شناسهٔ خبر: 73304 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

جوکار مطرح کرد

طرح مسئله حقوق بشر در خلال مذاکرات با هدف اجرا نکردن تعهدات/ کنگره دموکرات‌ها هم در برابر ایران معتدل نبود

جوکار عضو کمیسیون امنیت مجلس گفت:‌ غرب چون نمی‌خواهد تعهدات خود را در برابر ایران اجرا کند بحث حقوق بشر را در خلال مذاکرات هسته‌ای پیش می‌کشد.

به گزارش نماینده، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس،‌با اشاره به انتخابات اخیر کنگره آمریکا و پیروزی جمهوری‌خواهان در آن، گفت: در سیاست‌های راهبردی آمریکا با تغییرات کنگره و دولت تفاوت راهبردی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دو حزب عمده آمریکا صرفاً در برخی شیوه‌های عمل با هم تفاوت دارند، افزود: ما در طول عمر نظام جمهوری اسلامی حاکمیت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را بر دولت و کنگره دیده‌ایم و هر دو تهدیدات خود را علیه ما داشته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:‌ تا پایان زمان تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 همین کنگره فعلی مسئولیت را بر عهده خواهد داشت، بنابراین موضع کنگره در نتیجه انتخابات در مذاکرات مسقط تغییر نخواهد کرد.

وی با یادآوری این نکته که مواضع همین کنگره فعلی با اکثریت دموکرات‌ها نیز در برابر حقوق هسته‌ای ایران معتدل نبوده است، اظهار داشت: سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا در میان نخبگان دو حزب به هم گره خورده است و تغییرات خاصی در نتیجه جابه‌جایی قدرت در آمریکا صورت نخواهد گرفت.

جوکار اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر طرح مسئله حقوق بشر در مذاکرات مسقط را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما به خاطر همین مسئله است که بارها اعلام کرده‌ایم آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.

وی ادامه داد:‌ آنها برای اینکه ایران را ترغیب به تداوم مذاکرات کنند آن را منحصر به بحث هسته‌ای عنوان می‌کنند اما زمانی که ایران به پای میز مذاکرات می‌آید و صحبت لغو تحریم‌ها مطرح می‌شود مسئله حقوق بشر و تروریسم را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با بحث هسته‌ای ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:‌ طرف غربی از آن جا که نمی‌خواهد تعهدات خود را در برابر ایران اجرا کند و عدم توافق را به گردن ایران بیندازد موضوع حقوق بشر و توان موشکی ایران را در خلال مذاکرات هسته‌ای پیش می‌کشد.

نظر شما