شناسهٔ خبر: 71854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زارعی: آزادسازی جرف الصخر تاثیر عمده ای بر عراق و سوریه دارد / شلال:اگر حمایت های جمهوری اسلامی نبود نمی توانستیم به این پیروزی ها برسیم

سعدالله زارعی43 "سعدالله زارعی" کارشناس امور غرب آسیا تاکید کرد: آزادسازی جرف الصخر مقدمه آزادسازی فلوجه است.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، "سعدالله زارعی" کارشناس امور غرب آسیا و "عزیز شلال" استاد دانشگاه مسنتصریه بغداد به منظور تشریع بررسی نقش آزادی شهرهای " آمرلی" و "جرف الصخر "در تامین امنیت عراق در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه ۵ آبان ماه حضور یافتند.
سعد الله زارعی کارشناس امور غرب آسیا و عزیز شلال استاد دانشگاه مسنتصریه عراق به منظور تشریع بررسی نقش آزادی شهرهای  آمرلی و جرف الصخر  در تامین امنیت عراق در برنامه گفتگوی ویژه خبری  دوشنبه ۵ آبان ماه حضور یافتند.

در ابتدای برنامه" سعدالله زارعی" کارشناس ارشد امور غرب آسیا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آزاد سازی "جرف الصخر" از نظر جغرافیایی چه نقشی دارد که آن را با عملیات در آمرلی یا" عملیات قلمون" در سوریه مقایسه می کنند گفت:منطقه "جرف الصخر"منطقه ای است که به ۴ استان مهم و حساس عرق مرتبط است در واقع یک منطقه مثلثی شکل است که از ناحیه جنوب به استان کربلا از ناحیه  به بغداد  پایتخت عراق از ناحیه غرب به استان الانبار متصل می شود

کارشناس ارشد امور غرب آسیا ادامه داد: این منطقه یک منطقه  مواصلاتی است که بخش  شمالی  جنوبی شرقی و غربی را به هم متصل می کنه و لذا اولین نقطه ای که داعش برای سیطره بر عراق مورد توجه قرار داد همین منطقه "جرف الصخر "بود که آن را به تصرف درآورد.

وی در ادامه تصریح کرد: در عین حال یکی از دلایل  اهمیت منطقه جغرافیایی جرف الصخر این است که از سال ۲۰۰۳  که آمریکایی ها عراق را اشغال کردند تا الان منطقه ای بود که تروریست ها بر آن تسلط داشتند و دولت عراق در طول این مدت نتوانسته بود این منطقه را آزاد کند.

زارعی تصریح کرد: نکته دیگر که باید در کنار این مسائل به آن توجه داشت "جرف الصخر" منطقه ای بود که مقدس ترین منطقه عراق یعنی "کربلا "را تهدید می کرد.

وی اضافه کرد: این منطقه از کنار آن رود فرات می گذرد یعنی رود فرات از سوریه وارد استان الانبار می شود و از آن جا نیز از منطقه رومادی فلوجه عبور می کند و وارد  جرف الصخر  می شود و پس از آن نیز به سمت کربلا سوق پیدا می کند و در طول این مدت این منطقه که در حواشی رود فرات قرار داشت تحت تصرف  تروریست ها بود تا آنجا را تصرف کرده بودند ضمن آن که این منطقه یک منطقه جنگلی است که امکان نفوذ نیروی های کلاسیک مانند ارتش دشوار است لذا داعش و دیگر گروه های تروریستی این منطقه را به صورت یک منطقه امن برای خود درآورده بودند.

وی اظهار داشت: طی هفته های گذشته عملیات پاکسازی این منطقه از مناطق فرات مشرف به غرب استان کربلا قطعه قطعه شروع به آزادسازی شد تا این که طی دو روز گذشته رزمندگان عراقی موفق شدند قلب این را که منطقه جرف الصخر بود را به تصرف خود درآورند و همین طور منطقه دیگری که الفاضلیه است نیز توانستند آزاد کنند و امروز این عراقی ها هستند که به این منطقه سیطره پیدا کرده اند

وی با بیان این که با تصرف جرف الصخر دو اتفاق مهم حادث می شود گفت: اتفاق اول این است که پایتخت عراق که تا حدی از سوی این منطقه تهدید می شد؛ امنیت زیادی پیدا می کند و در کنار آن نیز کربلا نیز که به شدت ناحیه  منطقه شمالی  در معرض آسیب بود با تصرف ارتش و مردم عراق  امنیت  استان کربلا تا حد بسیار زیادی  هم تامین می شود و به تبع  امنیت کربلا امنیت  نجف هم تامین می شود چرا که کربلا و نجف یک منطقه هستند که متصل به هم هستند  که امنیت کربلا تا حد زیادی بر امنیت نجف تاثیر می گذارد.

