شناسهٔ خبر: 72361 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تفسیری کوتاه از بخشی از دعای ندبه؛

ماه خون/ اين المطالب بدم المقتول بكربلا به چه معنی است؟

ندبه نسل و ذريه قاتلين حسين عليه السلام به كارها و افعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند، و هر كس راضى بكارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس ديگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پيش خدا شريك قاتل است.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، اين المطالب بدم المقتول بكربلا
ترجمه : (كجا است آنكه خون (جد بزرگوارش ) شهيد كربلا را انتقام كشد.)

***بدانكه از جمله القاب آنحضرت ((المنتقم )) است در كتاب كمال الدين صدوق رحمه الله روايت شده كه آنحضرت رد سن طفوليت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقية الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه و در كتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در اءسماء و اءلقاب آنحضرت بشماره 138 چنين نقل مى كند و در خطبه غديريه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمين.

حاصل آنكه از بعضى اخبار و روايات استفاده ميشود كه از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قيام آنحضرت عليه السلام خونخواهى و انتقام است از كسانى كه از نظر افكار و اخلاق و اعمال از قاتلين جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسين عليه السلام بشمار مى آيند، و نيز شفا دادن قلوب مؤ منان است.

در تفسير عياشى از امام پنجم عليه السلام نقل شده كه در تاءويل اين آيه مباركه : ((و من قتل مظلوما- الآيه )) - اسرا: 33- و كسى كه بى گناهى را بكشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار داديم پس در خونريزى از حد تجاوز نشود كه البته او مورد نصرت و يارى است .

 فرمود (مصداق ): او حسين عليه السلام است و مائيم ولى خون او، و چون قائم ما قيام كند خونبهاى او را طلب مى نمايد، و مى كشد تا آنكه گفته ميشود كه او در قتل اسراف مى كند. و آنگاه فرمود: مقتول حسين عليه السلام است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست كه غير قاتل كشته شود انه كان منصورا و دنيا بسر نيايد تا اينكه شخصى از آل رسول خدا عليهم السلام قيام كند و بر دشمنان - پيروز شود و زمين را از قسط و عدل پر كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.

و از ابوالصلت هروى نقل شده كه گفته است :از امام هشتم عليه السلام سئوالى كردم چه مى گوئى درباره حديثى كه از امام صادق عليه السلام روايت شده و فرموده : وقتى كه قائم خروج كند از دودمان قاتلان حسين عليه السلام بواسطه اعمال پدرانشان از آنها مى كشد؟

حضرت فرمود: اين چنين است گفتم خداوند مى فرمايد: ((و لا تزر وارزة و زراخرى )) و هيچ حامل بارى بار (گناه ) ديگرى را بر نميدارد معنى آن چيست ؟

فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است ، وليكن نسل و ذريه قاتلين حسين عليه السلام به كارها و افعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند، و هر كس راضى بكارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس ديگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پيش خدا شريك قاتل است. و البته قائم هم وقتى كه خروج كرد آنانرا بوسيله رضايت بفعل پدرانشان مى كشد.

در مجلد 13 بحار ص 179از فضيل بن يسار از امام ششم عليه السلام روايت شده كه فرمود: له كنز بالطالقان ما و هو بذهب و لا فضة و راية لم تنشر منذ طويت ، و رجال كان قلوبهم زبر الحديد- الى ان قال - يدعون بالشهادة و يتمنون ان يقتلوا فى سبيل الله شعارهم يا لثارات الحسين براى آن حضرت در طالقان گنجى است كه نه طلا است و نه نقره ، و ديگر پرچمى است از آنموقعى كه پيچيده شده تاكنون باز نشده ، و ديگر مردانى هستند كه دلهايشان همچون پاره آهن سخت محكم و استوار است - تا آنكه فرمود- رو بشهادت ميروند و آرزو مى كنند كه در راه خدا كشته شوند، و شعار آنان ((يا لثارات الحسين )) است . و در كتاب غيبت از فضل بن شاذان مروى است كه شعار اصحاب آنحضرت ((يا لثارات الحسين )) است .

در يكى از زيارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 كه ظاهرا از سيد بن طاووس است درباره آنحضرت گفته است : السلام على الامام العالم ، الغائب عن الابصار، و الحاضر فى الامصار، و الغائب عن العيون ، و الحاضر فى الافكار، بقية الاخيار، الوارث ذى الفقار، الذى يظهر فى بيت الله الحرام ذى الاستار، و ينادى بشعار يا ثارات الحسين ، انا الطالب بالاوتار، انا قاسم كل جبار.

نظر شما