسیل بیشتر است.

وی با بیان اینکه تولید ملی یک عنوان نیست، تصریح کرد: این موضوع برآیند بسیاری از مسائل دیگر است و باید بسیاری از امور شکل بگیرد، تا تولید ملی رشد کند و نظام کشور در حوزه اقتصاد اگر شایسته و بایسته نباشد، بقیه نهضت توان، سرمایه‌گذاری، هزینه و منابع از بین می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با اشاره به تولید ملی عنوان کرد: سیاستهای کلان، ثبات اقتصادی، روابط بین‌المللی، شفافیت و بهبود فضای کسب و کار در کنار چگونگی برخورد با فساد باید شکل بگیرد، گفت: این مباحث باید در کنار مدیریت هزینه وجود داشته باشد و تا این موضوعات آماده نشود، تولید ملی شکل نمی‌گیرد.

به گفته وی، فضای کسب و کار با ۱۱ شاخص و اولویت در کنار تخصیص منابع و جهت‌گیری مجموعه آن منجر به تولید ملی می‌شود و در حقیقت نقش زیادی دارد که تا نباشد، تولید رشد نمی‌کند.

آل اسحاق یکی دیگر از مسائل را در تولید ملی، موضوع کارآفرینی دانست و گفت: چگونگی حمایت از کارآفرینان در سطح ملی باید مطرح شود، بنابراین کار بسیار بزرگ و با ارزشی بوده که این همایش به آن پرداخته است.

وی در مورد کارآفرینی یادآور شد: در گام اول باید مفهوم مشترک و اینکه به چه کسی کارآفرین گفته می‌شود و حد و حدود آن کجاست، در کنار موانع و راهکارهای آن مشخص شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران به تعریف مشترک کارآفرینی پرداخت و ادامه داد: فرایند نوآوری بهره‌گیری از فرصت با تلاش و پشتکار همراه با ریسک مالی، اجتماعی، روانی که با انگیزه سود مالی و استقلال و فرصت طلبی همراه است، گفته می‌شود. کارآفرینی موجب اشتغال مولد، تولید ثروت و توسعه تکنولوژی خواهد بود.

وی در باره انواع کارآفرینی بیان داشت: کارآفرینی مستقل، سازمانی و شرکتی و نیز هماهنگ با سازمان‌های بین‌المللی و یا موضوعات اجتماعی از جمله دسته‌بندی‌های آن بوده است.

وی ادامه داد: کارآفرین فردی است که خطرپذیر بوده، روحیه فعالانه و قدرت تحمل در ابهام داشته باشد و با وجود تنش‌های زیاد کارایی خود را حفظ کند و کنترل درونی، خلاق و استقلال داشته باشد.

آل اسحاق افزود: این افراد خود اشتغال بوده و برای دیگران نیز اشتغال ایجاد می کنند.

این فعال بخش خصوصی به ضرورت توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: این ضرورت باید در کشور مضاعف شود و یا ترکیب جمعیتی، مسئله بیکاری و تعداد فارغ التحصیلان که در سال‌های آینده حدود ۵ میلیون نفر خواهند شد، باید با توسعه کارآفرینی حل شود، اکنون استاندارد موجود برای ایجاد شغل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و با این وجود سرمایه‌گذاری عظیمی برای حل مسئله بیکاری نیاز است.

آل اسحاق افزود: همچنین شرایط نفت نیز در تحریم‌ها مشخص است که برنامه‌های توسعه‌ای را با مشکل مواجه کرده‌ایم، با همه اینها برای توسعه اقتصادی و ملی باید به راههای دیگری فکر کنیم که یکی از این راه‌ها کارآفرینی است.

به گفته وی، خروجی کارآفرینی را افزایش نوآوری، ارتقاء سطح فناوری و تولید دانش دانست و افزود: ایجاد اشتغال، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه از جمله این خروجی‌ها است.

آل اسحاق با بیان اینکه موانع کارآفرینی، محیط کسب و کار و عوامل ضد انگیزشی را شامل می‌شود، یادآور شد: اکنون رتبه ایران در کسب و کار ببهبود یافته، ولی باز هم جایگاه خوبی نیست و افراد خلاق ابداعات خود را نمی‌توانند عملی کنند و مورد حمایت نیستند و زیرساختهای فیزیکی برای رشد و توسعه برای شرکت‌های در حال رشد و رونق تولید وجود ندارد.

وی در مورد عوامل انگیزشی در ایران گفت: اکنون با ریسک‌هایی که وجود دارد، یک کارآفرین باید سرمایه خود را بدهد و موانع اداری و نگرانی از عدم رعایت آنها و فقدان مهارت از دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی نگرانی‌هایی را برای این بخش به همراه دارد، بسیاری از ابداعات کارآفرینان به دلیل عدم حمایت و سرمایه‌گذاری فراموش شده و عملی نمی‌شود، اما در بسیاری از دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که ریسک آن را قبول کرده و در اجرای آن شریک می‌شوند و در حقیقت این ابداعات را جزء سرمایه‌های شرکت خود محسوب می‌کنند.

به گزارش فارس، رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با اشاره به راهکارهای توسعه کارآفرینی اظهارداشت: توسعه زیرساختهای ارتباطی برای فضای کسب و کار از مهمترین عوامل بوده و  تا زمانی که حل نشود، هزینه‌های مدیریت کاهش نمی‌یابد و در حقیقت فضای کشور هزنیه‌زا است.

وی تاکید کرد: سیاستها جایگاه سهولت کسب و کار و مجوزها در کشور پر هزینه بوده و با یک فساد اداری کل سرمایه از بین می‌رود، اکنون همه فعالان اقتصای به بخش خصوصی عمله نظام بانکی شده و تمام زندگی مدیران تحت این موضوع است، چرا که باید کسی که می‌خواهد کار کند، منت برخی ادارات را بکشد و به همین دلیل است که می‌گویند جایگاه ایران در فضای کسب و کار معنادار است.

آل اسحاق اضافه کرد: ارائه تسهیلات فنی و توسعه حمل و نقل در بخش صنایع کوچک در کنار تعیین نهاد متولی برای کارآفرینی و ارائه وام و ایجاد شرکتها و نهادهای مخاطره پذیر ضروری است. برخی از کشورها چنین شرکت‌هایی دارند که ریسک ابداعات را خریده و در ایده تا عمل شریک می‌شوند، امروز ضرورت دارد، شرکت‌های بزرگ نهادی را در این زمینه تاسیس کنند تا کارآفرینانی که ابتدای راه هستند، با آنها شراکت کرد.

 

 

نظر شما