آزادی  جرف الصخر مقدمه آزاد سازی فلوجه را فراهم می آورد

وی ادامه داد: نکته دوم این است که با تصرف این منطقه همان طور که نخست وزیر عراق آقای حیدر عبادی هم عنوان کرد مقدمه ای است برای آزادسازی فلوجه؛ منطقه فلوجه در در قسمت غرب جرف الصخر قرار دارد و با تصرف جرف الصخر توسط ارتش مقدمه آزاد سازی فلوجه نیز فراهم می شود و با آزاد سازی منطقه فلوجه ان شا الله در روزهای آتی تروریست ها تا حد زیادی بساطشان از استان الانوار برچیده می شود.

آزادسازی جرف الصخر تاثیر عمده ای بر عراق و سوریه دارد

وی با بیان این که استان الانوار یکی از بزرگ ترین استان های  عراق است، گفت: این استان حدود ۱۳۶هزار متر مربع مساحت دارد و آزادسازی این منطقه می تواند تاثیر بسیار عمده ای هم در امنیت عراق  و هم در امنیت سوریه داشته باشد و این تحول بزرگی در امر مبارزه با تروریسم به حساب می آید.

در ادامه این برنامه "عزیز شلال" استاد دانشگاه مستنصریه عراق نیز در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر این که شاهد بودیم در مدت ۲، ۳ ماه گذشته سه استان بزرگ عراق "صلاح الدین"، "کربلا "و" نینوا " در فاصله بسیار کوتاه سقوط کرد، اما الان دولت عراق توانسته بر اوضاع مسلط شود و بعد از آزادسازی  آمرلی که از شهرهای راهبردی بود جرف الصخر را از دست تروریست ها آزاد کند، چه اتفاقی افتاده که امروز عراق بدون کمک گرفتن از  ناحیه اعتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا خودش تروریست ها را عقب براند گفت: پیروزی هایی که اشاره کردید تقریباً با روزهای آغازین سال قمری عزای ابا عبدالله(ع) هماهنگ و هم سو شده و ان شا الله این ابر سیاهی که بر سر عراق قرار دارد، زودتر کنار برود.

وی ادامه داد: این ها گمان می کردند؛ لقمه آسانی برای آن ها خواهد بود و می توانند عراق را نابود می کنند همان طور که در موصل قبور اهل بیت را تخریب کردند می توانند این کار خود را همچنان ادامه دهند، اما با این اقدام ارتش به خواب و توهم آن ها پایان داد.

اگر حمایت های جمهوری اسلامی ایران نبود نمی توانستیم به این پیروزی ها برسیم

استاد دانشگاه مستنصریه تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاد این است که  نیروهای مسلح و مردمی پس از این که دیدند  چه فجایعی توسط داعشی ها و بعثی ها و برخی از خیانت کارها اتفاق افتاده و با توجه به تغییرات حکومتی بسیار خوبی که در عراق صورت گرفت مردم عراق آگاه و بیدار شدند؛ ضمن آن که حمایت همسایگان ما مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران که از هیچ کمکی از جمله کمک های مشاوره ای نظامی  و اقتصادی به ما دریغ نکردند توانستیم این مناطق را با کمک برادرانمان آزاد کنیم و اگر کمک آن ها نبود ما نمی توانستیم به این پیروزی ها برسیم.

وی با بیان این که بعضی از اعراب باید انصاف داشته باشند و کمک های ایران اسلامی به عراق زخم خورده را قدر بدانند گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران سبب شد که سیاست مداران عراقی متوجه شوند که همسایه شان، ایران اسلامی بسیار مقتدر است و می تواند پشتوانه بسیار محکمی باشد.

