شناسهٔ خبر: 72723 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برنامه شهرداری تهران برای تاسوعا و عاشورا

ویژه برنامه های شهرداری تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... الحسین(ع) در ماه محرم و صفر در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، نمایشگاهی، تجسمی، نمایشی و یادواره شهدای محلات در سراسر پایتخت اجرا می شود.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، ویژه برنامه های شهرداری تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... الحسین(ع) در ماه محرم و صفر همزمان با تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی، رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع) اجرا می شود.

حجت الاسلام والسلمین امرودی معاون شهردار تهران در این رابطه می گوید: مهمترین اهداف موردنظر ما در اجرای این ویژه برنامه ها معرفی مولفه های سبک زندگی حسینی و محوریت آموزه  های عاشورایی، تعظیم و تکریم شعائر و معارف اسلامی، هویت افزایی دینی و انقلابی شهروندان در مناسبت عظیم عاشورایی حسینی است که در کنار این موضوعات به آماده سازی فضای عمومی شهر تهران در طول ماه محرم و صفر نیز توجه ویژه داشته ایم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه می دهد : اجرای این ویژه برنامه ها با تاکید بر برجسته سازي جلوه هاي قيام حسيني  در فرهنگ عمومي شهروندان، تسهيل اجراي برنامه هاي مردمي در ماه  های محرم و صفر و تعامل و مشاركت جدي با مساجد، حسينيه ها  و هيئات مذهبي صورت می گیرد.

وی با اشاره به تدوین راهبردهایی برای پاسداشت و زنده نگهداشت قیام عاشورا و ماه محرم، می گوید: برجسته نمودن عناصر حماسه و عزت، منطق و عقل و عاطفه در قیام عاشورایی حسینی، تاکید بر حفظ آداب و شیوه های سنتی و مردمی عزاداری حسینی، تاکید ویژه بر نقش برجسته زنان در انتقال پیام های انقلاب عاشورایی حسینی، تعامل و مشارکت ویژه با مساجد، حسینیه  ها، هیئات مذهبی عمومی، دانشجویی و دانش آموزی، تاكيد بر حفظ  آداب  و شيوه هاي سنتي عزاداري حسيني از جمله موضوعاتی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

ویژه برنامه های متمرکز شهرداری تهران در پایتخت

 اجرای نمایش آیینی  با  همکاری  بنیاد تعزیه به مدت ۳۰ شب، اجرای ویژه برنامه آئینی مذهبی (نمایشگاه، نشست و سخنرانی، مرثیه سرایی، اجرای نمایش و ... در میدان امام حسین(ع)، برپايي ايستگاه هاي سلامت شهروندي در دهه اول محرم در مناطق ويژه دسته هاي عزاداري در اماكن منتخب، نمایش و معرفی آیین ها ی عزاداری اقوام ایرانی در  برج میلاد بخشی از برنامه های مدیریت شهری است.

برپایی شب شعر عاشورایی با حضور  شعرای برجسته  در ایوان شمس، برپایی نمایشگاه آثار فرهنگی نقش فرهنگ عاشورایی در دوران دفاع مقدس، برگزاری برنامه های سوگواری ایام محرم و صفر در باغ موزه دفاع مقدس، تصويرگري خطابه هاي حضرت سيد الشهدا در كربلا و حضرت زينب در شام با حضور ۵۰ نفر از نگارگران برجسته در ایستگاه های منتخب مترو و میدان امام حسین (ع) و همچنین گردهمايي زنان عاشورايي با هدف تعمیق فرهنگ قیام عاشورا و شعائر دینی در میدان امام حسین(ع) از دیگر برنامه های متمرکز شهرداری تهران به شمار می رود.

