شناسهٔ خبر: 70877 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

"نماینده" بررسی کرد؛

پیام آیت الله مهدوی کنی به نیروهای انقلاب چه بود؟

آیت الله مهدوی کنی آیت الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست اما "باید ها و نباید ها" را برای مردم، فعالان سیاسی و مسئولان به جا گذاشت، پیامی که باید مسئولان و فعالان سیاسی آن را برای آینده، خوب دریافت کنند.

گروه سیاسی نماینده، "آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه‌شنبه) به ملکوت اعلی پیوست". این خبر صبح امروز از سوی ابراهیم انصاریان رئیس دفتر رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری اعلام شد.

مرحوم آیت الله مهدوی کنی عصر روز چهار‌شنبه ۱۴ خرداد پس از شرکت در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، در منزل خود دچار حمله قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان به کُما رفت و صبح امروزپس از نزدیک به ۵ ماه حالت کما، دار فانی را وداع گفت.

آیت الله مهدوی کنی

آیت الله مهدوی کنی پس از پیروزی نیز عهده‌دار مسئولیت‌‌های حساس و گوناگونی نظیر سرپرست کمیته انقلاب اسلامی به عنوان اولین نهاد انقلابی مسلح برای حفظ انقلاب، عضو فقهای شورای نگهبان در ۲ دوره، وزارت کشور در زمان نخست وزیری شهید رجایی و شهید باهنر طی سال‌های ۵۸ تا ۶۰، نخست وزیری پس از شهادت رجایی و باهنر، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی به حکم حضرت امام خمینی (ره)، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول ستاد رسیدگی به مناطق جنگ زده، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد شد.

ایشان همچنین مؤسس و رئیس دانشگاه امام صادق (ع) بود.

اگر کارنامه تشکیلاتی وی را مرور کنیم پی خواهیم برد وی کارگردان اصولگرایان در سریال "وحدت و هم اندیشی" بود.آیت‌الله مهدوی‌کنی از سال ۱۳۸۹ به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی همچنین مؤسس و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و تولیت حوزه علمیه مروی به همراه موقوفات وابسته بود.

آیت الله محمد رضا مهدوی کنی در مقام دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نقش تاثیر گذاری را در جریان اصولگرا ایفاء می کرد و همواره برای او وحدت نیروهای انقلاب مهم بود از این رو اگر کارنامه تشکیلاتی وی را مرور کنیم پی خواهیم برد وی کارگردان اصولگرایان در سریال "وحدت و هم اندیشی" بود.

دبیر کل فقید جامعه روحانیت مبارز در انتخابات سال ۷۶ موضع تشکل متبوعش در حمایت از کاندیداتوری حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری را اعلام و شخصا از او به عنوان کاندیدای مورد حمایت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علیمه قم) حمایت کرد و در عین حال پس از اعلام نتایج انتخابات به رئیس جمهور منتخب ملت تبریک گفت.

در انتخابات گذشته همچون مجلس و ریاست جمهوری نقش آیت الله مهدوی کنی باز  مهم و تاثیرگذار دیده میشد، در انتخابات مجلس ششم اصولگرایان با نام و تابلوی ائتلاف جبهه پیروان وارد عرصه شدند و باز ایشان از آنجا که به دنبال وحدت اصولگرایان بود این فهرست را تائید کرد اما در انتخابات مجلس هفتم اصولگرایان ترجیح دادند تغییر نام دهند و با تابلوی آبادگران به رقابت با رقیب خود بپردازند و این سازوکار جدید نیز باز با تائید آیت الله مهدوی کنی روبه رو شد چرا که در این سازوکار صدای وحدت نیروهای انقلاب شنیده می شد.

انتخابات مجلس هشتم با سازوکاری جدید۵+۶ مواجه شد و در ساختار وحدت، سید شهاب الدین صدر مسئولیت اجرایی ائتلاف را برعهده گرفته بود. او در نشست طرفداران حزب موتلفه گفته بود: "من از خدمت آیت الله مهدوی کنی می آیم، برای ایشان وحدت و هم صدای اصولگرایان مهم است و آن را دنبال می کنند".

