شناسهٔ خبر: 70830 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اختتامیه جشنواره تئاتر «سوره ماه»

تجلیل از مدیری که در صف دوم بود/ معرفی برگزیده‌ها به شکلی متفاوت

مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر سراسری «سوره ماه» شامگاه یکشنبه 28 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد که اجرای متفاوت بخش معرفی برگزیدگان جشنواره از نکات ویژه مراسم اختتامیه این دوره بود.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر سراسری «سوره ماه» با بیش از سه0 دقیقه تأخیر آغاز شد. نیما کرمی مجری این مراسم بود که در ابتدای آن رحمت امینی دبیر سه دوره اخیر این جشنواره تئاتری، از نداشتن سخنرانی‌های مطول در مراسم اختتامیه جشنواره «سوره ماه» خبر داد.

وی در ادامه از هنرمندانی که به فراخوان منتشر شده جشنواره بیست و سوم تئاتر «سوره ماه» پاسخ مثبت دادند، تشکر کرد , افزود: هدف کلی جشنواره تئاتر «سوره ماه» طی سه دوره اخیر، گام به گام نزدیک شدن به اهداف مدنظر حوزه هنری و دست پیدا کردن به تولید در عرصه تئاتر شهرستان‌ها بوده است.

امینی با بیان اینکه آنچه در دوره بیست و سوم جشنواره تئاتر «سوره ماه» دیده شد داشته‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بوده نه خواسته‌های این مرکز، یادآور شد: در این دوره از جشنواره تئاتر مساجد را که حدود یک دهه غیر فعال بود، احیا کردیم. بخش تجربه‌های جوان را به عنوان بخشی جدید در جشنواره قرار دادیم، ضمن اینکه به بخش پژوهش در این دوره توجه ویژه‌ای شد و بخش تئاتر خیابانی «سوره ماه» را هم احیا کردیم.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر «سوره ماه» برگزیدگان بخش تئاتر خیابانی جشنواره بیست و سوم معرفی شدند. معرفی برگزیدگان در این دوره نسبت به دیگر مراسم های اختتامیه این جشنواره در دوره‌های گذشته و همچنین دیگر جشنواره‌های تئاتری و حتی سایر جشنواره‌های هنری متفاوت بود.

در این مراسم مونیتورهایی با ابعادی بزرگ روی صحنه تالار اندیشه قرار گرفته بودند که تصویر هر یک از کاندیداها و هنرمندان برگزیده در بخش‌های مختلف روی هر کدام از آنها به ترتیبی خاص نشان داده می‌شد و سپس نفرات برگزیده به ترتیب با حذف کاندیداهای دیگر مشخص می‌شدند. این روند معرفی برگزیدگان جشنواره بیست و سوم تئاتر «سوره ماه» شور و هیجان بیشتری به هنرمندان شرکت کننده در جشنواره و حاضر در مراسم اختتامیه، منتقل می‌کرد.

در بخش تئاتر خیابانی برگزیدگان جشنواره بیست و سوم تئاتر «سوره ماه» به شرح ذیل معرفی شدند:

ادبیات پژوهشی، بخش تألیف:  قدردانی به صورت مشترک از کریم خاوری و تحسین مصطفان

برگزیده: مجید کیانیان

ادبیات نمایشی (طرح و ایده):

رتبه سوم: محمدهادی عطایی از تهران، رتبه دوم: علی اصغر طیب‌زاده از سمنان، رتبه اول: اصغر گروسی از البرز

در ادامه مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره تئاتر «سوره ماه» با حضور رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از مدیران کل مراکز حوزه هنری در استان‌های بوشهر، اردبیل، سمنان، یزد و گلستان قدردانی شد.

بخش بعدی مراسم اختصاص به معرفی برگزیدگان بخش تجربه‌های جوان جشنواره بیست و سوم «سوره ماه» داشت که به شرح ذیل معرفی شدند:

موسیقی

قدردانی: سمیه حیدری از همدان

برگزیده: حسین افروغ از یزد

طراحی صحنه

قدردانی: محمدرضا بهرامی از یزد

برگزیده: حسین اسدی از بوشهر

نمایشنامه نویسی

قدردانی: سیدصادق فاضلی از همدان

برگزیده: امید نیاز از بوشهر

بازیگری زن

قدردانی: الناز لطیف از یزد

برگزیده: فروزان حسینی از همدان

بازیگری مرد

قدردانی: علی نبی پور از بوشهر

برگزیده: علی سرامیزی از بوشهر

کارگردانی: 

قدردانی: زمان اردمان از یزد

برگزیده: الهام چنانی از بوشهر

 در ادامه مراسم و در سه زمان مختلف در فواصل معرفی برگزیدگان، از سه چهره هنری و تئاتری حوزه هنری تجلیل شد که اولین تجلیل اختصاص به محمدرضا آزاد به عنوان چهره برگزار کننده اولین دوره جشنواره تئاتر «سوره» داشت. وی در این بخش با بیان اینکه این جلسات و جشنواره‌ها برای دیده شدن خوب است، افزود: این دیده شدن به ویژه برای من که همیشه در صف دوم بودم، بسیار خوشحال کننده‌تر است. اما از طرف دیگر آدم فکر می‌کند که دیگر کارش تمام شده و باید الک خود را به دیوار بیاویزد.

