شناسهٔ خبر: 70803 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چند توصیه به رئیس بعدی سازمان صداوسیما

یک دانشجوی عضو پژوهشکده حکمت، چند نکته و ضرورت را برشمرده و معتقد است که رئیس بعدی سازمان صداوسیما باید به آن توجه بیشتری نشان دهد.

نماینده/احسان میبدی*

نزدیک به 5 سال است که از حکم دوم رهبر معظم انقلاب به مهندس ضرغامی می گذرد مهندسی که با تسخیر لانه جاسوسی خود را به جامعه معرفی کرد. مردی با ویژگی هایی چون خستگی ناپذیری،تعامل بسیار با افراد و گروه های مختلف وخطیبی توانا. مردی که می توان او را به عدم حمایت از جریان فتنه، روشنگری به ویژه در ایام فتنه 88، برگزاری مناظرات انتخاباتی و مشارکت با نهاد های مختلف تشویق و به توسعه نابجای شبکه ها،نبود آینده نگری، عدم پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص نصیحت کرد. مردی که شاید به زودی مسند خود را به دیگری بسپارد. چند ماهی است مطبوعات،خبرگزاری ها و سایت های خبری از جناح ها و طیف های مختلف، بر سر ریاست سازمان به گمان زنی می پردازند.از معاونین و مشاورین کنونی سازمان گرفته چون دکتر علی دارابی(معاون سیما)،دکترمحمدسرافراز(معاون برون مرزی)،دکنر عبدالعلی علی عسگری(معاون توسعه و فناوری)،دکترعلی‌اصغر غلامرضایی(معاون آموزش و پژوهش) و ... تا افرادی از بیرون سازمان چون دکتر صفار هرندی(وزیر ارشاد در دولت نهم) ،دکتر سید محمدحسینی(وزیر ارشاد در دولت دهم)، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی(وزیرکشور دولت یازدهم)، دکترغلامعلی حداد عادل (رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم)، سید رمضان شجاعی کیاسری (نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی)، علی اصغر پور محمدی (مدیر سابق شبکه سه) یا حتی تمدید مهلت مهندس ضرغامی. بی شک مهندس ضرغامی دارای ویژگی هایی است که کمتر کسی می تواند جای او را به این راحتی تصاحب کند مردی با 10 سال سابقه مدیریت سازمان.

اما توصیه می شود مدیر جدید رسانه ملی به  نکات ذیل را توجه نماید:

1. در دهه گذشته  توجه ویژه ای به توسعه کمی شبکه های رادیو و تلویزیونی گردید که امروز باید علاوه بر بازنگری در سیاستگذاری در خصوص مخاطب، میزان ساعت کاری هر شبکه و نوع برنامه مشخص گردد و از همه مهم‌تر کیفیت برنامه از لحاظ کارکرد رسانه ای با تلفیق هنر ارزشی مزین گردد.

2. اصل و اساس هر سازمانی نیروی انسانی است و داشتن نیروی انسانی متعهد و متخصص برای هر سازمانی به ویژه یک سازمان رسانه ای ضرورتی انکار ناپذیر است. ریاست بعدی سازمان باید توجهی ویژه به امر آموزش نیروی انسانی چه در حین خدمت و چه در پیش از خدمت (مانند دانشگاه صدا وسیما، دانشکده صداو سیمای قم، دانشکده علمی وکاربردی، هنرستان صدا وسیما) داشته باشد و از طرف دیگر به نظر می‌رسد این آموزش باید بیشتر شامل حال برنامه سازان، تهیه-کنندگان وکارگردانان و در مجموع از طیف نیروی هنری سازمان  باشد. و در امر پژوهش تمام نهاد های مختلف را درگیر نماید و پژوهش های کاربردی را در دستور کار خود قرار دهد.

3. بیشترین توسعه شبکه های سازمان به زبان فارسی و با پوششی در درون مرز های ایران اسلامی بود. و می توان گفت که این امر تا حدودی توانسته است تنوع نیاز مخاطب را در داخل پوشش دهد. مدیر رسانه ملی باید درآینده با نگاهی جهانی به توسعه کمی و کیفی شبکه ها بپردازد تا انقلاب اسلامی بتواند از طریق این مجرای حساس با جهان سخن بگوید و بسیاری از مفاهیم انقلاب را برای جهانیان ترسیم نماید. همان صدایی که در گذشته و در مورد شبکه‌هایی چون پرس، العالم، سحر و جام جم به گوش مستکبران جهان خوش نیامد. بی شک صدور مفاهیم و تعالیم انقلابی و ارزشی می تواند گوش‌های بسیاری از آزادی خواهان، استکبار ستیزان، محرومان و پابرهنگان جهان را شنوا و چشم های بسیاری  را بینا نماید.

4. خلا قانونی نیز یکی دیگر از مشکلات سازمان در دوران های گذشته بوده است . مدیر جدید هرچه زودتر باید با کمک متخصصان و نخبگان و با مشارکت مجلس شورای اسلامی مسائل و مشکلات حقوقی و قانونی سازمان را مرتفع نماید.

5. از دیگر مشکلات سازمان عدم ارتباط جدی با سازمان ها و نهاد‌ها و شرکت ها و موسسات مختلف است. سازمان صدا وسیما باید گزارش عملکرد و موفقیت نهاد‌ها و سازمان ها و همچنین پیشرفت های مختلفی که در کشور وجود دارد را تحت پوشش خود قرار دهد و علاوه بر آن بسیاری از مسائل و مشکلات مردم به ویژه مناطق روستایی و دور افتاده و محروم و پابرهنگان را به سمع و نظر مسئولین برساند.

6.  بی شک جامعه ایران شامل اقشار، افراد، جناح های قانونی و گروه های مختلفی است و رسانه ملی باید تا حد توان حرف های آن را بشنود و در راستای حل مشکلاتشان تلاش نماید و از طرف دیگر سازمان صدا وسیما باید عزم جدی تری در جذب و بکارگیری انسان های متخصص و متعهد با ویژگی‌هایی چون نخبگانی و خواص بودن را فراهم نماید.

7. رسانه ملی باید علاوه بر تنوع، تعادل روحی و روانی مخاطب را فراموش ننماید. تا فردا شاهد انسان تک‌ساحتی نباشیم. همچنین رئیس رسانه ملی باید تلاش نماید روحیه استکبارستیزی، استقلال، خودباوری و رشد و تعالی فردی و اجتماعی در مردم به ویژه جوانان و نوجوانان را فراهم نماید که بیشک این امر با ایجاد برنامه های صرفا طنز، ورزشی و... محقق نخواهد شد.

8. مدیر رسانه ملی، باید به اهمیت تکنولوژی های نوین ارتباطاتی توجهی ویژه نماید و بستر های این تکنولوژی ها را برای سازمان ،آن هم برای حفظ و نگهداشت و صدور ارزش های انقلاب فراهم نماید.

 

*(عضو پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت)

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

نظر شما