شناسهٔ خبر: 72012 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تکریم و معارفه مدیران اداره مجامع و تشکل‌های وزارت ارشاد

ارتباط متفاوت نشر داخلی و خارجی را در دوران مدیریت وصفی شاهد بودیم

وزارت ارشاد رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در مراسم تکریم محمدرضا وصفی گفت:‌ در دوران مدیت وی شاهد ارتباط متفاوتی میان نشر داخلی و خارجی بودیم. او موجب انتقال تجربه فعالان نشر بین‌الملل به داخل شد.

به گزارش نماینده به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تکریم محمدرضا وصفی، مدیر کل پیشین اداره مجامع و تشکل‌های وزارت ارشاد و تودیع علی فریدونی مدیرکل جدید این اداره صبح امروز با حضور نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی، مدیران تشکل‌های نشر و ناشران و فعالان حوزه فرهنگ بین‌المللی برگزار شد.

محمود آموزگار عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مراسم در سخنانی گفت: وزارت ارشاد در حوزه کتاب‌های خارجی تاکنون کار فوق العاده‌ای را انجام داده است. ۲۷ دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از جمله این اقدامات است. این نمایشگاه از همان ابتدای شروع به کار کتابهای خارجی را نیز مورد توجه قرار داد و پس از سالها عدم دسترسی به منابع خارجی زمینه‌ای را فراهم کرد تا اساتید و دانشجویان ما بتوانند به آخرین آثاری که در دنیا منتشر می‌شود، دسترسی داشته باشند.

آموزگار:‌ در دوران مدیریت وصفی ما شاهد ارتباط دیگری در حوزه نشر داخل با خارج از کشور بودیم

وی افزود: زمانی که وصفی مسئولیت بخش بین‌الملل نمایشگاه را در دست گرفت، این مهم به شیوه‌ای پررنگ‌تر ادامه یافت. حتی تشکیل انجمن ناشران بین‌الملل پیشنهادوصفی بود. در دوران مدیریت او، ما شاهد ارتباط دیگری در حوزه نشر داخل با خارج از کشور بودیم. در سالهای پیش از مدیریت وی کتابهای خارجی به مدت ۱۰ روز در نمایشگاه عرضه می‌شدند و پس از آن تا سال آینده دسترسی به کتاب امکان پذیر نبود. اما وصفی عامل ماجرایی شدند که یک کار نرم‌افزاری ارزشمند ایجاد شود و تجربه فعالان در حوزه نشر خارجی به نشر داخلی انتقال یابد.

عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به دبیری خود در دوره چهارساله گذشته اتحادیه گفت: ثبت نام من در انتخابات به تشویق و اصرار وصفی بود. او همواره در روابط بین نشر داخلی و نشر خارجی تأکید داشتند.

علیرضا ربانی عضو انجمن ناشران بین المللی ایران نیز با بیان اینکه همه فعالان حوزه نشر بین الملل می‌دانند که وصفی زحمات بسیاری در ارتباط با فعالیت‌های این ناشران کشیده‌اند گفت: ناشران داخلی در تأمین منابع آموزشی و علمی هرگاه دچار مشکل شدند قدردان زحمات وصفی شدند. من امیدوارم با ورود فریدونی به این اداره این تلاش‌ها ادامه پیدا کند.

میرزابابایی:‌ وصفی موفق‌ترین مدیردولتی در ارتباط با بخش خصوصی بود

حامد میرزابابایی مدیرعامل انجمن ناشران بین‌الملل نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت:‌ امروز دوستان آمدند، بگویند که نقدشان از عملکرد وصفی بسیار مثبت است،‌ اما باید بگویم که در میان تشکل‌های نشر هیچ تشکلی روابطی که انجمن ناشران بین‌الملل با وصفی داشت، نداشته است. بخشی از این نزدیکی به ذات فعالیت‌های ما برمی‌‌گردد و بخشی هم به مسئولیت او در قسمت بین‌الملل نمایشگاه کتاب. از این رو شاید کلیدی‌ترین نکته‌ای که درباره وصفی وجود داشت‌، این بود که او موفق‌ترین مدیر دولتی در ارتباط با بخش خصوصی بوده است.

وی ادامه داد:‌ وصفی در مدیریت خود تنها به آن سوی میز اکتفا نکرد و سعی داشت این سوی میز را هم فهم کند، این موجب می‌‌شد که در درون ارشاد برخی او را متهم به دفاع از بخش خصوصی کنند و در بیرون نیز او را متهم به دفاع از دولتی‌ها،‌ اما او تلاش کرد توازن در جایی ایجاد کند که هیچ توازنی وجود نداشت.وصفی ابزار مدارا، دانش و همکاری با طرفین را برگزید و موفق نیز شد.

