شناسهٔ خبر: 71167 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نوبخت اعلام کرد:

اشتغال برای ۴۰۰ هزار نفر در شش ماهه نخست سال ایجاد شد

نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد: در شش ماهه نخست امسال برای ۴۰۰ هزار نفر زمینه اشتغال ایجادشده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در جریان سفر به شهرستان بناب در جمع مردم این شهرستان در مصلای بناب اظهار کرد: با سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط بخش دولتی و خصوصی، در شش ماهه نخست امسال برای ۴۰۰ هزار نفر زمینه اشتغال ایجادشده است.

وی اظهار کرد: دولت حیثیت خود را وابسته به اعتماد مردم می‌داند و با جهاد شبانه روزی اعضای کابینه در تلاش هستند تا رفاه، امنیت و آسایش ملت عزیز ایران را فراهم کنیم. اگر اعضای هیئت دولت روزی با لباس بسیجی و رزمنده از تمامینت ارضی این کشور دفاع می کردند هم اکنون در لباس خدمتگزار ملت به پیشرفت و آبادانی کشورمان کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: از شهریور سال گذشته که دولت تدبیر و امید فعالیت خود را شروع کرد، با دو مشکل بزرگ تورم ۴۰درصدی همراه با رکود و رشد منفی ۶.۸ درصدی همراه بودیم، از این جهت مجموعه تلاش‌های دولت به سمت کاهش تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی و افزایش اشتغالزایی بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برای خروج از رکود باید سرمایه‌گذاری شود و در این راستا دولت همه تلاش خود را در ۶ ماهه دوم سال گذشته برای افزایش سرمایه گذاری به منظور کاهش تورم و رشد مثبت اقتصادی معطوف کرد. سرمایه گذاری برای طرح های عمرانی نیمه تمام بالای ۷۰ درصد نخستین راهکار دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌باشد؛ در ۶ ماهه دوم سال گذشته با دشواری تامین منابع روبرو بودیم، با این حال دولت تلاش کرد که منابع موجود را به طور علمی برای طرح های عمرانی کشور تخصیص دهد. منظور دولت این نیست که الان هیچ مشکل اقتصادی وجود ندارد بلکه توانستیم قیمت‌ها را مهار و کنترل کنیم.

دولت از حاشیه‌پردازی پرهیز می‌کند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در جمع مدیران و اعضای شورای اداری شهرستان بناب گفت: دولت همواره سعی می کند از حاشیه ها دوری کند.

وی ضمن مروری بر عملکرد ۱۴ ماهه دولت یازدهم گفت: از ابتدای شروع فعالیت دولت آقای روحانی ساماندهی وضعیت اقتصاد و معیشت مردم به مطالبه ملی تبدیل شده بود که دولت را با وجود کمبود شدید منابع مالی برای یک حرکت بزرگ اقتصادی مصمم کرد. ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌های ظالمانه دشمن علیه کشورمان و کاهش قیمت فروش نفت در بازارهای جهانی برمی‌گردد.

وی با بیان این‌که «ایران توان تولید روزانه ۴میلیون بشکه نفت را دارد» گفت: متاسفانه امکان صادرات همه این تعداد بشکه نفت تولید شده را از ما گرفته‌اند. هدف دشمن از اعمال تحریم‌ها فقط این نبود که با ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم ایران آن‌ها را آزار دهد بلکه دشمن می‌خواهد در عرصه جهانی از ما چهره وحشی و بی‌رحم جلوه دهد. در همین راستا دولت یازدهم دو ماموریت مهم و اساسی را در دستور کار خود قرار داد که هم تحریم‌های ناجوانمردانه دشمن را بشکند و چهره زیبا، واقعی و اصیل اسلام ناب محمدی را به دنیا نشان دهد که البته برای این هم منطق و خوشرویی لازم است.

نوبخت با بیان این‌که «نشستن پشت میز خدمت و مذاکره به منطق و لبخند نیاز دارد» افزود: از نخستین روزهای فعالیت، دولت یازدهم و تیم مذاکرات هسته‌ای منطق و اخلاق رعایت شد و موجب ایجاد تحول چشمگیر در بیشتر بخش‌ها شدیم.

