شناسهٔ خبر: 72886 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نمایندگان مجلس با هیچکس بیعت نکرده‌اند/ مشخص بودن عدم رای‌آوری نیلی

بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مجلس برای دادن رای اعتماد به یک وزیر مؤلفه‌هایی دارد که با توجه به آن عمل می‌کند. نمایندگان مجلس با هیچکس بیعت نکرده‌اند و کسی که معرفی می‌شود، حتما نباید رای اعتماد بگیرد.

به گزارش نماینده، فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس ضمن تسلیت به مناسبت ماه محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، گفت: موضوع رای اعتماد یک فرآیند کاملا تعاملی است. قانون اساسی نسبت به این مسئله با یک دقت خاص شرایطی را ایجاد کرده تا با یک هم اندیشی، فردی شایسته برای تصدی وزارتخانه صورت گیرد.

وی به اهمیت و جایگا وزارت علوم در کشور اشاره کرد و افزود: نیاز است فردی برای تصدی این وزارتخانه معرفی شود که شرایط لازم را برای اداره آن را داشته‌باشد. شرایطی مانند کاردانی، مسئولیت‌پذیری، مدیریت، توانایی و شرایط دیگری که برای یک وزیر نیاز است.

بشیری تصریح کرد: وزیر علوم باید بتواند وزارتخانه را با یک مدیریت منسجم و همدل پیش ببرد، باید بتواند یک اجماع بین دولت و مجلس ایجاد کند و مطالبه‌ها و خواسته‌هایی که رهبر معظم انقلاب، نظام و مردم در رابطه با وزارت علوم و تولید علم دارند، جامع عمل بپوشاند. چنین وزیری اگر معرفی شود مسلما رای قاطع نمایندگان را خواهد گرفت.

وی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی، اظهار داشت: مجلس برای دادن رای اعتماد به یک وزیر مولفه‌هایی دارد که با توجه به آن عمل می‌کند. نمایندگان مجلس با هیچکس بیعت نکرده‌اند. کسی که معرفی می‌شود، حتما نباید رای اعتماد بگیرد. حتی اگر مجلس به وزیری هم رای بدهد ولی زمانی احساس کند که این وزیر توانایی لازم را برای اداره وزارتخانه مذکور ندارد، رای خود را پس می‌گیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نیلی آن ویژگی‌ها و شرایطی که بتواند نمایندگان مجلس را قانع کند را نداشت.   عملکرد گذشته‌ وی طوری نبود که مجلس بتواند به او رای دهد. مجلس به این نتیجه رسید که نیلی نمی‌تواند از فرجی‌دانا متعهدانه‌تر، بهتر، کارشناسانه‌تر و مدبرانه‌تر وزارت علوم را هدایت کند و به خاطر اینکه موضوع فرجی‌دانا تکرار نشود به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم رای نداد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مشخص بود نیلی از مجلس رای نمی‌گیرد و ما این مسئله را به معاون پارلمانی رئیس جمهور گفتیم و خواستیم در معرفی وزیر علوم تجدید نظر کنند ولی متاسفانه توجهی نشد و نتیجه هم عدم رای نمایندگان به نیلی بود.

بشیری اضافه کرد: امیدواریم رئیس جمهور این بار فردی را معرفی کند که هم ویژگی‌هایی را که مد نظر خودشان است و هم شرایطی را که مجلس می‌خواهد داشته باشد مانند وزیر بهداشت، وزیر دارائی و وزیر کشور. در این صورت این فرد می‌تواند با رای قاطع نمایندگان وزیر شود.

وی در خاتمه اظهار داشت: نگرانی نمایندگان از این بابت است که کشور آسیب نبیند. البته باید به نظر و نگاه رئیس جمهور هم احترام گذاشت. مسلما یک دقت و توجه همگانی برای انتخاب وزیر علوم لازم است. نمایندگان مجلس می‌خواهند فردی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شوند بتواند به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب عمل کند و کشور را به در رسیدن به چشم اندازی که مدنظر نظام است و همچنین رسیدن به آن چیزی که امام (ره) برای آینده نظام در نظر داشتند، یاری کند.

نظر شما