شناسهٔ خبر: 72928 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رضایی مطرح کرد؛

آمریکا توان مدیریت منطقه را ندارد/ ترکیه در سرگردانی به سر می‌برد

محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترکیه امروز در یک سرگردانی و تردید به سر می‌برد که اتحادیه اروپا را دنبال کند یا به آسیا بپیوندد و خودش را در آسیا تعریف کند که البته به‌شکل نظامی‌گری و تجاوزگری قطعاً با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش نماینده محسن رضایی در گفتگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی پیرامون آرایش سیاسی منطقه خاورمیانه با توجه به حضور داعش و تلاش آمریکا برای مدیریت منطقه، اظهار کرد: اوضاع جبهه آمریکا در منطقه به هم ریخته است، نخست در حال حاضر شاهد تمرد در این جبهه هستیم، بدین معنا که عربستان، اسرائیل و ترکیه که متحدان آمریکا هستند، هرکدام مسیر خودشان را در منطقه دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اختلاف دولت‌مردان آمریکا در شیوه مقابله با داعش افزود: متحدان آمریکا در منطقه یعنی عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی به‌طور کامل در اختیار آمریکا نیستند، از سوئی دیگر میان دولت‌مردان آمریکا نسبت به اینکه چگونه با داعش برخورد کنند اتفاق نظر واحدی وجود ندارد؛ برخی از آنان اظهار می‌دارند که باید با داعش به‌صورت زمینی مقابله کرد درحالی‌که برخی از ‌آنان می‌گویند حمله هوایی کافی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جبهه آمریکا امروز از هم پاشیده شده است، گفت: با توجه به این اتفاقات جبهه آمریکا، جبهه‌ای از هم پاشیده‌ است، اوباما بدترین شرایط مدیریت و فرماندهی را پشت سر می‌گذارد، به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند در منطقه موفق بوده منطقه را مدیریت کنند.

وی با اشاره به ائتلاف آمریکایی‌ ــ غربی ضدداعش اظهار کرد: تاکنون در جبهه آمریکا عصیان‌گری زیادی شکل‌گرفته است، زمانی صدام حسین علیه حامی خود که آمریکا بود، عصیان کرد و امروز هم داعش؛ به‌هرحال این عصیان‌گری‌ها درون جبهه آمریکا مسئله‌ای طبیعی است. کسانی که دنبال باطل باشند همین باطل به‌آن‌ها برمی‌گردد و از همین رو بعید است که آمریکایی‌ها بتوانند این پروژه را مدیریت کنند.

رضایی در ادامه با اشاره به آینده سیاسی ترکیه با توجه به رفتار متناقض این کشور گفت: کشور ترکیه به‌دلیل ناکامی‌هایی که در پیوستن به اتحادیه اروپا داشته است، نتوانسته خود را در مجموعه اروپا تعریف کند، از همین رو خط سیر جدیدی را در رابطه با شرق آغاز کرده است و قصد دارد از طریق تجاوز‌گری و احیای عثمانی‌های گذشته، تعریف جدیدی از خودش به دست بیاورد.

وی ادامه داد: ترکیه امروز در یک سرگردانی و تردید به سر می‌برد که اتحادیه اروپا را دنبال کند یا به آسیا بپیوندد و خودش را در آسیا تعریف کند که البته به‌شکل نظامی‌گری و تجاوزگری قطعاً با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنانش با اشاره به آینده مذاکرات هسته‌ای با افزود: آمریکایی‌ها راهی ندارند جز اینکه چند گامی با ایران بردارند؛ به‌هرحال شرایط بین‌المللی برای آمریکا مناسب نیست، بنابراین راهی ندارند جز اینکه با ایران همراهی کنند ولی فشار صهیونیست‌ها و تندروهای داخل آمریکا، تاکنون مانع این کار شده‌ است.

نظر شما