آزاد تأکید کرد: اگر امروز روی صحنه‌ام به این دلیل است که ثمره حوزه هنری هستم. فکر می‌کنم حوزه هنری باید به طراوت و خلاقیت و امیدی که در جوانان وجود دارد، توجه کند. بهتر است به جای تأکید بر تولید والا، روی هنرمند والا سرمایه گذاری کنیم. در جشنواره تئاتر «سوره ماه» امسال، 25 جوان برای اولین بار صحنه تئاتر را تجربه کردند. باید این نیروها را چنان تربیت کنیم تا برای 25 سال دیگر هنرمندان والای بیشتری در تئاتر داشته باشیم.

سعید تشکری پژوهشگر، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از شهر مشهد و صادق عاشورپور نمایشنامه نویس و مؤلف مجموعه کتاب 8 جلدی «نمایش‌های ایرانی»، دیگر چهره‌هایی بودند که در مراسم اختتامیه دوره بیست و سوم تئاتر «سوره ماه» تجلیل شدند.

بخش دیگری از این مراسم به قدردانی از صادق عاشورپور و سعید نوروزی به عنوان کارگردان‌های 2 اثر اجرا شده در بخش تئاتر مساجد بیست و سومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» اختصاص داشت.

در بخش پایانی مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» هم برگزیدگان بخش اصلی به شرح ذیل معرفی شدند:

موسیقی

رتبه سوم: حامد حبیب‌زاده از تهران، رتبه دوم: عباس محمدی از لرستان، رتبه اول: حسین اسیری از هرمزگان

طراحی صحنه

رتبه سوم: مرتضی نجفی از قزوین، رتبه دوم: حسن صحبانی از هرمزگان، رتبه اول: روح‌الله امامی از لرستان

نمایشنامه نویسی

رتبه سوم: ابراهیم عادل‌نیا از اردبیل، رتبه دوم: ناصر حبیبیان از لرستان، رتبه اول: مجید کاظم‌زاده مژدهی از گیلان

بازیگری زن

رتبه سوم: پردیس داوری از اردبیل، رتبه دوم: مریم طاهری از لرستان، رتبه اول: شیدا ملکیان از لرستان

بازیگری مرد

رتبه سوم: مجید واحدی‌زاده از اردبیل، رتبه دوم: سعید بادینی از سیستان و بلوچستان، رتبه اول: محمد رسائلی از گیلان

کارگردانی

رتبه سوم: حسن سبحانی از هرمزگان، رتبه دوم: مجید واحدی‌زاده از اردبیل، رتبه اول: احسان ملکی از لرستان

همچنین هیأت داوران از عباسعلی کیخایی کارگردان تئاتر حاضر در جشنواره از سیستان و بلوچستان قدردانی ویژه کرد و نمایش‌های «عبور از مه» از گیلان، «چر» از لرستان، «کافه سایه» از اردبیل، «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» از هرمزگان و «بچه‌های خاکستر» از بوشهر را به دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کرد.

در بخش پایانی مراسم نیز سیاوش طهمورث که از هنرمندان حاضر روی صحنه برای اهدای جوایز به برگزیدگان بود، خطاب به شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر «سوره ماه» گفت: این جشنواره‌ها و مراسم برای این هستند که با حضور در آنها بگویید هستید و برخی نیز بودن شما را ببینند.

وی خطاب به برگزیدگان جشنواره تصریح کرد: فکر کنم در سه نسل دیگر کت و شلوار پوشیدن در چنین مراسمی فراموش شود مثل خانمی که بخواهد با روسری یا بدون روسری نماز بخواند، در حالیکه چادر نماز برای نماز خواندن واجب است.

حمید شاه‌آبادی، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی، سیداشرف طباطبایی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مریم معترف، داریوش مؤدبیان، سعید کشن‌فلاح، عزت‌الله مهرآوران، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، جهانبخش سلطانی، مهرداد رایانی مخصوص، سعید اسدی، داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت، اسماعیل خلج، کوروش زارعی، مجید امرایی و جمعی از مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از جمله حاضران در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» بودند.

 

نظر شما