شناسهٔ خبر: 72376 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کبگانیان:

وزارت علوم دچار حاشیه و جو سیاسی شده/مهلت سرپرست دانشگاه تهران پایان یافته/چندین بار تذکر داده‌ایم

کبگانیان/1 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورا چندین بار درباره تعیین تکلیف ریاست دانشگاه تهران تذکر داده شد و همین باعث شد که سرپرست دیگری تعیین شود. از آقای نجفی هم درخواست کرده‌ایم که به نظر می‌رسد وی اجرایی‌تر فکر می‌کند.

به گزارش نماینده، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص اداره دانشگاه تهران توسط سرپرست و عدم تعیین رئیس برای آن، گفت: قانون تصریح می‌کند هر دانشگاهی می‌تواند حداکثر تا 6 ماه با سرپرست اداره شود، البته این فقط مشکل دانشگاه تهران نیست، بلکه بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها این فرصت را گذرانده‌اند و با مشکل مشابهی مواجه هستند.

وی افزود: ما در این مدت زمان طولانی شاهد این هستیم که مسئولان ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان دیگری که در این حوزه کار می‌کنند، به جای اینکه وقت خود را به‌ طور جدی برای آموزش عالی بگذارند و کمبودهای دانشگاه‌ها را سریع‌تر حل کنند، درگیر مسائل حاشیه‌ای شده‌اند. امروز جو سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم شده و ما نگران آن هستیم که شتاب علمی با کندی مواجه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر همدلی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب شود کمبودهای این حوزه برطرف شود.

کبگانیان ادامه داد: ما از مدت‌ها پیش سیاست‌های مربوط به حمایت مالی از دانشجویان دکترا به‌ عنوان نخبگان برجسته کشور را ابلاغ کرده‌ایم، اما اجرا نمی‌شود. در رابطه با هیئت‌های امنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کرده‌اند و ما از مسئولان وزارت علوم می‌خواهیم زودتر به این مسئله رسیدگی کنند و آئین‌نامه هیئت‌های امنا زودتر اصلاح شود.

وی با بیان اینکه از این‌گونه مسائل بسیار زیاد داریم، تصریح کرد: من مطمئن هستم اگر تب و تاب برداشت سیاسی از حوزه علم برطرف شود، این‌گونه مسائل زودتر حل خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت رئیس دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌هایی که توسط سرپرست اداره می‌شوند، گفت: چندین بار تذکر داده شد و همین باعث شد سرپرست دیگری برای دانشگاه تهران تعیین شود. در این زمینه از آقای نجفی هم درخواست کرده‌ایم که به نظر می‌رسد وی در این رابطه با این مسئله، اجرایی‌تر فکر می‌کند.

کبگانیان با تاکید بر اینکه علم در کشور ما به یک موضوع راهبردی و جدی تبدیل شده است، تصریح کرد: همیشه در کشور ما نفت مهم بوده و کشور با نفت اداره می‌شده، اما علم از نفت مهمتر است. بسیاری از کشورها بقای خود را با سلاح و مهمات تضمین کرده‌اند، اما رهبر معظم انقلاب به ما آموخته‌اند علم از سلاح و مهمات هم مهمتر است.

وی با بیان اینکه شرایطی که رهبر معظم انقلاب برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت علوم عنوان کرده‌اند، باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: اگر دولت به سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در جلسات مختلف دقت کند و آنها را جمع‌آوری نماید، به سادگی مشخص می‌شود که وزیر علوم آینده باید حائز چه ویژگی‌هایی باشد. بحث این حزب و آن حزب یا این دسته و آن دسته نیست، بلکه فردی باید بر مسند وزارت علوم بنشیند که به رشد علمی کشور اهمیت دهد و علم را در خدمت جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران بداند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فضای دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: امروز جوانان ما، انقلابی و نخبه هستند و وزیر علوم آینده باید بتواند از این سرمایه‌ها به خوبی استفاده کند و علم را با انقلاب و نظام ما گره بزند.

کبگانیان در پایان تاکید کرد: اگر دولت فقط برخی از ملاک‌ها و معیارهای مورد توجه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با معرفی وزیر علوم را رعایت کند، همه چیز به خوبی جلو خواهد رفت و نگرانی‌ها و عقب‌ماندگی‌های احتمالی رفع خواهد شد.

نظر شما