شناسهٔ خبر: 72143 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سوال ملی مطهری وزیر ارشاد را به صحن علنی مجلس کشاند

کراپ‌شده - علی جنتی 5 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای مطهری از پاسخ وزیر ارشاد درباره استفاده از عناوین و عبارت‌های بیگانه قانع نشد و چون سوال وی ملی شناخته شد، به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود.

به گزارش نماینده، سیدعلی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو بامهر ضمن تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش گفت: در جلسه امروز دو سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح شد، سوال اول از سوی علی مطهری نماینده تهران و سوال دوم از سوی موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد بود.

وی با اشاره به سوال علی مطهری افزود: نماینده تهران از وزیر ارشاد سوال کرد که چرا در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اطلاعات بیگانه سهل‌انگاری می شود.

طاهری ادامه داد: آقای وزیر پاسخ داد در این باره فقط وزارت ارشاد مسئول نیست، دستگاه هایی از جمله نیروی انتظامی، وزارت صنعت و معدن، فرهنگستان زبان و  ادب فارسی و... نیز در این خصوص وظیفه دارند.

وی ادامه داد: آقای وزیر گفت در مدت مسئولیت ایشان، بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تذکر، ۹۱۵ مرتبه اخطار، ۸۰ مورد اصلاح و بیش از یک‌هزار مرتبه معرفی به پلیس انجام گرفته است، ما درباره این موضوع حساسیت بسیاری داریم البته وزارت ارشاد رابط اجرایی نیست و فقط می تواند به نیروی انتظامی معرفی کند و چون ما در این زمینه دغدغه داشتیم تشکیل شورای پاسداشت زبان و ادب فارسی، تدوین قانون تبلیغات و راه اندازی بخش درست‌نویسی در جشنواره مطبوعات را در جهت حفظ و صیانت از زبان فارسی در دستور کار قرار دادیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: آقای جنتی گفت اگر اشکالاتی وجود دارد باید دستگاه های مختلف در این زمینه ورود داشته و وظایف خود را انجام دهند. طبیعتا کار توسط یک دستگاه انجام‌شدنی نیست.

نماینده مردم گرگان افزود: آقای مطهری از پاسخ وزیر ارشاد قانع نشد و چون این سوال ملی تشخیص داده شد، به جلسه علنی ارجاع خواهد شد.

طاهری در باره سوال موسی‌الرضا ثروتی از وزیر ارشاد نیز گفت: سوال این نماینده مبنی بر این بود که چرا مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی اجرایی نشده است.

وی با اشاره به پاسخ وزیر ارشاد تصریح کرد: آقای جنتی عنوان کرد به اندازه ای که بودجه در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد این مصوبات اجرایی خواهد شد، ما پیگیر هستیم که در جهت اجرای این مصوبات بودجه بیشتری را از دولت بگیریم.

نماینده مردم گرگان گفت: آقای ثروتی سوال کردند که چرا چارت نیروی انسانی در اداره ارشاد استان خراسان شمالی تعبیه نشده و در این اداره اجازه جذب نیرو ندارند. آقای جنتی پاسخ داد: ما جلسات مختلفی را با معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری داشتیم و این مساله را پیگیر هستیم، اما بر اساس مصوبه دولت کلا جذب نیرو ممنوع است، چون بدنه دولت بسیار حجیم شده با این حال ما پیگیری می کنیم تا این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: ثروتی فعلا درباره قانع شدن یا نشدن پاسخی نمی دهد تا نتیجه پیگیری‌های وزارت ارشاد مشخص شود.

نظر شما