شناسهٔ خبر: 72433 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولتی بودن صنعت انگیزه ای برای نوآوری فراهم نمی کند

کراپ‌شده - علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضروت پیوند خوردن علم و صنعت گفت: دولتی بودن پایه صنعت انگیزه ای برای نوآوری فراهم نمی کند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، علی لاریجانی در مراسم افتتاح دانشکده مدیریت و حسابداری ضمن تقدیر از مدیریت دانشگاه تهران و دانشکده فارابی قم گفت: معمولا پروژه های عمرانی زود آغاز و دیر تمام می شود و ساخت این پروژه طی ۱۴ ماه قابل تقدیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر در تهران شناخته می شود و زیربنای کار علمی به دلیل کمبود بودجه های عمرانی با مضیقهمواجه است البته شرایط کشور هم مزید بر علت شده است.

وی گفت: اکنون وضعیت بودجه ای کشور به نحوی است که امکان توجه مانند گذشته به آن وجود ندارد اما در کل دانشگاه تهران به عنوان یک پایه در کشور باید مورد توجه باشد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: در قانون برنامه نیز آمده که چند دانشگاه مهم در کشور که در تراز علمی تأثیرگذارند مورد توجه قرار گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از مسائل مهم را توجه دانشگاه به حوزه تولید عنوان کرد و افزود: همواره در مورد این موضوع بحث صورت گرفته و تئوری های مختلفی نیز در این زمینه مطرح شده اما شاهد معجزه ای نبودیم و گاهی هم اختیاراتی برای هیأت امنا یا بودجه مناسب در نظر گرفته شد اما آنچه انتظار می رفت محقق نشد که بخشی از این موضوع به دلیل دولتی بودن پایه صنعت است و عدم رقابت انگیزه ای برای نوآوری فراهم نمی کند.

وی ادامه داد: در گذشته با توجه به حضور یک خودروساز در کشور تمام محصولات این شرکت با هر شرایطی به فروش می رفت و این در حالی است که بسیاری از صنایع هنوز هم با شرایط اینچنینی مواجه است البته ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ با اجرای نصفه و نیمه تا حدی تاثیرگذار بود اما فضای رقابتی مدنظر شکل نگرفت.

دکتر لاریجانی افزود: بخش دیگر مربوط به دانشگاه بود که به دلیل عدم استقبال صنعت بودجه را هزینه امورغیر پژوهشی شده است البته در برخی بخش ها از قبیل صنایع دفاعی، دانش هسته ای و صنایع نفت و گاز به دانشگاه ها رجوع و بهره خوبی هم برده شد اما بخش عظیم صنعت کشور که نیازمند بهره مندی  از استعدادها است ساز و کاری در این خصوص فراهم نکرد.

وی با اشاره به لایحه ارائه شده از سوی دولت گفت: براساس این لایحه کلیه فعالیت های مربوط به پژوهش جزء هزینه های مالیاتی محسوب شده و در کنار آن مشکل بیمه دانشگاهیان نیز حل خواهد شد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه محتاج نظریات دانشگاهیان هستیم افزود: اگر یک مسیر طبیعی برای همکاری صنعت و دانشگاه پیشنهاد شود ما از آن استقبال کرده و آن را برای کشور ضروری می دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته بنده موافقم که در بودجه به دانشگاه توجه شود اما بودجه دولت به تنهایی تحمل یک گام بزرگ را ندارد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: موضوع دیگر بحث سبقه اسلامی در قم بوده و از این جهت تعاملات دانشگاهی در قم مهیاتر از سایر نقاط است و اساتید مجربی در قم هستند که می توانند در این بخش یاری گر باشند.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی نیازمند یک رویکرد عمیق تر است گفت: بخش زیادی از علوم انسانی از مبانی متافیزیکی خاصی شکل گرفته و در دنیا پیشرفت هم کرد و خیلی از بخش های علمی غنی از ارزش های علمی بوده و علومی از قبیل حقوق، اقتصاد و روانشناسی از بایدهایی است که در ذیل مبانی متافیزیکی شکل می گیرد و کل حرکت مدرنیته در دنیای امروز که عامل تحولات بنیادین در دو قرن اخیر است به مبانی متافیزیکی که فیلسوفان شکل دادند بر می گردد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: زمانی که یک دانشگاه مربوط به علوم انسانی تلاش دارد رویکرد دقیق تری را پیش بگیرد  به تعاملات دانشمندان اسلامی نیاز است که اگر مقدور نشود یک غفلت به شمار خواهد رفت.

رئیس قوه قانونگذاری با بیان اینکه امور وحیانی ساختار منسجمی دارد گفت: ما در سرزمینی هستیم که دست در معارف اهل بیت و علوم انسانی دارد اما از آن بهره نمی بریم این موضوع زرنگی نبوده و نباید به ارتباط علوم انسانی و مسائل اسلامی نگاه عوامانه ای وجود داشته باشد.

دکتر لاریجانی افزود: وقتی مرجع تمام این مسائل خداوند حکیم بوده و به یک مرجع مربوط است عقل حکم می کند که آدمی این پیوستگی را درک کرده و اگر بی توجهی کند خود را محروم کرده است.

وی ادامه داد: اگر این اصل را بپذیریم که دسترسی به علم و حیا است قم بهترین مکان بوده چون دانشمندانی در آن هستند که در این زمینه فعالیت کرده و در زمینه رشد علمی پیوند ایجاد می کنند و در راستای پرش های علمی در تلاشند و امیدواریم در آینده زمینه مساعدتری در همه امور فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس به طور حتم این موضوع را پیگیری می کند و به طور حتم دولت هم کمک خواهد کرد تا در لایحه بودجه سال آینده توجه خاصی به این زمینه صورت پذیرد.

وی گفت: بنده امیدوارم که دانشگاه تهران در رشد علمی کشور در جهات مختلف پیشتاز باشد.

صالحی منش استاندار قم نیز گفت: قم امروز به معنای واقعی کلمه شهر فرهنگی بوده و در حوزه علمیه قم حدود ۱۵ تن از مراجع بزرگ جهان تشیع حضور دارند و امروز جهان تشیع به قم نگاه ویژه دارد.

گفتنی است در پایان مراسم از سیدمهدی الوانی و سیدمحمد مقیمی به عنوان دو تن از چهره های زحمتکش و خدمتگزار عرصه علم تقدیر شد.

نظر شما