شهرهای مقدس خط مرزی خط قرمز ماست و کسی نمی تواند به آن دست درازی کند

وی ادامه داد: شهرهای مقدس خط مرزی خط قرمز ماست و کسی نمی تواند به این شهرها دست درازی کند، همچنین فرماندهانی که در میدان هستند پیش از این فقط به ماشین ها و لباس های گران قیمت و ریاست بها می دادند اما الان فرماندهان ما در قلب نبرد و جبهه مقدم حضور دارند و از نزدیک اوضاع را رصد می کنند و تصمیات درستی اتخاذ می کنند.

عزیز شلال ادامه داد: بسیاری از نیروها منتظر فراخوان بودند و مردم با یکدیگر مسابقه گذاشتند تا علیه داعش و بعثی ها تکفیری به میدان جنگ بروند آن ها برای رفتن به جبهه نیاز به آموزش داشتند.

وی با بیان این که هماهنگی های خوبی با دستگاه های نظامی و امنیتی انجام شد تصریح کرد: نمی خواهم نام ببرم که چه کسانی در این حوزه به ما کمک کردند، اما همین برنامه های دقیق مسئولین امنیتی این پیروزی را به وجود آورد.

عزیز شلال افزود:در ماه های اخیر برخی از افسران خیلی ضعیف عمل کردند که البته در حال حاضر این افسران یا فرار کرده اند و یا محاکمه می شوند.

وی با اشاره به این که آن ها امکانات زیادی در اختیار نداشتند، تصریح کرد: شناسایی سنگر تروریست ها کار سختی بود و این تروریست ها در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ در عراق مانور می دادند و برخی افراد داخلی و خارجی خیانت هایی انجام دادند که نمی توانم بگویم.

اشغال گری پدید آورده اصلی تروریسم است

سعدالله زارعی در پاسخ به این سوال که در عراق برای مبارزه با تروریست دو مدل وجود دارد یک مدل دولت و ملت عراق و مدل دوم اعتلاف با پشتیبانی گسترده رسانه ای و مالی انجام می شود، الان چه تفاوتی بین این دو مدل وجود دارد پاسخ داد: پیدایش تروریسم سازمان یافته در عراق و کل منطقه ارتباط مستقیم با اشغال گری دارد، اگر اشغال گرها نبودند با پدیده تروریسم مواجه نبودیم.

کارشناس امورغرب آسیا ادامه داد:زادو ولد تروریسم بدون اشغال موجه نیست؛ وقتی رژیم صدام حسین سقوط کرد از درون چیزی نداشت، لذا با عنوان بعث کسی دور پرچم آن ها جمع نمی شد اما زمانی که اشغال گران آمدند بهانه ای به وجود آمد تا عده ای به اسم تروریسم افراد را جمع کند.

وی با اشاره به این که اساسا تروریسم محصول اشغال گری است تصریح کرد: به قول ما ایرانی ها "کارد هیچ گاه دسته خود را نمی برد" وقتی تروریسم و اشغالگری از یک مبدا باشند نمی تواند از اشغال گران انتظار داشت مبارزه درستی با تروریسم انجام دهد.

آمریکا اگر تصمیم به مبارزه با تروریسم داشت باید این اقدام را در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ انجام می داد

سعد الله زارعی ادامه داد: اگر آمریکا قادر بود برترویسم غلبه کند با این اقدام را در فاصله سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ که آمریکا از حضور دراز مدت در عراق حرف می زد عملی می کرد غلبه بر این پدیده در آن مقطع زمانی به واسطه این که قدرت داعش یک بیستم امروز نیز نبود به مراتب آسان تر بود وقتی آمریکایی ها در آن مقطع نتوانستند بر پدیده تروریسم غلبه کنند عملی شدن این امکان در زمان حاضر امری بعید است.

کارشناس امور غرب آسیا ادامه داد: در مقطعی که آن ها در موضع قدرت بودند و داعش ضعیف بود این اتفاق نیفتاد چه برسد به زمان حاضر که موقعیت معکوس شده و آمریکایی ها فقط یک حضور محدود نظامی در عراق دارند و یک پادگان کوچک در شمال اربیل و حضور گسترده آن سال ها در عراق وجود ندارد.