اجرای برنامه های  بخش معرفت حسینی

برپايي خيمه هاي معرفت حسيني در روز تاسوعا، عاشورا و اربعين  حسيني در ۲۲ بوستان اصلي شهر به همراه نمايش آثار، كتاب، پاسخ به شبهات، اجرای طرح احياگران نور شامل همايش ويژه بانوان مبلغه شهر تهران در ماه صفر، برگزاري نشست علمي بررسي تاريخ عاشورا با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه، برگزاري مراسم بزرگداشت اساتيد و وعاظ برجسته و ذاکران شهر، برپایی مراسم مذهبي در نمازخانه پايانه هاي ۴ گانه ويژه مسافران و عموم شهروندان  اجرا می شود.

 اجرای طرح نسیم بهشت باحضور مبلغان روحانی طرح نسیم بهشت در میادین پانزده گانه سازمان به منظور پاسخگویی به مسائل دینی و شرعی به مدت ۳۰ روز ایام محرم برگزار خواهد شد همچنین اجتماع بزرگ آتش نشانان عاشورایی همراه با سخنراني و نوحه سرايي مداحان و قرائت زيارت عاشورا از جمله این برنامه هاست.

ویژه برنامه های هنری، نمایشگاهی و تجسمی

 ویژه برنامه های هنری، نمایشگاهی و تجسمی شامل برپایی ۲۲ نمایشگاه عکس عاشورایی در ۲۲ مرکز فرهنگی مناطق، برگزاری سوگواره هنری با هدف تجلیل از پدیدآورندگان آثار هنری در حوزه عاشورا، برگزاری ۲۲ شب شعر عاشورایی در ۲۲ مرکز فرهنگی مناطق از دهه دوم تا اربعین حسینی، برگزاری نمایشگاه فرهنگی در یکی از پایانه های مسافربری تهران در ماه محرم، برگزاری کنسرت  موسیقی آیینی با محوریت قیام عاشورا، رونمایی از کتاب  با محتوای واقعه عاشورا و برگزاری سومین دوره جشنواره رسانه های دیجیتال عاشورایی به همراه نمایشگاه عکس است.

ویژه برنامه های نمایشی با موضوع محرم و قیام عاشورا

نمایش فیلم های کوتاه عاشورایی در ۲۲مرکز فرهنگی در دهه دوم و سوم ماه محرم، اجرای نمایش های هنری و آیینی (تعزیه، خیابانی، صحنه ای، . .) با محوریت معرفی حماسه سازان عاشورایی، تعزیه خوانی در مدت یک هفته در هر منطقه با هدف احیای آئین های سنتی عزاداری، اجرای سوگنامه نمایشی محرم  شامل ویژه برنامه فرهنگی هنری حماسه علمدار كربلا در میدان امام حسین (ع) بخشی از این برنامه ها به شمار می رود.

همچنین بازخوانی نقش کودکان در کربلا با هدف درک کودک امروزی از واقعه کربلا، اجرای نمایش هنری  با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت، اجرای تعزیه در ۴ پایانه مسافری شهر تهران در دهه اول ماه محرم، پخش نمایش های رادیویی مربوط به ماه محرم و صفر با استفاده از ظرفیت رادیو مسافر، مراسم پرده خوانی در ۴ پنج شنبه ماه محرم، اجراي مراسم تعزيه در سايت ورزشي برج ميلاد،   دهه دوم به مدت ۱۰ شب، اجرای تئاتر دیر راهب به مدت ۴ شب در سالن اصلی از جمله برنامه های نمایشی شهرداری تهران در ایام محرم و صفر است.

ویژه برنامه یادواره شهدای محلات  

در این ایام همچنین ۱۲۳ يادواره ويژه شهداي محلات شهر تهران با محوريت شهرداران نواحي و حضور فعالانه شهرداران مناطق برگزار می شود.

برگزاري مراسم تجليل و تكريم از بانوان آزاده، همسران ايثارگر شهدا و جانبازان در هر منطقه با عنوان بزرگداشت مادران صبر و بانوان عصمت، بازديد از خانواده معظم شاهد و ايثارگر، بازديد و تجليل از خانواده معظم شاهد و ايثارگر از جمله این برنامه هاست.

  •  

نظر شما