شناسهٔ خبر: 71105 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طبق نتایج یک نظرسنجی

تماشا/ بیش از ۷۰ درصد تهرانی‌ها «آی فیلم» می‌بینند

طبق اعلام یک نظرسنجی 72.7 درصد از تهرانی‌ها اعلام کرده‌اند که بیننده شبکه «آی فیلم» هستند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، براساس آخرین نظرسنجی که یک موسسه معتبر از شهروندان تهرانی به عمل آورده است بیش از نیمی از پاسخگویان ( 54.2 درصد) در هر روز بیشتر از دو ساعت بیننده برنامه‌های شبکه آی فیلم بوده‌اند.

اکثریت پاسخگویان یعنی (63 درصد) تماشای سریال‌ها و (34.9 درصد) از آنها دیدن فیلم‌های سینمایی شبکه را ترجیح داده‌اند درحالی که (1.4 درصد ) از پاسخگویان ، مشاهده  میان‌برنامه‌ها و (0.7 درصد) باقیمانده هم مشاهده آگهی‌های بازرگانی را ترجیح‌ داده‌اند.

در یکی از مهمترین سوالات این نظر سنجی از تهرانی‌ها سوال شده است که «به نظر شما عموم مردم بیشتر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارجی را می ‌بینند یا شبکه iFilm را؟» که 31.7 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، اظهار داشته‌اند که «برایشان مشخص نیست که مردم مشاهده‌ کدامیک را بیشتر ترجیح می‌دهند».

از طرف دیگر 16.1 درصد پاسخگویان گفته‌اند مردم بیشتر ترجیح می ‌دهند شبکه آی فیلم را ببینند و 13.5 درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده‌اند که هم شبکه آی فیلم و هم شبکه‌‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارجی را می ‌بینند. 38.7 درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند مردم بیشتر ترجیح می ‌دهند شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارجی را ببینند.

به عبارت واضح تر حدود یک سوم پاسخگویان (29.6 درصد) گفته‌اند ازطریق ماهواره ، شبکه‌ iFilm را می ببینند. ضمن این که حدود یک سوم پاسخگویان (31.7 درصد ) گفته‌اند مشخص نیست مردم کدام شبکه را می بینند و این امکان وجود دارد که درصدی از آنها هم بیننده شبکه iFilm  باشند.

همچنین براساس این نظرسنجی که به شیوه علمی از شهروندان تهرانی به عمل آمده است،  77.3 درصد از بینندگان تهرانی ، هر هفته چندروز به تماشای  این شبکه می نشینند و 22.7 درصد هم اعلام کرده اند که هفته‌ای یکبار برنامه‌های این شبکه را می‌بینند. تقرببا 80 درصد از بینندگان تهرانی شبکه آی فیلم را با گیرنده دیجیتال (ست‌تاپ‌‌باکس) می‌بینند و 20 درصد گفته‌اند که برنامه‌هایش را از طریق ماهواره مشاهده می‌کنند.

نیمی از پاسخگویان (49.7 درصد) رتبه شبکه iFilm را درمیان همه شبکه ها از نظر مردم تهران اول و دوم ارزیابی کرده‌اند. همچنین ( 21.7 درصد)  از پاسخگویان نیز  گفته‌اند « برای آنها تعیین رتبه شبکه iFilm  در بین سایر شبکه ها مشخص نیست »  ( 28.6 درصد) نیز  شبکه آی فیلم را در جایگاه سوم وچهارم از میان شبکه‌های مورد علاقه شان اعلام کرده‌اند.  

تحلیل نتایج حاصل از این نظر سنجی حاکی از آن است که نسبت به سال گذشته، تعداد بینندگان شبکه iFilm  درمیان تهرانی‌ها افزایش ‌یافته است و این شبکه علی‌رغم حضور رقبای جدید، توانسته است بینندگان خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

همچنین از نظر ترجیح بین شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارجی و شبکه iFilm، تغییر معنی‌داری در رفتار جامعه رخ ‌داده است. با بررسی بیشتر مقادیر مشاهده‌شده و مورد انتظار مشخص می‌شود که از یک‌ سو تعداد افرادی که بیشتر بیننده شبکه‌هاه ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارجی بوده‌اند کاهش‌یافته است.

از سوی دیگر تعداد افرادی که بیننده هر دو مورد بوده‌اند یا اینکه بیشتر شبکه iFilm را می‌دیده‌اند، افزایش قابل ‌توجهی داشته است. این نکته حکایت از برنامه‌ریزی مناسب در جهت کاهش ضریب نفوذ ماهواره در جامعه و جذب بخشی از مخاطبان آن به سمت شبکه iFilm  دارد.

 

 

نظر شما