همین وحدت و هم صدایی اصولگرایان باعث پیروزی مجدد آنها در انتخابات مجلس هشتم شد بنابراین در ایستگاه نهم بهارستان باز همین سازوکار را به نام ۷+۸ و با امضای جامعتین (حضرات آیات مرحوم مهدوی کنی و محمد یزدی) طراحی کردند و توانستند مجدد بر کرسی سبز بهارستان تکیه بزنند.

در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری باز نوک پیکان «وحدت» بر روی آیت الله قرار گرفته بود و ایشان تمام تلاش خود را برای تحقق وحدت و رسیدن به یک نامزد واحد انجام دادند به طوری که در روزهای پایانی رقابت ها، نامه ای از سوی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به یکی از کاندیداهای اصولگرا فرستاده شد و از او خواست در جهت وحدت اصولگرایان از کاندیداتوری انصراف دهد به همین جهت آیت الله مهدوی کنی برای وحدت و هم اندیشی اصولگرایان سنگ تمام گذاشت.

ایشان پس از انتخابات ریاست جمهوری از عملکرد اصولگرایان دلخوری پیدا کردند اما با این حال از حجت الاسلام سیدرضا تقوی خواستند نشست های هم اندیشی اصولگرایان را برگزار کنند.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در نشست همگرایی اصولگرایان که به مناسبت عید غدیر خم و با حضور آیت الله مصباح یزدی تشکیل شده بود با اشاره به شکل گیری این نشست ها توضیح داد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بسیاری از اصولگرایان در پیام های مختلف به این موضوع تاکید داشتند که اصولگرایان نباید نا امید شوند و خواستار این بودند که این پیام را به آیت اله مهدوی کنی ابلاغ کنند که وی در آن مقطع چون ناراحت بودند این پیام را نپذیرفتند، اما خواستند که یک نفر از جامعه روحانیت مسئول رسیدگی به وحدت اصولگرایان شود.

"در این بین قرعه به نام بنده افتاد و مامور شدم تا جلسات همگرایی اصولگرایی را تشکیل دهم".

آیت الله مهدوی کنی

علاوه بر نقش ارزنده ای که مرحوم آیت الله مهدوی کنی در اردوگاه اصولگرایان داشت در بزنگاه های حساس همچون فتنه ۸۸ مواضع شفاف و صریح خود را علیه فتنه گران اعلام کرد، آنچه در تمامی مواضع سیاسی و انقلابی این یار سفر کرده انقلاب و محرم مردم به خوبی اعمال میشد حمایت از ولی فقیه بود.

آیت الله با تاکید بر اینکه فتنه‌گران سال ۸۸ دو اشتباه بزرگ مرتکب شده‌اند، گفته بود که اولین اشتباه بزرگ آنان این بود که با رهبری معظم انقلاب اسلامی به مخالفت برخاستند، با وجود آنکه مقام معظم رهبری در نظام ولایت فقیه و در جمهوری اسلامی با آن صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که در قانون اساسی هم مشخص شده است، «قول فصل» و «فصل‌الخطاب» است.

دبیرکل فقید جامعه روحانیت مبارز، دومین اشتباه بزرگ فتنه‌گران را نپذیرفتن نظر اکثریت مردم کشورمان عنوان کرد و در این باره گفته بود: اگر نظر اکثریت مردم در انتخابات برخلاف میل ما بود، حتماً باید آن را بپذیریم و پس از آن اگر به مسئولان و مدیران انتقادی داشتیم، آنرا مطرح کنیم.

آیت الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست اما "باید ها و نباید ها" را برای مردم، فعالان سیاسی و مسئولان به جا گذاشت، پیامی که باید مسئولان و فعالان سیاسی آن را برای آینده خوب دریافت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما