شناسهٔ خبر: 71801 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گزارشی از فیلمهای شورجه،عسگرپور و سهیلی که به تازگی پروانه ساخت گرفتند

کارگردان‌ها، تهیه‌کننده می‌شوند

پروانه ساخت/1 در آخرین جلسه چهارشنبه ۲۳ مهرماه شورای صدور پروانه ساخت، ۶ فیلم توانستند پروانه ساخت دریافت کنند که در این نوشتار به هر یک از این فیلم‌ها و سازندگانشان خواهیم پرداخت.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، شورای صدور پروانه‌ فیلمسازی در جلسه‌ چهارشنبه ۲۳ مهرماه که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، با صدور مجوز ساخت شش عنوان فیلم سینمایی موافقت کرد.

فیلم‌های «جان گیاه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ابراهیم مختاری، «متولد ۶۵» به تهیه‌کنندگی محمد مهدی عسگرپور و نویسندگی و کارگردانی مجید توکلی، «شمال؛ جنوب» به تهیه‌کنندگی سعید سهیلی و نویسندگی و کارگردانی امیر توده روستا، «آراز» تهیه‌کنندگی جمال شورجه و نویسندگی و کارگردانی قربانعلی طاهر فر، «پل خواب» تهیه‌کنندگی محمد احمدی و نویسندگی و کارگردانی اکتای براهنی و «اکو آرتیست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد درمنش و نویسندگی حسن مهدوی فر موافقت شورای صدور پروانهٔ فیلمسازی را برای ‌ساخت دریافت کردند.

آنچه می خوانید گزارشی از مجموع فعالیتهایی کارگردان و تهیه کننده این پروژه های سینمایی است.

نخستین فیلم این فهرست، «جان گیاه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «ابراهیم مختاری» است. مختاری تا به امروز تنها یک فیلم بلند سینمایی به نام «زینت» در سال ۷۲ ساخته و این فیلم، بازگشت او به فیلمسازی پس از ۲۱ سال محسوب می‌شود. البته مختاری در این سال‌ها، بیشتر در تلویزیون حضور داشته و چندین مستند را ساخته و دو کتاب هم منتشر نموده است. البته او در این سال‌ها به عنوان عکاس در «هر شب تنهایی» و دستیار صدابردار در «زندگی با چشمان بسته» فعالیت داشته است.

فیلم دوم، «متولد ۶۵» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگر‌پور و کارگردانی مجید توکلی است. «متولد ۶۵»، نخستین فیلم بلند سینمایی توکلی محسوب می‌شود. او پیش از این فیلم‌های کوتاهی چون پیتوک، دوازه تیر، شام‌ حاضره، مستند سلطان و تله ‌فیلم زیگزاگ را ساخته بود. «رضا می‌رکریمی» در این فیلم مشاور اوست. محمدمهدی عسگرپور برای دومین بار در نقش تهیه کننده ظاهر می‌شود؛ عسگرپور یک بار در سال ۶۹، نخستین فیلم بلند خود یعنی «پرواز در ‌‌نهایت» را تهیه کرده بود و «متولد ۶۵» دومین تجربه او در این سمت پس از ۲۴ سال است. طبق شنیده‌ها قرار است این فیلم عاشقانه، اواخر آبان ماه وارد فاز تصویربرداری شود تا بتواند خود را به جشنواره سی و سوم برساند.

«شمال؛ جنوب» به تهیه‌کنندگی سعید سهیلی و کارگردانی امیر توده روستا سومین فیلمی است که توانست پروانه ساخت بگیرد. توده روستا که سال گذشته، نخستین فیلم بلند سینمایی خود تحت عنوان «پات» را جلوی دوربین برده بود، حال قصد دارد فیلم دوم خود را بسازد. توده روستا بیشتر فعالیت خود را معطوف به فیلم کوتاه کرده است و به جز «پات»، تنها یک بار در سال ۸۲ در فیلم «تارا و تب توت فرنگی» به عنوان دستیار سعید سهیلی ظاهر شده است. شاید همین همکاری سبب شده تا سهیلی برای نخستین بار، تهیه کنندگی فیلمی غیر از فیلم‌های خودش را به عهده بگیرد. هنوز زمان دقیق از تصویربرداری این کار منتشر نشده است.

«آراز» به تهیه‌کنندگی جمال شورجه و کارگردانی قربانعلی طاهرفر چهارمین فیلم است. شورجه در این فیلم، پنجمین تجربه تهیه کنندگی را پشت سر می‌گذارد. طاهرفر، هنرمند فعالی است؛ از نگارش سریال‌ها و مستندهای شبکه‌های سراسری و استانی گرفته تا ساخت سریال و مستند و فیلم‌های کوتاه. او جوایز بسیاری هم دریافت کرده است. درباره این فیلم اطلاعات چندانی منتشر نشده است اما اینکه شورجه تصمیم گرفته از میان پروژه‌های متعددی که در دست دارد، نسبت به تولید این فیلم که درونمایه‌ای مرتبط با تاریخ انقلاب دارد، همت کند، نشان از اهمیت آن دارد.

«پل خواب» به تهیه‌کنندگی محمد احمدی و کارگردانی اکتای براهنی پنجمین فیلمی است که موفق شده، پروانه ساخت بگیرد. این فیلم، نخستین تجربه بلند سینمایی «اکتای براهنی» است و محمد احمدی هم به مانند همیشه، تهیه کنندگی یک کارگردان فیلم اولی را به عهده گرفته است. گفته می‌شود داستان این فیلم برگرفته از «جنایت و مکافات» داستایوسکی است و قرار است اواخر آبان ماه با ۶ بازیگر اصلی کلید بخورد و عزم کارگردان و تهیه کننده بر آن است تا فیلم را حتما به جشنواره برسانند. حال باید منتظر ماند و دید که احمدی که در چند تجربه اخبر خود با کارگردان فیلم اول چندان موفق نبوده، این بار می‌تواند مانند فیلم سینمایی «حریم» روایت جدیدی را در سینمای ملی ثبت نماید یا خیر.

آخرین فیلمی که توانست پروانه ساخت بگیرد، «اکو آرتیست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد درمنش است. آخرین ساخته درمنش در مقام تهیه کننده و کارگردان، به سال ۸۹ و فیلم «آژانس ازدواج» بر می‌گردد. این کار، هفتمین کار کارگردان محسوب می‌شود که در گونه کودک و نوجوان ساخته می‌شود. آکو نام کاراک‌تر اصلی فیلمی است که قرار است در جنوب کشور جلوی دوربین برود.

 

نظر شما