شناسهٔ خبر: 73361 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت مرحوم «قیصر امین‌پور» در انجمن آثار و مفاخر ادبی

حدادعادل: متفکر بودن رمز ماندگاری قیصر است/ قیصر به هیچ کدام از معایب شعر آلوده نبود

دکتر حداد/1 رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی گفت: قیصر امین‌پور یک متفکر است که تفکر خود را با هنر و شعرش بیان می‌کند و رمز ماندگاری قیصر همین است و البته ذره‌ای بی‌اخلاقی در اشعار وی وجود ندارد.

به گزارش نماینده، آیین بزرگداشت شاعر نامدار مرحوم  «قیصر امین‌پور» با حضور «غلامعلی حداد عادل»، «مهدی محقق»، «سیدعلی موسوی گرمارودی»، «جواد محقق»، «محمدرضا ترکی»، «قهرمان سلیمانی»، حجت‌الاسلام «دعایی» و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب عصر امروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم حداد عادل با اشاره به تعهدش نسبت به اعضای فرهنگستان ادب فارسی گفت: من نسبت به اعضای فرهنگستان متعهد هستم و اگر این تعهد نبود در مورد قیصر در این مراسم صحبت نمی‌کردم زیرا می‌دانم که نمی‌توانم حق مطلب را درباره وی ادا کنم.

ابتکار و نوآوری در تک تک اشعار قیصر دیده می‌شود

وی افزود: ایرادهایی که نوپردازان بر شعر کهن می‌گرفتند و کهن سرایان بر شعر نو وارد می‌کردند در شعر «قیصر امین‌پور» دیده نمی‌شود یعنی زبان شعر کهن وی زبان فصیح، معیار و امروزی بود و از نظر مضمون نیز تقلیدی کورکورانه از شعر قدمایی نبود. همچنین ابتکار و نوآوری در تک تک اشعار قیصر دیده می‌شود و مهمتر از زبان و بیان شعر قیصر اندیشه شعر وی است.

حداد عادل شعر قیصر را شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس و شعر درد و رنج‌های مردم دانست و گفت: ما در هیچ شعر قیصر بی‌ایمانی نمی‌بینیم ولی در تمام ابیات وی تعالی جریان دارد. قیصر یک متفکر است که تفکر خود را با هنر و شعرش بیان می‌کند. رمز ماندگاری قیصر بر این است که ذره‌ای بی‌اخلاقی در اشعار وی وجود ندارد و شعر وی شعر متفکرانه است.

قیصر به هیچ کدام از معایب شعر آلوده نبود

رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی گفت: قیصر به هیچ کدام از معایب شعر آلوده نبود و نشان داد هم در قالب‌های کهن و هم در قالب نو می‌توان شعر سرود و باید فقط فکر، ایمان و جوهر شعر در شاعر وجود داشته باشد که قیصر همه را با هم داشت.

 

منبع: فارس

نظر شما