شناسهٔ خبر: 73472 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

نگاهی به مواضع اسراییل درباره داعش؛

تحرکات تکفیری‌ها چگونه پازل صهیونیست‌ها را تکمیل می‌کند؟

صهیونیست.داعش/1 بررسی تحرکات داعش و دیگر گروه های تکفیری در سوریه، عراق، لبنان و سایر کشورهای منطقه نشان می دهد که رژیم صهیونیستی همواره بیشترین نفع را از این تحرکات برده است.

به گزارش نماینده، داعشی ها نیز تاکنون بارها اعلام کرده اند که هیچ علاقه ای به مسئله فلسطین نداشته و درگیری با رژیم صهیونیستی نیز در اولویت های آنها قرار ندارد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز چندی قبل به این مسئله اعتراف کرد و طی گزارشی نوشت: "اسرائیل کمترین نگرانی را از داعش داشته و کمترین تهدید در منطقه از سوی داعش متوجه اسرائیل است. قطعا اسرائیل به داعش به عنوان یک تهدید خارجی نمی‌نگرد. با وجود تمام تحولات تکان دهنده در عراق و سوریه، اسرائیل از سلاح‌های بسیار پیچیده داعش بسیار دور است. منافع منطقه‌ای داعش به هیچ وجه تا مرزهای اسرائیل گسترده نمی‌شود و حمایت‌ها از داعش در مناطق اطراف اسرائیل قابل اغماض است. برخلاف دیگر گروه‌های مسلح و کشورها در منطقه، داعش قاطعانه عدم تمایل خود در مداخله در درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین را ابراز داشته و به جای آن فقط حمایت خود را از سنی‌ها اعلام کرده است. داعش هنوز نیز هیچگونه تهدید داخلی برای اسرائیل به شمار نمی‌آید. بر خلاف کشورهایی که با سوریه هم مرز هستند، اسرائیل هنوز به صورت سیاسی و جمعیتی درگیر جنگ داخلی نشده است. از سوی دیگر مرز نظامی میان اسرائیل و سوریه مانع از هجوم آوارگان به اسرائیل و گسترش هرگونه درگیری در این منطقه شده است. "

از ابتدا تحولات سوریه، رژیم صهیونیستی با تقویت داعش و حتی تسلیح و مداوای مجروحین داعشی از این تحولات استقبال کرد. نتانیاهو حتی در مقطعی مقامات آمریکایی را مورد ملامت قرار داد که نباید به تحولات سوریه ورود کنند زیرا تضعیف سوریه به عنوان کشوری محوری در جریان مقاومت به لحاظ راهبردی به نفع صهیونیست ها می باشد.

صهیونیست ها حتی مقدماتی را نیز فراهم کردند که داعش فرصت تحرکات در مرزهای لبنان نیز پیدا کنند، مقامات صهیونیستی معتقد بودند که داعش می تواند به ابزارمهمی برای تضعیف حزب الله لبنان نیز تبدیل شود. از سوی دیگر صهیونیست ها داعش را بهترین ابزار برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و همچنین مشغول سازی این کشور در تحولات منطقه می دانستند.

از زمانیکه داعش بخش های قابل توجهی از خاک عراق نیز تسخیر کرد، اسراییلی موضع چندانی علیه داعش نگرفتند و حتی تسخیر بخش هایی از عراق را تضعیف مستقیم قدرت منطقه ای ایران عنوان کردند.

با این وجود از زمانی که داعش از کنترل آمریکا و متحدینش خارج و عملا به تهدیدی برای غرب و برخی کشورهای عربی همپیمان آمریکا تبدیل شد باز هم صهیونست ها موضع فعالی علیه داعش اتخاذ نکردند.

محاسبات راهبردی دولت اسراییل حتی خارج شدن داعش از کنترل غرب و برخی کشورهای عربی حامی تکفیرهای را نیز به نفع خود ارزیابی می کرد، این محاسبات بر این فرض استوار بود که مشغول شدن کشورهای عربی و آمریکایی به داعش موضوع فلسطین و مذاکرات صلح را از اولویت اول منطقه خارج می کند و این رژیم همچنین به راحتی می تواند به شهرک سازی های غیر قانونی خود ادامه بدهد. صهیونیست ها معتقد هستند که فضای روانی ایجاد شده درباره داعش در جهان مسئله به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما از زمان تشکیل ائتلافی به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش صهیونیست ها بی تمایل برای پیوستن به این ائتلاف نبودند، زیرا این همپیمانی نظامی را به نوعی گامی بلند برای عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی در افکار عمومی منطقه ارزیابی می کردند.

اسراییل یک ارزیابی پنهان تر نیز درباره مبارزه با داعش داشت، اعتقاد صهیونیست ها این بود که داعش می توانست به دو قطبی کردن منطقه به شیعه و سنی کمک بسیاری کند، اما اینک با مبارزه کشورهای عربی و سنی و همچنین مردم سنی عراق با داعش این مسئله تا حدودی کم رنگ شده است. پس از این ناکامی صهیونیست ها به شدت با به رسمیت شناختن محافل بین المللی به نقش ایران به عنوان کشوری موثر در مبارزه با داعش به شدت مخالفت می کنند.

در آخرین برآورد نیز صهیونست ها معتقدند مبارزه با داعش بهانه مناسبی برای حضور گسترده تر نظامی آمریکا در منطقه خواهد بود و این مسئله به تامین امنیت اسراییل کمک بسیار موثری خواهد کرد.

به همین دلایل گفته شده می توان بیان کرد که داعش به عنوان نمونه کوچکی از جریان تکفیری در خاورمیانه با وجود مقتضیات مختلف زمانی و شرایط مکانی گاه متضاد همواره بخشی از پازل منافع صهیونیست ها را مستقیم و یا غیر مستقیم در منطقه در دو سال اخیر تامین کرده است.

 

منبع: جهان

نظر شما