شناسهٔ خبر: 71168 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پایگاه اینترنتی مانی لایف:

توسعه مناسبات اقتصادی با ایران به نفع هند است

ایران.هند/1 پایگاه اینترنتی مانی لایف طی گزارشی نوشت: زمان آن فرا رسیده تا هند هیئتی تجاری را به ایران اعزام کند و تلاش نماید تا قراردادهایی را برای صادرات ریل، واگن قطار و لوکوموتیو با این کشور منعقد کند.

به گزارش نماینده، پایگاه اینترنتی مانی لایف طی گزارشی نوشت زمان آن فرا رسیده تا وزارت بازرگانی هند هیئتی تجاری را به ایران اعزام کند و تلاش نماید تا قراردادهایی را برای صادرات ریل، واگن قطار و لوکوموتیو و قراردادهای ساخت راه آهن با این کشور منعقد نماید.
پس از بلاتکلیف ماندن پیشنهاد بیش از یک دهه قبل دولت هند برای امضای یادداشت تفاهمی اقتصادی با ایران، اکنون دولت جدید هند با سرمایه گذاری ۸۶ میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران موافقت کرده است.
این پیشنهاد سرمایه گذاری در چابهار یک سرمایه گذاری مشترک بین بنادر جواهر لعل نهرو و کاندلای هند و سازمان بنادر و کشتیرانی ایران خواهند بود. با تکمیل توسعه این بندر، ترانزیت کالا نه تنها در داخل ایران از طریق مسیر ریلی و شبکه جاده ای تسهیل خواهد شد، بلکه هند نیز خواهد توانست کالاهای خود را از طریق زرنج  که در ۸۸۳ کیلومتری چابهار قرار دارد به افغانستان ارسال کند.
همچنین اگر توسعه شبکه راه آهن تکمیل شود، هند قادر خواهد بود کالاهای خود را از این مسیر به بازار کشورهای آسیای میانه نیز ارسال نماید.
این تحول در چابهار می تواند ایران را به هند نزدیک تر کند. در این صورت ایران قادر خواهد بود به هند گاز و اوره صادر کند و در مقابل از این کشور کالاهایی همچون برنج، سویا و محصولات پتروشیمی و مهندسی وارد نماید.
از دیگر منافع افزایش مبادلات تجاری هند با ایران، ایجاد صنایع انرژی بر در ایران نظیر کارخانه تولید اوره به منظور صادرات به هند و استفاده از حساب روپیه ایران برای سرمایه گذاری مشترک در صنایع مرتبط در هند می باشد.
بر اساس یان گزارش روابط هند با ایران باید از طریق افزایش سفرهای تجاری و دوجانبه تقویت گردد.

نظر شما