شناسهٔ خبر: 74431 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

گزارشی از نشست مجلسی‌ها با مدیران بورس

قول مساعد نایب‌رئیس مجلس نسبت به رفع نگرانی‌ فعالان بازار سرمایه

ابوترابی.بورس/1 نشست پیش از ظهر امروز نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با فعالان و مدیران ارشد بازار سرمایه همراه با گلایه‌های بورسی‌ها نسبت به عملکرد برخی نمایندگان با استفاده از الفاظ نادرست پایان یافت.

به گزارش نماینده، پیش از ظهر امروز نشستی در سازمان بورس و اوراق بهادار با محوریت مشکلات بازار سرمایه با حضور حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول شورای اسلامی و محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس برگزار شد.

در این نشست بزرگان و فعالان بازار سرمایه کشورمان حضور داشتند تا درباره مشکلات و بی‌توجهی‌های برخی مسئولان دولتی و مجلسی گلایه‌هایی مطرح کنند.

بنابر این با یکی از حاضران در این نشست تماس گرفتیم تا از جزئیات بیشتر این نشست علاوه بر مواردی که در سایت‌ رسمی بورس منتشر شده با خبر شویم.

علیرضا عسگری مارانی با اشاره به اینکه فعالان در خصوص مشکلات قیمت‌گذاری و برخی اظهارنظرهای نادرست نسبت به بازار سرمایه گلایه‌هایی مطرح کردند اظهار داشت: در این جلسه نایب رئیس مجلس قول مساعد دادند که هر لایحه‌ای که مشکلات اهالی بازار سرمایه را حل کند را پیگیری خواهیم کرد.

وی یکی دیگر از گلایه‌های مطرح شده در این نشست را استفاده از عبارت رانت در حوزه بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: استفاده از کلمه رانت در بازاری که حلال‌ترین و شفاف‌ترین معاملات در آن انجام می‌شود غیر منصفانه است؛ اکنون بازار سرمایه بیش از حد شفاف است و مهمترین مواردی که در این بازار پیگیری می‌شود تامین مالی بنگاه‌ها، افزایش اشتغال و تولید در راستای اقتصاد مقاومتی است و تعجب می‌کنیم که چرا در حوزه پتروشیمی از کلمه رانت استفاده می‌شود.

این فعال حقوقی بازار سرمایه با اشاره به اینکه درباره میزان شفافیت در بازار سرمایه همین قدر کافی است که تمام کالاهای صنایع در بورس کالا و سهام آن در بورس اوراق بهادار داد و ستد می‌شود گفت: چیزی برای پنهان‌کاری در بازار شفاف سرمایه وجود ندارد، چرا که تمام تحرکات شرکت‌ها و فعالیت آنان زیر ذره‌بین سهامداران قرار دارد.

وی گفت: نباید با استفاده از کلمه رانت در حوزه بازار سرمایه در میان اقشار جامعه حساسیت ایجاد کرد و این موضوع را خطاب به نائب رئیس مجلس تاکید کردیم.

عسگری مارانی با اشاره به دیگر مشکلات صنایع بورسی که در این نشست مطرح شد، ‌تصریح کرد: قطع گاز شرکت‌های سیمانی و فولادی و کاهش فشار گاز پتروشیمی‌ها پیش از آن که زمستان فرا برسد نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند و معلوم نیست چرا آقایانی که موضوع رانت را مطرح می‌کنند نسبت به قطع گاز صنایع واکنشی نشان نمی‌دهند؛ بنابر این طرح موضوعاتی همانند رانت علاوه بر تشویش اذهان عمومی منجر به عدم توسعه این صنایع پُر مزیت می‌شود.

وی گفت:‌در قانون مالیات‌ها هم هیچ مشوقی برای شرکت‌های شفاف بازار سرمایه دیده نشده از طرفی برخی نمایندگان مجلس بدون توجه به پتانسیل‌های مثبتی که در راستای اقتصاد مقاومتی دارد، اظهارات نادرستی مطرح می‌کند.

این فعال حقوقی بازار سرمایه با اشاره به اینکه میزان تامین مالی بنگاه‌ها در بورس به طور کاملا شفاف و آماری مشخص است گفت: در سیستم بانکی دیده نشده که آمار دقیقی از میزان تامین مالی تولید به طور شفاف منتشر شود و تنها به ارائه چند آمار عددی بدون آنکه اشاره شود کدام بنگاه چقدر در تولید سرمایه‌گذاری کرده بسنده می‌شود.

به گزارش فارس، مارانی افزود: در جلسه امروز همچنین موضوع مشکلات، معوقات بانکی، بنگاه‌داری بانک‌ها و جریمه دریافتی بانک مرکزی مورد اشاره قرار گرفت به طوری که صراحتاً اعلام کردم با وجود اعلام معاون اول رئیس جمهور مبنی بر کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها از ۱۳ درصد هنوز جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

وی گفت: از طرفی هم بانک مرکزی برخی بانک‌ها را مجاب می‌کند که بابت خرید تضمینی گندم پول بپردازند و بعد از آن با نرخ ۲۵ درصد به آنان پس می‌دهد و از طرفی هم جریمه ۳۴ درصدی بابت مطالبات خود دریافت می‌کنند؛ اکنون مشخص نیست که بانک مرکزی با چه منطقی این کار را می‌کند و این چه نوع مدیریت اقتصادی است.

این فعال حوزه بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت در حالی بانک‌ها را مجاب از خروج بنگاه‌داری می‌کند در حالی که طی چند سال گذشته خود مسبب این عامل بوده است، گفت: دولت بابت مطالبات بانک‌ها بنگاه‌ها را به صورت رد دیون به آنان واگذار کرد.

وی تاکید کرد:‌ نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این موضوعات قول مساعد داد که مشکلات با تأمل بیشتری مرتفع شود و باید نمایندگان مجلس بیشتر نسبت به فعالیت‌های بازار سرمایه آگاهی پیدا کنند تا اظهار نظرهای نادرست و تصمیمات غلط مطرح نشود.

 

نظر شما