شناسهٔ خبر: 71008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واکنش آمریکا به سفر العبادی به تهران/ درخواست واشنگتن از ایران در خصوص عراق

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه هفتگی خود سفر نخست وزیر عراق به ایران را امری عادی دانست و اعلام کرد که "حیدرالعبادی" چنین سفرهایی را نیز به سایر کشورهای منطقه انجام خواهد داد.

به گزارش نماینده به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "ماری هارف" در پاسخ به پرسشی در خصوص واکنش آمریکا به سفر "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق، به ایران گفت: خوب ایران و عراق مرز مشترک زیادی با هم دارند. آنها از روابطی قدیمی برخوردار هستند. فکر می کنم سفر نخست وزیر عراق به ایران یک سفر عادی باشد به اعتقاد من العبادی چنین سفرهایی را نیز در منطقه انجام داده و به سایر کشورهای همسایه عراق نیز سفر می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما از ایران می خواهیم این پیام را به دولت عراق برساند که آنها (عراقی ها) نیازمند حکومتی جامع و فراگیر هستند و این یک امر کلیدی است. ما به صراحت این نکته را از ماه ها پیش مطرح کرده ایم.

ماری هارف در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود جنگ ایران با گروه تروریستی داعش، آمریکا هنوز حضور ایران در ائتلاف ضد داعش را مناسب نمی داند، گفت: من چنین چیزی را نگفته ام. من گفتم که هر کشوری نقشی برای ایفا کردن دارد.

سوال: خوب؟

هارف: و در مورد ایران اگر آنها دولت عراق را تشویق کنند که به گونه ای فراگیر و جامع حکومت کنند (استفاده از تمامی گروه ها)، اگر آنها (ایران) از نیروهای امنیتی عراق به عنوان نیرویی که باید در جنگ ها شرکت کنند حمایت کنند و نه از گروه های شبه نظامی و نه افراد دیگر حاضر در عراق، این روشی خواهد بود که ایران می تواند در جنگ با داعش حضور داشته باشد.

سوال: آیا شما مخالف حضور سپاه قدس در عراق که در حال مبارزه با داعش است هستید؟

هارف: آنچه ما گفته ایم این است که افرادی که باید با داعش مبارزه کنند نیروهای امنیتی عراق هستند نه شبه نظامیان.

سوال: اما پیشمرگان نیز درحال مبارزه با داعش هستند؟

هارف: بله، بله

-سوال: منظور من این است که پیشمرگان کرد به صورت فنی جزوی از ارتش عراق نیستند.

هارف: درست است شما درست می گوئید. اما نیروهای اقلیم کردستان و نیروهای امنیتی عراق هم اکنون در حال همکاری گسترده با یکدیگر هستند و این امری است که ما پیشتر ندیده بودیم.

- سوال: وضعیت شهر سنجار به چه شکل است؟

هارف: سنجار؟ هم اکنون درگیری های جدیدی در آن در حال انجام است و ما شدیدا در مورد گزارش هایی که از این شهر می رسد نگران هستیم. گزارش هایی که در مورد حملات داعش به اجتماعات نزدیک کوه سنجار شامل ایزدی ها انجام می شود. ما به تلاش خود برای دسترسی به این شهر و اینکه چه کمکی می توانیم به آن بکنیم ادامه می دهیم.

هارف در ادامه شرط ارسال سلاح به عراق برای تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی این کشور را مشروط به تغییر شرایط در این کشور کرد.

نظر شما