وی رویکرد بعدی دولت یازدهم را مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت: تا قبل از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی کشور در حال تنزل بود و به تبع آن اشتغال رکود پیدا کرده بود اما مردم به این دولت اعتماد کردند و ما نیز در برابر چشمان همه دنیا با تمام توان تلاش کردیم. دولت یازدهم همواره می‌کوشد با رعایت سیاست‌های سنجیده شده بتواند انظباط مالی را در همه بخش‌ها پیاده کرده و میزان سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

وی افزود: در شش ماهه اول سال گذشته اعتباری برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی اختصاص ندادیم چون پول موجود در خزانه ملی فقط کفاف پرداخت حقوق دستمزد کارمندان دولت و مطالبات معوق آن‌ها را می‌داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور هزینه اعتبارات عمرانی سال گذشته را حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به زمان تحقق درآمدهای دولت، از این مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان تا بهمن ماه و ۱۲ هزار میلیارد فقط در اسفندماه داده شد. از ابتدای امسال تاکنون هم ۲۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بمنظور سرمایه‌گذاری طرح‌های عمرانی کشور اختصاص داده‌ایم در حالی‌که فقط ۷۲درصد منابع ما محقق شده اما با این حال سعی می‌کنیم اعتبارات را بصورت صحیح و مناسب تزریق کنیم و سهم استان‌ها را نیز کامل پرداخت کنیم. این نکته قابل افتخار است که اعتبارات عمرانی استان‌ها را در ۶ ماهه اول به صورت صددرصد پرداخت کردیم و از طرف دیگر مبلغ اختصاص یافته در این ۶ ماه نسبت به سال قبل بیش از ۱۲ برابر است.

وی گفت: ما اعتبارات عمرانی را که هر سال این موقع بسیار محدود بود، نسبت به سال گذشته افزایش دادیم. از ابتدای امسال تاکنون رشد سرمایه گذاری دولتی در کشور افزایش قابل توجهی داشته است.

وی همچنین از پرداخت ۱۱۳هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی خبر داد و گفت: از این مبلغ ۵۳درصد یعنی بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان برای سرمایه گردش صنعت بوده است.

سخنگوی دولت در ادامه از افزایش رشد اقتصادی کشور در یکماه گذشته خبر داد و گفت: ما قیمت‌ها را کاهش ندادیم بلکه رشد تورم را مهار و سرنگون کردیم و در این میان حداقل توانستیم هزینه‌های بهداشت و درمان را با اجرای طرح ملی تحول نظام سلامت ارزان کنیم.

وی با اشاره به حاکمیت ثبات و آرامش نسبی در کشور گفت: بدون شک رهبری عالی نظام در پیشرفت‌های دولت بسیار موثر بوده و دولت هرگز از رهبر معظم انقلاب جلوتر حرکت نخواهد کرد و همه تلاش دولت این است که به دور از هرگونه حاشیه به خدمتگزاری ملت مشغول باشد.

وی همچنین توقع دولت تدبیر و امید از مدیران شهرستان‌ها به عنوان اعضای بدنه دولت را پرهیز از مسائل حاشیه‌ای اعلام کرد و گفت: می‌شود باوجود اختلاف سلیقه‌های سیاسی در کنار هم برای کشور و مردم خدمت کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به مسئولان دولتی شهرستان بناب قول داد تا پایان امسال تمامی اعتبارات عمرانی استانی بناب را تخصیص داده و طرح‌های نیمه تمام عمرانی تکمیل شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از تعهد دولت برای پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کارهای زیربنایی مسکن مهر در کشور خبر داد و گفت: سیاست دولت یازدهم بر این است که بجای شروع طرح های جدید، طرح های نیمه تمام عمرانی را تکمیل کند.

دریاچه ارومیه آبروی دولت است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهورهم‌چنین در حاشیه جلسه شورای اداری بناب در جمع خبرنگاران موضوع دریاچه ارومیه را آبروی دولت دانست و از اختصاص اعتبار نامحدود برای حل مشکل خشک شدن این دریاچه خبر داد.

نوبخت گفت: رئیس‌جمهور ما را مکلف کرده است برای احیای دریاچه ارومیه هرچقدر اعتبار که لازم باشد تامین کنیم؛ بنابراین از لحاظ مالی و برنامه‌ریزی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: در این راستا برای جبران هرگونه خسارتی که به جهت انتقال آب به دریاچه و جلوگیری از خشکیدگی آن متوجه مردم شود مبالغ قابل توجهی پیش بینی شده است. این دریاچه فقط متعلق به استان‌های همجوار دریاچه نیست بلکه به همه ملت ایران تعلق دارد.

وی با بیان این‌که «اگر فاجعه ای برای این دریاچه رخ دهد آثار زیست محیطی مخرب آن متوجه همه استان‌های همجوار می‌شود»، گفت: موضوع بحران دریاچه ارومیه در دستور کار هیئت دولت قرار داشته و اعتبار قابل توجهی برای دریاچه و خسارت دیدگان اختصاص یافته است.

نوبخت در خصوص دلایل سفر خودش به شهرستان بناب اظهار کرد: در آستانه تهیه و تنظیم بودجه سال ۹۴ که باید تا ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود ماموریت دارم که از نزدیک مسائل و مشکلات مناطق مختلف را بررسی و جمع‌بندی کنم.

وی تصریح کرد: سیاست و جهت‌گیری دولت یازدهم خدمتگزاری صادقانه و بی‌منت به مردم است و مردم باید ادارات و نهادهای دولتی را مامن و پناهگاه خود بدانند.

 

 

نظر شما