شناسهٔ خبر: 72801 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عبداللهیان در مصاحبه با روزنامه الوفاق:

سلطان قابوس نقش مثبتی در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد/ همکاری ایران و عربستان به حل مشکلات منطقه کمک می‌کند

امیرعبداللهیان "ایران معتقد است گفتگو و همکاری با عربستان به حل مشکلات منطقه کمک خواهد کرد، اما اگر مسئولان عربستان از جمله وزیر خارجه این کشور سعی دارند فضایی منفی در سطح رسانه ای ایجاد کنند، این امر به آنها و به شخص سعود فیصل بر می‌گردد".

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه الوفاق گفت: روابط ما با مصر روابطی رو به رشد است.

روابط ایران و مصر روابطی روبه رشد است

وی افزود: ما در مراسم سوگند عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر شرکت کردیم، اما ما درمورد جامعه مصر که اکنون به دو دسته تقسیم شده ملاحظاتی داریم.

امیرعبداللهیان گفت: ما به صراحت اعلام کردیم که با تمام اشکال تندروی و تروریسم در جهان و بویژه در مصر و هرگونه تلاش برای سوق دادن مصر به سوی تندروی و عدم ثبات مخالفیم.

مواضع تهران و قاهره درباره سوریه و عراق مشترک است

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان افزود: تهران و قاهره مواضع منطقه ای مشترکی دارند، چرا که دو کشور دیدگاه مشترکی درباره سوریه و عراق دارند.

وی با اشاره به مذاکرات علنی بین کشورمان و مصر گفت: ما سعی می‌کنیم از همه مناسبت ها در حاشیه کنفرانس‌های منطقه ای و بین المللی برای گفتگوی دو جانبه استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به بازگشت مصر به جایگاه طبیعیش در جهان عرب و اسلامی گفت: این امر به موضوع مبارزه با تروریسم و تندروی کمک می‌کند.

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان افزود: همانطور که ما بارها اعلام کردیم ایران از توسعه روابط با مصر در همه زمینه ها و بین دو کشور و دو ملت استقبال می‌کند.

همکاری ایران و عربستان به حل مشکلات منطقه کمک می‌کند

وی در خصوص روابط ایران با عربستان نیز گفت: گفتگوهای مثبتی بین وزرای خارجه دو کشور در نیویورک و همچنین در سفر اخیر من به جده صورت گرفت و من گفتگوی مثبتی با سعود الفیصل داشتم.

امیرعبداللهیان افزود: ما بعد از این دیدار سخنان خوبی از وزیر خارجه عربستان شنیدیم، اما بعد از این دیدارها، سخنانی منفی از سعود فیصل شنیدیم که با مذکرات دیپلماتیکی که بین دو کشور انجام شده بود، منافات داشت.

وی گفت: ایران معتقد است گفتگو و همکاری با عربستان به حل مشکلات منطقه کمک خواهد کرد، اما اگر مسئولان عربستان از جمله وزیر خارجه این کشور سعی دارند فضایی منفی در سطح رسانه ای ایجاد کنند، این امر به آنها و به شخص سعود فیصل بر می‌گردد.

امیرعبداللهیان افزود: علی ای حال ما امیدواریم با توجه به شرایط منطقه، روندهمکاری بین طهران و ریاض ادامه یافته و به مرحله ای عملی در حل مسائل منطقه برسیم و به ترویست‌ها و تندروها در جهان اسلام این اجازه را ندهیم که موجب نا آرامی‌ها در منطقه شوند.

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه درباره روابط بین ایران و جهان عرب به طور کلی گفت: ما در سال گذشته علامت‌های مثبتی برای توسعه  روابط  با کشورهای شمال افریقا، خاورمیانه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس داشتیم.

وی افزود: به عنوان مثال کمیته عالی مشترکی در سطح وزرای خارجه بین ایران و کویت وجود دارد و ما در چارچوب تقویت روابط دو جانبه به نتایج مثبتی رسیدیم. همچنین کمیته مشترکی نیز با امارات داریم که این کمیته نیز نتایج مثبتی در توسعه روابط دوجانبه داشته است.

روابط ایران با عمان بسیار خوب و منحصر به فرد است

امیرعبداللهیان گفت: درباره روابطمان با عمان باید بگویم این روابط بسیار خوب و روابط ممتاز و منحصر به فردی است. همچنین  روابط ما با قطر نیز روابط مثبت و روبه رشدی است.

روابط ما با بحرین در سطح دیپلماتیک برقرار است

وی افزود: با توجه به شرایط بحرین روابط ما در سطح دیپلماتیک با این کشور ادامه دارد اما در حال حاضر در بحرین سفیر نداریم.

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان گفت: ما از گفتگوهای سازنده بین معارضان و دولت بحرین حمایت می‌کنیم و به دولت بحرین نیز تأکید کردیم که خشونت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه اوضاع این کشور را پیچیده می کند.

امیرعبداللهیان در ادامه تأکید کرد: معیار ما برای روابط با عربستان همان گفتگوی دیپلماتیک صریح و واقعی صورت گرفته در سطح وزاری خارجه است و ما نسبت به آینده روابط دو جانبه خوش بین هستیم و همکاری بین تهران و عربستان به حل مشکلات منطقه کمک می‌کند.

سفیر ایران در مغرب به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند

وی درباره روابط بین ایران و مغرب گفت: یکی از علامت‌های توسعه روابط بین ایران و جهان عربی در سال گذشته از سرگیری روابط با مغرب و انتخاب سفیر جدید ایران در این کشور بود که به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و مغرب نیز در این زمینه یک هیأت برای فراهم کردن زمینه درباره یافتن مکان سفارت در تهران به ایران فرستاده است.

معاون وزیر خارجه ایران درباره نقش عمان در از سرگیری مذاکرات هسته ای گفت: عمان با دید مثبت خود نقشی مثبت و سازنده در از سرگیری و تقویت روند مذاکرات هسته ای داشت و برگزاری این دور از مذاکرات در مسقط با مشارکت وزرای خارجه ایران و آمریکا و اشتون بهترین دلیل برای اثبات نقش مثبت عمان است.

وی درباره سفر اخیر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به ایران گفت: مذکرات مفصلی درباره مسائل مشترک در این سفر صورت گرفت و درباره زمینه‌های مختلف همکاری سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و تجاری بحث و تبادل نظر شد.

نظر شما