آمریکایی ها برای داعشی که به قول آن ها کل جهان را تهدید می کند چه تدارکی دیده اند؟

وی با بیان این که آمریکایی ها ادعا می کنند داعش کل منطقه و جهان را تهدید می کند ادامه داد: آن ها برای این تهدید چه تدارکی دیده اند به غیر از یک سلسله عملیات هوایی محدود که خودشان هم اعلام می کنند نمی توانند با این عملیات داعش را مهار کنند.

مردم  عراق با انگیزه های ملی و مذهبی خودجوش به صحنه آمدند

سعد الله زارعی تصریح کرد: اما درطرف مقابل در متن جامعه عراق  مردمی هستند که زندگی شان را در معرض تهدید تروریسم می بینند و انگیزه های ملی و مذهبی توام دارند دفاع از شهرهای مذهبی کربلا و نجف و فتوای مرجعیت برای جهاد از جمله انگیزه های مذهبی و در معرض تاراج و ناامنی قرار گرفتن کشورشان به عنوان انگیزه ملی مطرح است.

کارشناس امور غرب آسیا افزود: یک وضعیتی که نیروهای مردمی قبل از حرکت داعش داشتند و یک وضعیتی بعد از حرکت داعش آن ها در محدوده زمانی قبل از خرداد فکر می کردند ارتش به تنهایی می تواند امنیت کشور را برقرار کند و با وجود ارتش نیازی به حضور توده مردم نیست اما زمانی که حرکت داعش در سه استان غربی عراق اتفاق افتاد مردم به این نتیجه رسیدند که ارتش به تنهایی کافی نیست.

وی با بیان این که آن ها به تشبیه گروهی مثل بسیج ایران روی آوردند تصریح کرد:  این گروه به نام المراتب شکل گرفت که متشکل از بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی بسیجی و آموزش دیده بود.

تجربه ایران در بسیجی کردن میدان جنگ در عراق نیز به کار گرفته شد

سعد الله زارعی خاطر نشان کرد: البته در این زمینه کمک مشاوره ای ایران نیز بدون تاثیر نبود و تجربه ایران در بسیجی کردن میدان جنگ و جبهه در آن جا نیز به کار گرفته شد.

کارشناس امور غرب آسیا افزود: طی ۴ ماه کهاز تشکیل گروه المراتب گذشت این گروه موفق شد نزدیک به دو سوم منطقه تحت سیطه داعش را آزاد کند.

المراتب رسماً اعلام کرد مخالف ورود هر گونه کمک از آمریکا هستیم

وی ادامه داد: به جز فلوجه و نیمی از مرکز استان الرمادی بقیه النبار نیز آزاد شد؛ همچنین ۸۰ درصد تکریت آزاد شد شهر بزرگ سامرا با ۷۵۰ هزار جمعیت هیچ وقت دست داعشی ها نیفتاد و این جریان مردمی بدون هیچ کمکی از سمت آمریکایی ها عمل کرد و المراتب رسماً اعلام کرد، مخالفت ورود هرگونه کمک از سوی آمریکایی ها هستیم.

سعدالله زارعی تصریح کرد:این جریان بسیجی و مردمی عراق نشان دادند خود مردم منطقه و عراق توانایی خروج از سیطره داعش را دارند.

عزیز شلال در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که چرا بانیان اصلی داعش به این نتیجه رسیده اند که دیگر نباید از این گروه ترویستی حمایت کنند گفت: در سال ۲۰۰۶ رایس مساله مدیریت بحران و یا بی نظمی هدفمند را مطرح کرد به گونه ای که آن ها به دنبال بی نظمی بودند.

وی با اشاره به این که این بی نظمی باید معالجه شود، خاطر نشان کرد: برخی ها دوست ندارند این بی نظمی ها معالجه شود به گونه ای که چشم هایشان کور است و نمی خواهند ببنند که این بی نظمی ها از کجا آمده است.

استاد دانشگاه  مستنصریه با اشاره به موضوع مدیریت بحران و یا بی نظمی هدفمند، ادامه داد: آن ها نمی خواهند بدانند که سرمنشاء این بحران ها از کجا است.

عزیز شلال با اشاره به این که زمانی که انورالسادات با صهیونیست ها معاهده منعقد می کرد و با آن ها هم پیمان شد متاسفانه بسیاری از طرح هایی که در کشورهای غربی خلیج فارس منعقد می شود بر خلاف مقاومت بود.

محور مقاومت ریشه دار است

وی با اشاره به تشکیل دفاتر منابع حافظ رژیم صهیونیستی گفت: محور این مقاومت تشکیل شده به گونه ای که ریشه دار است، افزود: در سال ۲۰۰۶ محور مقاومت و حزب الله لبنان ضربه محکمی به هم پیمانان، استکبار جهانی و تروریست ها زدند.

عزیز شلال با تاکید بر این که راس تروریست صهیونیست ها هستند ادامه داد: آن ها به دنبال ضربه زدن به محور مقاومت بودند به طوری که عراق را اشغال کردند.

وظیفه گروه های تروریستی برهم زدن امنیت منطقه است

وی با اشاره به تشکیل گروه های تروریستی، دولت اسلامی و داعش گفت:این گروه های وظیفه دارند تا امنیت منطقه را برهم بزنند.

استاد دانشگاه  مستنصریه با بیان این که وظیفه آن ها تمام توان نظامی را دچار جنگ فرسایشی می کنند، اظهارداشت: آن ها به دنبال این هستند تا اجازه ندهند هم پیمان جدیدی میان ایران، لبنان، سوریه و عراق متولد شود.

عزیز شلال با اشاره به این که گروه های تروریستی تکفیری به دنبال بر هم زدن پیمان منطقه ای بر ضد محور مقاومت هستند افزود: آن ها ایران هراسی رابه راه انداختند و گفتند که جمهوری اسلامی برنامه هسته ای پیشرفته ای را دنبال می کند.

وی با اشاره به دیپلماسی فعال ایران گفت: خوشبختانه با مقاومت ملت ایران در برابر تحریم ها شاهد پیروزی های بزرگی بودیم به گونه ای که این پیروزی ها یکی پس از دیگری رقم می خورد.

استاد دانشگاه  مستنصریه با اشاره به این که گروه های تروریستی در صدد اشغال سوریه برآمدند ادامه داد: این گروه ها سه سال است که ارتش سوریه را با جنگ فرسایشی روبرو کرده اند.

عزیزشلال با اشاره به اینکه در لبنان شاهد وقایع این چنینی هستیم اظهارداشت: طرابلس جزء توطئه ها و برنامه های بی نظمی هدفمند است.

وی با اشاره به این که آن ها به دنبال تضعیف کردن محور مقاومت و ارتش لبنان هستند افزود: آن ها می خواهند مقاومت با داعش درگیر شود.

استاد دانشگاه  مستنصریه با اشاره به این که کشورهای غربی آمریکا، و متحدانشان گروه های تروریستی و داعش را به وجود آورده اند گفت: این اقدام از سوی آن ها انجام شد تا روند دموکراسی به خوبی طی نشود و بی نظمی همیشه باشد.

عزیز شلال با اشاره به این که این بصیرت از بین رفته است خاطرنشان کرد: حتی برخی حاضر نیستند منشاء این بحران ها را ببینند.

وی با بیان این که برخی از استان ها ظرف چند ساعت تحت تصرف تروریست ها قرار گرفت، اضافه کرد:طرح های گروه های تروریستی شاید در ابتدا موفقیت آمیز بوده باشد اما در نهایت آن ها از سوی محور مقاومت غافلگیر شدند.

استاد دانشگاه  مستنصریه افزود: آن ها نمی خواهند قدرت جنگ ارتش عراق را ببینند گفت: معاهده امنیتی زیر سوال رفته است به گونه ای که گفته شده اجازه نمی دهند قراردادهای نظامی با همسایگان از جمله ایران اسلامی منعقد شود.

عزیز شلال با اشاره به این که حمایت ایران اسلامی از محور مقاومت واقعی و جدی است ادامه داد: آن ها سنی ها را به جان شیعیان انداخته و تبلیغات رسانه ای به راه انداخته اند.

وی با اشاره به این که بوق های دروغ افکنی از سوی آمریکا و متحدینش به راه افتاده است ادامه داد: آن ها به دنبال این مسئله بودند تا جنگ شیعه و سنی به راه بیفتد.

استاد دانشگاه  مستنصریه با اشاره به این که خوشبختانه آن ها نتوانستند موفق شوند گفت: کشورهای غربی و آمریکا می گفتند ایران می خواهد عراق را ببلعد.

شعله های جنگ مذهبی خاموش شده است

عزیز شلال با تاکید بر این که مرجعیت و علمای اهل سنت بیدار هستند افزود: خوشبختانه شعله های جنگ مذهبی خاموش شده است


نقش بسزای رسانه های ایران در آگاهی بخشی به مردم

وی از رسانه های ایران اسلامی تشکر ویژه کرد و گفت: رسانه های ایران نقش به سزایی در آگاهی مردم ایفا می کنند به گونه ای که توطئه های بیگانگان را برملا می سازند

استاد دانشگاه  مستنصریه با اشاره به پیروزی اخیر "جرف الصخر "ادامه داد: آمریکایی ها درصدد بودند تا این پیروزی را به نام ثبت کنند.

عزیز شلال گفت:ترکیه، امارات و برخی شیوخ عربی خلیج فارس نمی خواهند عراق آرام باشد.

زارعی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آینده منطقه را چگونه ارزیابی می کنید گفت: درگیری که در خرداد ماه سال گذشته در عراق پیش آمد ماهیت مذهبی نداشت، زیرا این درگیری مربوط به منطقه اهل سنت بود.

وی با اشاره به این که این منطقه تحت تصرف اهل سنت بود خاطرنشان کرد: دعوایی که به وجود آمده بود ماهیت مذهبی نداشت.

سعد الله زارعی با اشاره به این که آنچه که در عراق توسط داعش تهدید می شد، امنیت توده های مردم و آزادی بود بنا به همین دلیل جنش مردمی علیه آن ها شکل گرفت، افزود:مردم خود را در معرض تهدیدات داعش قرار دادند.

وی با اشاره به این که باید به مقایسه سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بپردازیم افزود: باید دید در این سال ها وضعیت عراق و سوریه چگونه بوده و چند درصد از مناطق سوریه و عراق آلوده به گروه های تروریستی بوده است.

در سال ۲۰۱۲ گروه های تروریستی ۷۰ درصد سوریه را تحت سیطره خود داشتند

سعدالله زارعی با اشاره به این که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰ درصد سوریه تحت سیطره گروه های تروریستی بود گفت: خوشبختانه امروزه این عدد به حدود ۲۵ درصد رسیده و از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد تنزل داشته است.

کارشناس امور غرب آسیا گفت:گروه های تروریستی از مناطق حساس، استراتژیک و پایتخت به مناطق کم استراتژیک انتقال یافتند.

عراقی ها توانستند دو سوم مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی را آزاد کنند

وی با بیان این که عراقی ها از خردادماه تا به امروز موفق شدند دو سوم از مناطق تحت سطره گروه های تروریستی را آزاد کنند گفت: آن ها توانستند مناطق استراتژیک از تیررس گروه های تروریستی دور کنند.

سعدالله زارعی با اشاره به این که اگر فلوجه آزاد شود تهدید علیه بغداد و مناطق زیارتی کمتر خواهد شد، اضافه کرد: خوشبختانه تروریسم در عراق کوچک و مهار شده، به طوری که در سوریه هم شاهد مهار گروه های تروریستی هستیم.

کارشناس امور غرب آسیا با تاکید بر این که ملت ها گروه های تروریستی را مهار کرده اند افزود:چشم انداز روشنی را نسبت به منطقه شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به این که تمامی بحران ها متاسفانه در منطقه مقاومت صورت گرفته است اظهار داشت: باید گفت که تهدید متوجه ترکیه و امارات نیست بلکه تهدید در جبهه مقاومت است

عربستان، ترکیه و آمریکا خواستار تنزل جبهه مقاومت هستند

سعدالله زارعی با اشاره به این که عربستان، ترکیه وآمریکا خواستار تنزل جبهه مقاومت هستند، گفت:مسئله اصلی آمریکا انقلاب اسلامی ایران است.

کارشناس امور غرب آسیا با تاکید بر این که جبهه مقاومت به خوبی توانسته جریان تروریسم را در سوریه، لبنان و عراق  مهار کند گفت: ان شاء الله در آینده منطقه عاری از تروریسم را شاهد خواهیم بود.

نظر شما