وی با بیان این مطلب که به چند دلیلی ممکن است از فردی تعریف کنیم،‌ گفت:‌ اول اینکه او را دوست داریم، دوم اینکه تملق می‌کنیم سوم اینکه گاهی هم ذکاوت ایرانی‌ها در این است که به در بگویی تا دیوار بشنود. تعاریفی که امروز  از وصفی می‌شود، از حوزه تملق خارج است،‌ چون دیگر مدیر نیست،‌ اما دیگر مدیران نیز این موارد را باید به عنوان نقطه قوت تلقی کنند و از داخل آن دستور‌العمل غیر هوشمند استخراج کنند. رفتار وصفی در حقیقت الگویی برای مدیران دیگر است و باید سرمشق دیگران باشد، چرا که مدارا و سازشکاری مفاهیم ساده‌ای در کشور ما هستند که متأسفانه دسترسی به آنها سخت شده است.

در ادامه این مراسم ساکت از داوران جایزه کتاب سال ضمن بیان اینکه «در وصف تو وصفی همه گفتند سخن را» جملات خود را آغاز کرد و گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیش از هرگاه دیگر به خردورزی دینی نیازمندیم؛ آسیب‌ها و گزندهایی که جهان دیده در ادیان گوناگون نمایان است، امروز سودمندانه از سوی کسانی که داعیه‌دار نام اسلام هستند به اندازه‌ای ژرف و دردناک است که تصور نمی‌کنم افرادی که با تاریخ آشنایند در تاریخ اینگونه دیده باشند.

وی افزود: جنبش‌های گزندمندی که امروز به نام اسلام ظهور کرده‌اند از مغول دهشتناک‌تر و خطرناک‌ترند از این رو وظیفه همه ما به ویژه آنان که در کار فرهنگ مشغول هستند خطیر و سنگین‌تر از گذشته است. دید جهانی می‌خواهد که جهان را با دین آشنا کند.

محمد حسین ساکت دبیرجایزه نقد کتاب و داور جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز از سخنرانان مراسم بود که گفت:‌ ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیش از هر گاه دیگر به خردورزی نیازمندیم،‌ آسیب‌هایی که جهان دیده و امروز نیز از سوی کسانی که داعیه‌دار نام اسلام هستند‌، ادامه پیدا کرده است،‌ به اندازه‌ای اندوهگین است که در تاریخ مورد دیگری را نمی‌توان پیدا کرد.

وی ادامه داد:‌ مغول اگر ویرانی به بار آورد‌، دست هوشمند تفکر ایرانی او را مدرسه‌ساز کرد‌، اما جنبش‌هایی که داعش امروز به نام اسلام انجام می‌دهد‌،  از حمله مغول دهشتناک‌تر است‌، وظیفه ما بسیار سنگین‌ است،‌ دید جهانی باید داشت تا حهان را با دین آشنا کرد،‌ این فراهم نمی‌شود‌، مگر اینکه مدیران ما کمر همت ببندند. ما گاهی ندانسته خود را غرقابی می‌اندازیم که از آن بیزار هستیم. وقتی در جامعه‌ای مطرح می‌شود، فلان فرد بدون محاکمه اعدام شود. تفکر داعشی را پایه‌گذاری می‌کنیم.

ساکت تصریح کرد:‌ همه ادیان دستخوش این کارها هستند چرا چون دو چیز که بن‌مایه دین هستند،‌ را از دست داده‌اند، اول تفکر و درنگ و دوم مدارا و تسامح، جهان تشنه چنین چیزهایی است و هر کس به اندازه خود بتواند در این راه گام بردارد کار سازنده‌ای انجام داده است.

دبیر جایزه نقد کتاب گفت:‌ از دوره یازدهم وصفی وارد جایزه کتاب سال شد و اکنون که ۲۱ دوره را پشت سر گذاشته‌ایم،‌ کمتر شاهد غرض‌ورزی‌ها هستیم. تنها که یک نمونه سراغ دارم که به نظر داوران بها داده نشد و برگزیدگان تغییر کردند،‌ آن هم دست او نبود و باید بگویم ستم فرهنگی از هر ستمی دردناک‌تر است. اگر مسئولان برگزارکننده جوایز از داوران دعوت می‌کنند تا آثار را داوری کنند پس چرا نظرشان عوض می‌شود. اگر مترجمی برگزیده می‌شود باید احترام داوران را نگه داشت و همان فرد را معرفی کرد. اما گاهی این مشکلات از قدرت افراد خارج است و باید بگویم سخت‌ترین کار کار داوری است.

نظر شما