شناسهٔ خبر: 70794 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افتتاحیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی برگزار شد

مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره فیلم پروین اعتصامی با حضور گوهرخیراندیش، ترانه علیدوستی و نگار جواهریان عصر روز ۲۸ مهر در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، در ابتدای این مراسم پیام حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درباره این جشنواره خوانده شد و پس از آن نیز مازیار رضاخانی دبیر جشنواره در خصوص آن گفت: هشتمین سال جشنواره با رویکرد نقش زن در تحکیم بنیان خانواده کار خود را آغاز کرد و ما توانستیم با توجه به شرایط موجود، خودمان را به روز افتتاحیه برسانیم. همیشه برگزاری یک جشنواره فیلم با توجه به نمودهایی که یک جشنواره دارد، مشکلاتی را روبروی ما قرار می‌دهد که این مشکلات برای این جشنواره نیز بوده است.

رضاخانی ادامه داد: یک گروه سیاست گذاری قوی و راهبردی این جشنواره را با مسئولیت فرناز قیصری پور هدایت می‌کند و خانه هنرمندان با حمایت مجید سرسنگی فرصت برگزاری این جشنواره را فراهم کرده است. خوشحالم با افرادی در جشنواره و حوزه فرهنگی روبرو هستم که خوش‌نامند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: امسال راه سختی را شروع کردیم و ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاونت فرهنگی هنری شهرداری به ما کمک کرد.

سرسنگی: یکی از دلایل پیشرفت سینما بعد از انقلاب سخت‌گیری‌های بجا در زمینه اخلاق بود

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان درخصوص این جشنواره گفت: با کمال تأسف باید بگویم که در سرتاسر جهان در زمینه هنر نیز تبعیض‌های جنسیتی را شاهد بودیم و این نگاه جنسیتی تا سالیان سال زنان را در حوزه هنر از یاد برده بود. تاریخ نویسان، تاریخ مردانه‌ای از هنر می‌نوشتند و به همین ترتیب نقش زنان ما به سوژه‌های منفعل در آثار هنری تقلیل یافته بود. به عقیده بسیاری از انسان شناسان برخی افراد نظرات اشتباه خود را در قامت نظریه‌ای اثبات شده بیان می‌کنند و این جز از طریق سرکوب و بی توجهی به واقعیات عینی به وجود نمی‌آید. مفاهیم بسیاری درگیر این بی خردی تاریخی شده و حتی امروز هم این تبعیض ها قابل مشاهده است.

سرسنگی افزود: اشکالی مثل اسلام هراسی، شرق ستیزی و گریز از معنویت دچار این فرضیه‌ها شدند که گروه‌های غالب تعریف کردند و جامه نظریه و حقیقت به آن پوشاندند. یکی از این مسائل که دچار این آفت شده، زنان و تبعیضی است که در حقشان می شود. نگاه ابزاری و سرمایه محور غرب و برخی سنت های نادرست در هنر و سینما نمود بیشتری داشته است.

وی یادآوری کرد: متأسفانه در سینمای قبل از انقلاب، جریان سینمای بدنه به دلیل فقدان نوآوری و کارهای خلاقانه دچار این ابتذال شده بود و یکی از دلایل پیشرفت سینما بعد از انقلاب سخت‌گیری‌های بجا در زمینه اخلاق و اخلاقگرایی بود. جشنواره پروین اعتصامی با این سطح از حضور زنان و دست اندرکاران سینما با محوریت زنان شاید کم نظیر باشد. این جشنواره موثرتر از هر رسانه ای در نشان دادن توانایی ها، مسائل و استعدادهای زنان کشورمان به صورت بین المللی عمل می‌کند.

مدیر خانه هنرمندان گفت: امیدوارم این ایده های جشنواره و مجموعه فیلمسازان زن حاضر در آن بتوانند به پیشرفت و رشد زنان در کشور و معرفی استعدادهای جوان و تغییر نگرش نسبت به زنان در داخل و خارج از کشور کمک کند.

در پایان این مراسم گوهر خیراندیش روی سن آمد و دو دیپلم افتخار را به نگار جواهریان و ترانه علیدوستی اهدا کرده و از تمام افرادی که به جشنواره پروین اعتصامی فیلم دادند تشکر کرد. این دیپلم های افتخار براساس نظرسنجی از 100 چهره فرهنگی هنری به این دو هنرمند اهدا شد.

نگار جواهریان در پایان در صحبت‌هایی کوتاه گفت: گرفتن دیپلم افتخار لذت بخش و امیدوارکننده است. امیدوارم این جشنواره که فیلم های کوتاه در آن جریان دارد، نه فقط به خاطر زنان بلکه با اهداف متعالی دیگری ادامه داشته باشد.

 

نظر شما