شناسهٔ خبر: 71767 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رافعی:

قبل از تولید «آوازهای سرزمین من» به اکران بین‌المللی آن فکر کرده‌ایم

فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» به کارگردانی عباس رافعی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی شهریور امسال در لبنان کلید خورد. این فیلم به نقش مخرب گروهک داعش در خاورمیانه می پردازد . عباس رافعی کارگردان «آوازهای سرزمین من»‌ گفت: ما قبل از تولید به اکران بین المللی این فیلم فکر کردیم. امیدوارم این فیلم که محصول امور بین الملل صدا وسیما هست از سوی سازمان برای اکران بین المللی حمایت شود.

به گزارش نماینده عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من»‌که این روزها مشغول فیلمبرداری سکانس‌های پایانی این فیلم در لبنان است در گفت‌وگو با  خبرگزاری تسنیم، در مورد انگیزه ساخت فیلمی با سوژه ای فراتر از مرزهای ایران گفت: من به عنوان یک فیلم ساز احساس وظیفه می کنم که نسبت به حوادث منطقه واکنش نشان دهم. ما پیش از این هم در جنگ ۳۳ روزه لبنان، فیلم «تولدی دیگر» را ساختیم. همچنین برای جنگ ۲۲ روزه غزه هم فیلم «الغربا» را ساختم که در ایران به اسم «بیگانگان» به نمایش درآمد.

وی با اشاره به دو فیلم «بیگانگان» و «تولدی دیگر» افزود: این فیلمها هم از جمله کارهای آرشیوی نبودند که فقط مصرف داخلی داشته باشند و برای این باشند که بگویند سازمان صدا وسیما هم کاری برای حوادث منطقه انجام داده است. شواهد زیادی داریم که فیلم «بیگانگان» در جشنواره‌های متعدد و کشورهای مختلف عربی به نمایش در آمد و مخاطب عرب زبان از ساخت چنین فیلمی استقبال کرد.

رافعی در مورد انتخاب سوژه گروهک تروریستی داعش برای فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» گفت: من وقتی که تصاویر خبری گوناگونی در مورد جنایات گروه تکفیری داعش دیدم بر خود وظیفه دانستم که باید فیلمی در این مورد بسازم. امور بین الملل صدا و سیما با توجه به سابقه کاری من در ساخت فیلمهای اینچنینی، فیلم‌نامه «آوازهای سرزمین من» را در اختیار من گذاشت. فیلم‌نامه نیاز به بازنویسی داشت و بعد از بازنویسی مراحل تولید آن را شروع کردیم.

وی در مورد نگاه حاکم بر فیلم‌نامه «آوازهای سرزمین من» بیان کرد: نگاهی که در این فیلم داشتم فقط گزارش صرف از جنایات داعش نیست بلکه به خاستگاه های شکل‌گیری این گروهک نگاه کردیم. خاستگاه‌های ایدئولوژیک و اقتصادی این گروهک و پشت پرده این گروهک در این فیلم تصویر می شود. سناریوی کشورهای غربی، برای نشان دادن تصویر خشن از اسلام را داعشی ها پیاده می‌کنند. در این فیلم ماهیت تشکیل گروهک داعش را هم نشان دادیم.

کارگردان «آوازهای سرزمین من» با اشاره به فعالیتهای رسانه ای گروهک داعش گفت:  گروهک داعش از تمام امکانات دنیای رسانه ها استفاده می کند تا ایجاد رعب و حشت کند و با همین کار رسانه ای شهرهایی را هم تسخیر کرد. کار رسانه ای همان چیزی است که ما انجام نداده ایم و نمی‌دهیم. ما از تمام امکانات دنیای رسانه برای رساندن پیام انقلاب استفاده نکردیم .

وی افزود: با ساخت این فیلم می خواهیم به مردم کشورهای منطقه بگوییم که باید در مقابل گروهک داعش بایستید و مقاومت کنید. تم اصلی «آوازهای سرزمین من» مقاومت است.

رافعی با اشاره به احتمال اکران بین المللی فیلم جدیدش بیان کرد: ما قبل از تولید به اکران بین المللی این فیلم فکر کردیم. امیدوارم این فیلم که محصول امور بین الملل صدا وسیما هست از سوی سازمان برای اکران بین المللی حمایت شود.

«آوازهای سرزمین من» اولین فیلم سینمایی با موضوع داعش به حساب می‌آید که کارگردانی آن را عباس رافعی بر عهده دارد.

«آوازهای سرزمین من» برای نمایش در سی‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده می‌شود.

عباس رافعی کارگردانی آثاری چون «الغربا» را در کارنامه هنری خود دارد. این فیلم عید قربان سال گذشته به طور همزمان در ۲۵ کشور عربی اکران شد. «الغربا» که در ایران با نام «بیگانگان» به نمایش درآمده بود، درباره سرنوشت فلسطین اشغالی است و داستان آن روایت دختر و پسری است که در آستانه ازدواج به دلیل تهاجم رژیم صهیونیستی مجبور به ترک خانه خود می‌شوند.

 

نظر شما