شناسهٔ خبر: 72290 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

معاون روحانی به گلستان رفت

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای بررسی اجرای طرح راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان وارد گرگان شد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمد شریعتمداری معاون رئیس جمهور به همراه محسن پور سیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و علی اصغر احمدی معاون هماهنگی و امور اجرایی نهاد ریاست جمهوری دقایقی پیش برای بررسی اجرای طرح راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان وارد فرودگاه بین‌المللی گرگان شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان درباره این سفر به تسنیم گفت: معاون اجرایی رئیس‌جمهور به همراه مدیرعامل راه آهن کشور در بدو ورود با حضور در مرز ایران و ترکمنستان روند اجرای طرح راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان را بررسی و برای رفع برخی معایب و مشکلات احتمالی در اجرای طرح برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهند.

علی اصغر طهماسبی افزود: همچنین در جلسه‌ای با حضور مسئولان و مدیران روند مراحل تکمیل طرح خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان بررسی می‌شود.

خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان قرار است به زودی تکمیل و با حضور روسای جمهور ۳ کشور به بهره برداری برسد.

طول خط راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، حدود ۹۱۰ کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین‎المللی معتقد هستند که با راه‎اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاهش می‌یابد.

حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان واقع است و با راه‌اندازی این خط راه‌آهن که راهگذر ریلی شمال-جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه‌روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل کاهش می‌یابد و در مجموع، سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن کالا از این مسیر ریلی جابه‌جا می‌شود.

 

نظر شما