شناسهٔ خبر: 71554 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

توافق جدید آب و برقی تهران- بغداد/

عراق مشتری خدمات آب و برق ایران شد

برق/1 جمهوری اسلامی ایران و عراق به منظور توسعه همکاری‌ها در حوزه صنایع آب و برق از سطح یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلاری فعلی به توافق جدیدی دست یافتند و قرار شد پیمانکاران ایرانی در طرح‌ها کالاهای ساخت داخل را جایگزین نمونه مشابه اروپایی کنند.

به گزارش نماینده، همزمان با سفر نخست وزیر عراق به ایران، دور جدید مذاکرات آب و برقی این دو کشور همسایه در تهران انجام و در نهایت توافق‌های جدیدی آب و برقی بین ایران و عراق حاصل شده است.

در حال حاضر شرکت های ایرانی بیش از یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی آب و برق به عراق صادر می شود که دولت بغداد خواستار افزایش حجم مبادلات آب و برقی بین ایران و عراق شده است.

بهرام نظام‌الملکی در تشریح مهمترین توافق‌های آب و برقی انجام گرفته بین ایران و عراق، گفت: هم‌ اکنون ۳۱ پروژه آب و برق عراق با اعتباری افزون‌بر یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار توسط پیمانکاران ایرانی در عراق اجرا می شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو با اعلام اینکه با عراق به منظور افزایش تعداد پیمانکاران ایرانی در عراق توافق هایی حاصل شد، گفت: از این پس پیمانکاران ایرانی پس از عقد قراردادهای اجرایی به ‌جای استفاده از کالاهای اروپایی، از کالاهای ایرانی در بخش‌های صنعت آب و برق و فاضلاب عراق که دارای نشان استاندارد بین‌المللی بوده و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است، استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های آب و برق عراق موجب رفع نیازهای برقی و آبی این کشور خواهد شد، اظهار داشت: افزون‌بر همکاری‌های عمرانی، مشارکت بین شرکت‌های عراقی و ایرانی موجب تبادل دانش فنی و انتقال تجربه‌های علمی خواهد شد.

به گفته وی در این دیدار، از وزیر منابع آب عراق دعوت شد تا به اتفاق هیات همراه از نمایشگاه بین‌المللی آب ایران که ۱۷ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ میلادی برابر با ۲۶ تا ۲۹ آبان‌ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود، دیدار کنند و با آخرین دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در بخش آب و تاسیسات فاضلاب آشنا شوند.

محسن الشمری وزیر منابع آب عراق با بیان اینکه در چهار سال آینده اصلاحات اراضی به میزان ۱۷ هزار هکتار در عراق انجام خواهد شد، تاکید کرد: تا چهار سال آینده بخش منابع آبی نیز، به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت که حضور شرکت‌های ایرانی بیش از پیش در این پروژه‌ها حس شود.

این عضو کابینه دولت بغداد با اعلام اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در منابع آبی بخشی از این پروژه‌ها خواهد بود، گت: هم اکنون ۱۰۰ سد در عراق نیازمند لای‌روبی هستند که در بحث لای‌روبی سدها و همچنین احداث سه سد متوسط و ساخت یک دریاچه بزرگ در عراق که اطلاعات مربوط به آنها در آینده اعلام خواهد شد، از تجربه شرکت‌های ایرانی بهره‌مند شویم.

 

منبع: مهر

نظر شما