شناسهٔ خبر: 72364 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نزاع بر سر اقتباس از کتاب "چارلز بوکوفسکی" پایان یافت

بوکوفسکی "جیمز فرانکو" به موضوع دادخواستِ حق نشر زندگینامه "چارلز بوکوفسکی" به صورت فیلم پایان داد.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران "جیمز فرانکو" به موضوع دادخواستِ حق نشر زندگینامه "چارلز بوکوفسکی" به صورت فیلم پایان داد.

"چارلز بوکوفسکی" نویسنده‌‌ی متولد آلمان که از او با عنوان "ملک‌الشعرای آمریکایی‌های بدنام" یاد می‌شود و نویسنده‌ی کتاب‌هایی هم‌چون "پستخانه"، "هزاربیشه" و "هالیوود" است.

ماه آوریل "سریل هامفریس"، "جیمز فرانکو" را به دادگاه فدرال کالیفرنیا احضار کرد. "کریس هامفریس" مدعی صاحب تمام حقوق مادی و معنوی کتاب "ساندویچ ژامبون با نان چاودار" معتقد است "جیمز فرانکر" از حقوق خود در اقتباس از این رمان که به بخش‌هایی از زندگینامه‌ی "چارلز بوکوفسکی" اشاره دارد، تعدی کرده است.

"فرانکو" می‌گوید با این‌که یکی از طرافدارن کتاب است اما فیلمش اقتباسی از این کتاب نخواهد بود.

"ساندویچ ژامبون با نان چاودار" درباره‌ی پسربچه‌ای است که در طبقه کارگر لس‌آنجلس و در دهه ۱۹۴۰ زندگی می‌کند و با دشواری‌ها و بی‌رحمی‌های دنیای بزرگسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از نظر "هامفریس" حق بازنشر حقایق وجود ندارد اما چیدمان حقایق به صورت خلاق بلامانع است. دلیل اصلی نزاع مقایسه‌ی "بوکوفسکی" به شرح "فرانکو" و "بوکوفسکی" به شرح خودش است. وکیلان "فرانکو" می‌گویند او می‌خواهد پایه‌های حقیقی موجود در کتاب و خلقِ اثر را بررسی کنند. همچنین برای این وکیلان سوال است که "هامفریس" چگونه به فیلم منتشرنشده و کامل نشده‌ی فرانکو دسترسی داشته است.

این نزاع قانونی چهاردهم آوریل بین اقتباس‌کننده کتاب و مالک کتاب آغاز شد. وقتی "هامفریس" ادعا کرد سال ۲۰۰۹ با ستاره‌ی فیلم ۱۲۷ ساعت قراردادی بسته تا فیلمی با اقتباس از کتاب بسازد. اما حقوق ساخت فیلم تا پایان سال ۲۰۱۰ پابرجا بوده است. در هر حال این پروژه ادامه یافت و برخلاف انکارهای "فرانکو" که فیلم براساس کتاب است، "هامفریس" اقامه دعوی کرد که :"تمام صحنه‌های فیلم با صحنه‌های کتاب یکی است، به خصوص دیالوگ‌ها."

"فرانکو" هم مدعی است که از کتاب استفاده منصفانه شده است و فیلم شباهت قابل توجهی به کتاب ندارد، خلق اثر مستقل از کتاب بوده و به مالکیتِ "هامفریس" مشکوک است.

طرفین دعوی توافق خود را با شرایطی اعلام کرده‌اند و مفاد توافق محرمانه است.

نظر شما