شناسهٔ خبر: 70815 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

ساخت 10 فيلم سينمايي از 10 رمان ممنوعه

آزادي بيان، مفهومي است که در نوشتن کتاب نيز ميتواند به چالش کشيده شود و اثري به بهانه هاي مختلف، با ممنوعيت انتشار مواجه شود؛ آنهم در کشورهايي که مدعي آزادي بيان و مخالف مميزي هستند.

به گزارش نماینده به نقل از ايبنا، به مناسبت هفته کتابهاي ممنوعه، مفاهيم آزادي بيان و آزادي کلمه در نوشتن کتاب از سوي خوانندگان گرامي داشته شده است. در اين راستا 10 اثر سينمايي اقتباسشده از رمانهاي معروف ممنوعه را معرفي ميکنيم:
مزرعه حيوانات (1954)
انتشار اين رمان سال 1945 و درزماني اتفاق افتاد که استالين در اوج قدرت و فرمانروايي خود بر اتحاد جماهير شوروي بود. جورج اورول نويسنده رمان که مخالف رهبري استالين بود، بهسختي توانست ناشري براي کتاب خود که محتواي آن انتقاد طنزآميز و روشنگرانه از استبداد استالين بود، پيدا کند.
سرانجام انتشارات «سکر اند واربورگ» مزرعه حيوانات را منتشر کرد، اما اين کتاب از زمان انتشار، در اتحاد جماهير شوروي، امارات متحده عربي، کوبا و کره شمالي ممنوع شد.
سال 1954 نسخه انيميشن اقتباسشده از اين کتاب توسط جوي باچلور ساخته شد. گرچه اين انيميشن تفاوتهايي با داستان اصلي دارد، ولي اثري جالب و سرگرمکننده در دنياي فيلمهاي اقتباسي است.
رمز داوينچي (2006)
«رمز داوينچي» نوشته دن براون که پرفروشترين رمان 2003 شناخته شد، حول يک تئوري خاص در مورد تاريخ مسيحيت ميگردد. اين رمان که حالتي تهاجمي و توهينآميز نسبت به کليساي کاتوليک دارد، در لبنان ممنوع اعلام شد و ميان منتقدان، مورخان و متکلمان اختلافاتي پديد آورد.
ران هاوارد فيلم اقتباسي اين رمان را با بازي تام هنکس  سال 2006 ساخت. گرچه منتقدان نظرات متفاوتي درباره آن داشتند، اما اين فيلم بسيار موردتوجه قرار گرفت و در فستيوال کن همان سال پذيرفته شد.
بربادرفته (1939)
زمان زيادي طول نکشيد که رمان نوشته مارگارت ميچل که برنده جايزه پوليتزر 1937 و جايزه کتاب ملي آمريکا شد، به هاليوود راه يافت. اين کتاب به دليل توصيف بيپرده و واقعي خود از بردهداري و مسائل نژادي سالها به چالش کشيده شد.
داستان عاشقانه و حماسي بربادرفته، توسط ديويد او. سلزنيک و ويکتور فلمينگ سال 1939 تبديل به فيلمي شد که چهار جايزه اسکار و بسياري جوايز ديگر را از آن خود کرد.
ايزي اي/Easy A (با الهام از داغ ننگ) (2010)
«برت وي. رويال» فيلمنامهنويس به همراه ويل گلاک کارگردان، فيلم اقتباسي از رمان «داغ ننگ / The Scarlet Letter» نوشته ناتانيل هاوثورن را در سال 2010 ساختند.
تم اين رمان که در سال 1850 به چاپ رسيد، پيرامون روابط اخلاقي نامشروع است و به همين دليل در زمان انتشار، چالشهاي بسياري را پديد آورد.
کشتن مرغ مقلد (1962)
اين رمان نوشته هارپر لي است که سال 1960 منتشر شد و داستان آن در اوايل دهه 1930 در آلاباما روي ميدهد. تم اصلي رمان معصوميت و قرباني شدن در برابر بيعدالتي و تعصبنژادي است و باوجود تلاشهاي جهاني بسيار براي ممنوعيت اين رمان که برنده جايزه پوليتزر 1946 است، تاکنون بيش از 30 ميليون نسخه از آن فروختهشده است. فيلم اقتباسي اين رمان نيز که در سال 1962 توسط رابرت موليگان ساخته شد، جوايز بسياري را از آن خودکرده است.
ديوانه از قفس پريد (1975)
داستان ديوانه از قفس پريد يا پرواز بر فراز آشيانه فاخته نوشته کن کيسي (1962) در يک بيمارستان رواني ميگذرد و بهنقد مکتب روانشناسي رفتارگرايي ميپردازد. اين رمان بارها در آمريکا بهعنوان کتابي چرند و مزخرف به چالش کشيده شده و ممنوع شده است.
سال 1975 ميلوش فورمن فيلم اقتباسي آن را با بازي جک نيکلسون ساخت که برنده 5 جايزه اسکار شد.
جايي که وحشيها هستند (2009)
اسپايک جونز در سال 2009 فيلم اقتباسي از رمان «جايي که وحشيها هستند» نوشته موريس سنداک را ساخت که چندان از سوي منتقدان مورد استقبال قرار نگرفت.
اين رمان باوجود طرفداراني که دارد، به دليل موضوع تاريک خود سالها از سوي منتقدان به چالش کشيده شد.
موشها و آدمها (1939)
فيلم اقتباسي از رمان جان اشتاينبک که جايزه نوبل ادبيات 1937را دريافت کرد، در سال 1939 توسط لوئيس مايلستون ساخته و کانديد جايزه اسکار شد. آخرين اقتباس از اين رمان نيز بهصورت تئاتر اوايل سال جاري روي صحنه رفت. اين رمان به دليل برداشت دقيق و صريح خود از بردهداري در ايالاتمتحده با مخالفتهايي روبرو شد.
انتخاب سوفي (1982)
اين رمان نوشته ويليام استيرون سال 1979 است که بارها به دليل محتواي صريح جنسي به چالش کشيده شده. آلن جي. پاکولا فيلم اقتباسي اين رمان را در سال 1982 ساخت که مريل استريپ براي بازي در آن برنده اسکار شد.
ارباب حلقه ها (2001)
رمان تخيلي و سهگانه جي.آر.آر تالکين (1954) که يکي از پرفروشترين رمانهاي تاريخ است، بارها به دليل بيديني مورد مخالفت قرارگرفته است. تاکنون دو اثر سينمايي بر مبناي اين داستان توليدشده که از ميان آنها، فيلمهاي سهگانهاي به کارگرداني پيتر جکسون شاخصتر هستند. اين فيلمها در سالهاي 2001، 2002 و 2003 به نمايش درآمدند.

نظر شما