شناسهٔ خبر: 71618 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تخریب بازارهای صادراتی ایران به دلیل تولید قیر بی‌کیفیت

علی مروی عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: 50 درصد بازارهای ایران به دلیل تولید محصولات بی کیفیت طی سال‌های گذشته از دست رفته است که با تدبیر مدیران جدید امیدواریم که شاهد تغییرات اساسی در صنعت قیر و صادرات این فرآورده نفتی باشیم.

به گزارش نماینده به نقل از (ایسنا)، علی مروی در اولین همایش بین المللی قیر با بیان این‌که ترویج اقتصاد و رانت، نظام اقتصادی را تهدید خواهد کرد تصریح کرد: از ره‌آوردهایی اقتصادی که در آن رانت رواج دارد از نوع بازارهایی است که به رغم جذابیت، شرایط مساعدی دارند.

وی با اشاره به این‌که صنعت قیر طی سال های اخیر با چالش روبرو بوده است و در نتیجه مشکلات موجود باعث شده که این صنعت به صورت نیمه جان رها شود، افزود: آنچه در سال‌های گذشته بر صنعت قیر گذشته باید واکاوی شود به علاوه باید به اهمیت توسعه این صنعت و چگونگی صادرات آن در گذشته و آینده توجه کنیم.

عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر ضرورت راهکارهای افزایش بهره وری در این صنعت تصریح کرد: صنعت قیر طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده که از جمله آن ها می توان به وجود دلالان، رواج رانت، تولید قیر بی کیفیت خارج از پالایشگاه ‌ها و همچنین تغییر در مدیریت شرکت‌ها اشاره کرد، به طوری که طی دو سال هشت مدیر عامل شرکت تولیدکننده قیر تغییر کردند.

مروی با اکید بر این‌که برخی تولیدات نامرغوب مانند تولید قیر از نفت کوره، بازارهای صادراتی ایران را تخریب کرد، اظهار کرد: در پی این امر صادرکنندگان واقعی قدرت چانه زنی خود را از دست دادند و از ۶۵ کشوری که طرف قرارداد ما بودند کمتر از ۳۰ کشور باقی ماندند.

وی با اشاره به این‌که کاهش کیفیت محصولات باعث شده که کشورهای چین، ترکیه و امارات به دنبال جایگزین برای ایران باشند ابراز امیدواری کرد که با تدبیر مدیران شاهد تغییرات اساسی در تولید قیر و کسب بازارهای جدید باشیم.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، امروز بازار بسیاری از کشورها به ما روی خوش نشان می‌دهند.

مروی به تصمیم قاطع برای کاهش وابستگی بودجه به نفت اشاره و اضافه کرد: سبک شدن تحریم‌ها شرایط مساعدی را فراهم کرده است، به طوریکه اکنون ۱۴.۵ درصد درآمدهای ناشی از نفت به بخش نفت، دو درصد به مناطق محروم و ۲۹ درصد به صندوق توسعه ملی اختصاص داده می شود که اقدامی در راستای کاهش وابستگی بودجه به نفت است.

وی با اشاره به این که ایران سهم چهار درصدی از بازار جهانی قیر را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها در زمینه افزایش سهم ایران بی تاثیر نبوده اما نبود متولی مشخص در این صنعت، عدم رعایت قوانین و مقررات جاری کشور از جمله مشکلات موجود در این حوزه است.

عضو کمیسیون انرژی به لزوم تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی و دست اندرکاران این صنعت تاکید و اضافه کرد: باید کیفیت محصولات را در بازارهای بین المللی افزایش دهیم.

مروی با اشاره به این‌که قیرهای پلیمری ظرفیت خوبی ایجاد کرده اند گفت: فروش قیر از طریق بورس یکی از مصوبات مجلس بوده است، به علاوه مجلس برای حل مشکلات آمادگی دارد به ویژه اگر نیاز به تصویب قانون و یا اصلاح قوانین موجود وجود داشته باشد.

وی به لزوم مهندسی مجدد سیستم تولید، فروش و برنامه ریزی به منظور توسعه صادرات اشاره و خاطرنشان کرد: رصد و پیش بینی بازارهای بین المللی توسط کشور اهمیت بسیاری دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما