شناسهٔ خبر: 71063 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ

زنان مردنما ! + تصاویر

در کمتر کتاب تاریخی که در مورد جنگ‌های داخلی آمریکا در دهه ۱۸۶۰ رخ داد، چیزی در مورد حضور مستقیم زن‌ها در میدان‌های نبرد می‌توانیم پیدا کنیم.

به گزارش نماینده: در کمتر کتاب تاریخی که در مورد جنگ‌های داخلی آمریکا در دهه ۱۸۶۰ رخ داد، چیزی در مورد حضور مستقیم زن‌ها در میدان‌های نبرد می‌توانیم پیدا کنیم.

اما در کتابی که به تازگی منتشر شده است، سه تاریخ‌دان ۲۵۰ مورد جالب از حضور و شرکت زن‌ها در صحنه‌های جنگ‌ها را گردآوری کرده‌اند.

این زن‌ها هم در جبهه شمالی‌ها حضور داشتند و هم در جبهه جنوبی‌ها.

خیلی‌ها تصور می‌کردند که حضور زن‌ها در این جنگ‌ها، تنها محدود به فعالیت به عنوان پرستار، یا جاسوس‌های ماهر فریبنده، یا دفاع از کاشانه‌شان در شرایط حضور نداشتن مردانشان بوده است، اما ما در این کتاب با زنانی آشنا می‌شویم که مستقیما در میدان‌ها نبرد شرکت می‌کرده‌اند.
 

زنانی که در هنگام جنگ‌های داخلی آمریکا، خود را به عنوان مرد جا زدند و در کنار مردها جنگیدند


اما انگیزه این زن‌ها از شرکت در جنگ چه بود؟

بعضی‌ها انگیزه‌های میهن‌پرستانه یا مذهبی داشتند، بعضی هم چون می‌خواستند نزدیک یک عضو خانواده مثل همسر، پدر یا برادر باشند، دوری را تاب نمی‌آوردند و وانمود می‌کردند که مرد هستند و در میدان حضور می‌یافتند.
 

زنانی که در هنگام جنگ‌های داخلی آمریکا، خود را به عنوان مرد جا زدند و در کنار مردها جنگیدند


اما انگیزه اصلی خیلی‌ها هم انگیزه اقتصادی بود، در آن زمان یک سرباز ساده ماهی ۱۳ دلار درآمد داشت که دو برابر درآمد ماهانه یک زن به عنوان یک خدمتکار بود.

بنابراین زن‌هایی از گروه‌های به حاشیه رانده شده جامعه، مهاجرها، طبقه کارگر، کشاورزها و آنهایی که زیر خط فقر بودند، به ناچار تن به این کار می‌داندند.

یک انگیزه دیگر البته به دست آوردن یک جایگاه اجتماعی و موقعیتی برابر با مردان بود. در آن زمان هنوز ایده‌آل‌های ویکتوریایی رواج داشت و بنابراین زن‌ها در بهترین شرایط می‌توانستند معلم یا نویسنده شوند ولی اگر بخت یار زن‌ها نبود، آنها نمی‌توانستند هیچ هویت مستقلی، سوای ازدواج یک مرد داشته باشند و از نظر حرفه‌ای باید خیاط، خدمتکار، کارگر ساده مزرعه می‌شدند و حتی به فحشا وادار می‌شدند.

بعضی از این زن‌ها البته لو می‌رفتند و اخراج می‌شدند، اما بیشتر آنها بدون اینکه جنسیت‌شان تشخیص داده شود، تا زمان مرگ در جنگ یا ترخیص، خدمت می‌کردند. در این میان البته معمول نبودن استحمام و این عادت که همه سربازها با همان یونیفرم می‌خوابیدند، به لو نرفتن این زن‌ها کمک می‌کرد!
 

زنانی که در هنگام جنگ‌های داخلی آمریکا، خود را به عنوان مرد جا زدند و در کنار مردها جنگیدند


جالب است که به یاری یونیفرم‌های گشاد، بعضی از این زن‌ها حتی حاملگی خود را تا انتها مخفی می‌کردند!

زن‌ها مبدل‌پوش مردنما اولین بار در رمان‌ها و اشعار و عاشقانه‌های قرن هفدهم میلادی در هیئت سرباز و ملوان تصور شده بودند، اما در جنگ‌ها داخلی آمریکا، آنها واقعا حضور داشتند.

در زمانه‌ای که زن‌ها حق رأی دادن و اداره مستقل امور مالی خود را نداشتند، زنان مبدل‌پوش، توانستند که به این طریقه دشوار صاحب جایگاهی برابر با مردان شوند. برخی از این زن‌ها حتی بعد از پایان جنگ، لباس‌های مردانه را از تن بیرون نکردند.
 

زنانی که در هنگام جنگ‌های داخلی آمریکا، خود را به عنوان مرد جا زدند و در کنار مردها جنگیدند

منبع: برترین ها

نظر شما