شناسهٔ خبر: 74331 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اسدالله شعبانی:

اولویت متولیان فرهنگی کتاب خوان کردن مردم نیست

اسدالله شعبانی/1 یک شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه اولویت متولیان فرهنگی کتاب خوان کردن مردم نیست گفت: سیاست های غلط فرهنگی و ناشران دولتی تهدید جدی در صنعت نشر ما هستند و ناشران خصوصی نباید دنباله روی دولتی‌ها باشند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، اسدالله شعبانی در مراسم رونمایی از کتابهای کودک و نوجوان سیمای فرهنگی که به همت انجمن فرهنگی ناشران کودک ونوجوان و همزمان با هفته کتاب که شامگاه یکشنبه ۲۵ آبان و همزمان با هفته کتاب برگزار شد گفت: سالهای ۶۲- ۶۳کتابهایی از خود من با تیراژ صد هزار نسخه منتشر می شد آن زمان جمعیت ایران ۳۵ میلیون نفر بود حالا جمعیت کشور ما به نزدیک به ۸۰ میلیون نفر رسیده است اما شمارگان کتاب را با آن سالها مقایسه کنید. همه اینهابه خاطر سیاست های غلط فرهنگی و دنباله روی ناشران خصوصی از از ناشران دولتی است.

شاعر مجموعه «پرچم سبز درخت» با اشاره به اینکه اولویت متولیان فرهنگی کتاب خوان کردن مردم نیست گفت: کتابهایی که نوشته می شود کتابهای بی خواننده است اگر ما کتاب خوب منتشر کنیم خوانده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد اما چه تعداد از کتابهایی که منتشر می شود کتابهای جذاب و خواندنی نیستند ما باید کاری کنیم که موسسات دولتی پیرو ناشران خصوصی باشند اما امروز رویه عکس طی می شود و این اشتباه است چون ناشران دولتی دغدغه برگشت سرمایه ندارند و مطابق با بخشنامه جلو می روند و این یکی از معضلات جدی در صنعت نشر ما است.

شعبانی همچنین بیان کرد چرا باید به سلیقه و پسند بچه ها آسیب برسانیم؟ چرا بچه های ما سالها آموزش می بینند اما نمی توانند یک نامه درست بنویسند یا دو بیت از شاهنامه را به درستی بخوانند به این خاطر که ما لذت کتاب خواندن را به آنها نچشانده ایم. برای من هنر و ادبیات مهم است اما ناشران دولتی تنها به محتوای آموزشی کتابها فکر می کنند. کتابهای درسی را ورق بزنید به ندرت به  چند شعر خوب و خواندنی بر می خورید.

شعبانی دغدغه اصلی خود را معرفی فرهنگ ایران و توجه به زبان فارسی دانست و گفت: یکی از مواردی که همواره در کتابهایم دریافت می کنم توجه به زبان فارسی است. زبان فارسی به قدری وسیع و انعطاف پذیر است که ما نمی توانیم چارچوبی برایش در نظر بگیریم به همین خاطر نویسندگان، ناشرانی و شاعرانی که در زمینه کتاب کودک فعالیت می کنند به وجود یک ویراستار جدی نیاز دارند چرا ه زبان فارسی هویت ملی ما را تشکیل می دهد و همه اقوام را با یکدیگر متحد می کند

وی به خاطره سفر به سیستان و بلوچستان اشاره و بیان کرد: سیستان سرزمین رستم است. من چند سال پیش به این استان سفر کردم و دیدم که با مشکلات بسیار دست به گریبان است. از بی آبی و کم کاری گرفته تا فقر و گرسنگی مردم. بی گمان اگر رستم زنده بود نمی توانست این شرایط را دوام آورد.

سیمای فرهنگ به طور ویژه به امام حسن(ع) می پردازد

بهروز امیری مدیر انتشارات «سیمای فرهنگ» نیز به پیشینه فعالیت های خود اشاره و بیان کرد: ما کار خود را با انتشار کتاب برای کودکان آغاز کردیم بعد به خوردسالان رسیدیم و پس از آن متوجه شدیم که پدر و مادرها نیز به آموزش هایی در ارتباط با کودکان خود نیاز دارند پس علاوه بر خردسال و کودک به انتشار کتاب برای والدین هم پرداختیم. همچنین کتابهای صدادار و کتابهایی در ابعاد غیر متعارف منتشر کردیم گرچه در این میان نوجوانان را هم نادیده نگرفتیم.

او با اشاره به اینکه «سیمای فرهنگ» به طور ویژه کتابهایی در ارتباط با امام حسن (ع) منتشر می کند اشاره کرد و افزود: یک روز خود من قرار بود درباره امام حسن (ع) سخنرانی کنم دیدم کتابخانه خودم بسیار فقیر است. بازار کتاب را هم بررسی کردم به اثر فاخری بر نخوردم به همین خاطر بر آن شدم تا به طور ویژه به بررسی و پژوهش و انتشار کتاب درباره امام حسن (ع) بپردازم.

امیری گسترش فرهنگ و کتابخوانی را در گرو یک عزم ملی دانست و افزود: چه اشکالی دارد رسانه ملی به مقوله کتاب بپردازد چه اشکالی دارد فیلمسازان ما دست بازیگر محبوب مردم کتاب بدهند با این کار این کشتی در حال غرق شدن را آرام آرام نجات می دهند.

مدیر «سیمای فرهنگ» همچنین بیان کرد: ما باید بچه ها را با کتاب آشتی دهیم بچه های امروز باید با لذت مطالعه آشنا شوند و ما لازم است از هرفرصتی برای مطالعه و علاقه مند کردن آنها به کتاب استفاده کنیم.

شاهنامه خوانی یکی دیگر از بخشهای این برنامه بود. مرشد صالحی به شاهنامه خوانی پرداخت و بخش هایی از رزم نامه رستم و سهراب را برای حاضران به اجرا درآورد.

در این مراسم از سه کتاب «والدین هلی کوپتری» نوشته مریم کیانفر، «راهنمای آموزش صلح» از کامبیز پوشنه و اسماعیل صدری و «تغذیه برای نوزادان و کودکان نوشته آنابل کارمل با ترجمه احمدرضا درستی مطلق، محمد طاهری و زهره پوراحمد که از سوی سیمای فرهنگ منتشر شده اند رونمایی و از اسدالله شعبانی، زری آقاجانی، مریم کیانفر و مرشد صالحی تقدیر شد.

 

نظر شما