شناسهٔ خبر: 70786 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

از هر ۹ نفر، یک نفر گرسنه می‌خوابد!

دبیرکل سابق سازمان ملل گفت: ما اکنون در جهانی زندگی می کنیم که هر شب، از هر ۹ نفر ساکن کره خاکی، یک نفر گرسنه می‌خوابد.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر؛ دوشنبه نشستی به مناسبت گرامیداشت شصتمین سالگرد سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای موسوم به "سرن" در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برگزار شد و بر استفاده از دانش برای ایجاد صلح و توسعه پایدار و ایجاد پلی بین ملت ها تاکید شد.


فوت ۶۰ میلیون کودک در سال در اثر بیماری


کوفی عنان افزود: سالانه ۶۰ میلیون کودک به دلیل ابتلاء به بیماری های گوناگون جان خود را از دست می دهند.  


تاکید بر لزوم گردش اطلاعات 


وی بر ضرورت گردش اطلاعات و دانش برای ارتقاء توسعه و رشد کشورهای در حال توسعه تاکید کرد و گفت: گفتگو و همکاری بین جهان دانش، جهان سیاست و دیپلماسی باید تقویت شود.  


برنده جایزه صلح نوبل افزود: باید اطمینان حاصل شود که ثروت اطلاعات موجود در اختیار قانونگذاران قرار گیرد و در فرآیند روند تصمیم گیری های سیاسی به کار گرفته شود.  


دبیرکل سابق سازمان ملل با تاکید بر اینکه محدودیت در منابع موجود در زمین تهدیدی برای همگان محسوب می شود، گفت: هم اکنون با چگونگی مدیریت براقتصاد و محیط زیست جوامع روبرو هستیم.  


بان‌کی مون: دانشی که برا ی اهداف مخرب به کار رفت


دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست با ابراز تاسف از اینکه دانش در مواقعی برای اهداف مخرب به کار گرفته شده است، گفت: اکتشافات درباره اتم برای ایجاد سلاح اتمی مورد استفاده قرار گرفت.  


تلاش برای رویارویی با مشکلات جهانی


بان کی مون افزود: علم یک نیروی قدرتمند برای پیشرفت و سعادت بشر به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.  


وی با تاکید بر اینکه تلاش های سازمان ملل همزمان متوجه تغییرات آب و هوا، توقف ویروس آبولا، مقابله با تهدیدات سایبری و منع گسترش سلاح های اتمی است، افزود: همواره به دانشمندانی با دید شفاف و تعهد به همکاری با یکدیگر در یافتن راه حل برای مشکلات نیاز داریم.  


دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه جهان با بحران های متعدد روبروست، گفت: امروز همه دانشمندان و قانونگذاران را به همکاری فعالانه تر با سازمان ملل به منظور ایجاد جهانی توام با صلح، رفاه و احترام برای همکان فرامی خوانم.  


افزایش شکاف فن‌آوری بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه


رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شکاف فنآوری میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه عمیق تر شده است، گفت: دسترسی به مزایای علم و فن آوری همچنان به طور نابرابر بین کشورها توزیع شده است.  


مارتین سجدیک با تاکید بر اینکه علم تاثیرات مهم بالقوه ای بر ابعاد توسعه پایدار از جمله اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارد، تصریح کرد: جامعه بین المللی باید آگاهانه به منظور اطمینان از اینکه پیشرفت در علم و فن آوری تاثیرات مثبتی خواهد داشت، تلاش کند.  


وی افزود: از همه دولت ها درخواست داریم به منظور دستیابی به اهداف توسعه هزاره و همچنین دستورالعمل جدید توسعه پایدار توام با خلاقیت جمعی شکاف و خلاء فن آوری را مورد توجه قرار دهند.  


تداوم گفتگوها، رمز موفقیت 


رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل گفت: ادامه گفتگو میان دانشمندان، قانونگذاران و جوامع رمز موفقیت در استراتژی های علمی و سیاست هاست و همه اقشار جوامع باید بتوانند ازعلم قابل دسترس برخوردار شوند و همزمان بتوان واکنشی مناسب به نیازهای جوامع نشان داد.  


وی بابیان اینکه باید تلاش کنیم مرزهای دانش به منظور توسعه مشمول، به عقب رانده شوند، افزود: ضرورت دارد در دانش، فن آوری ها و پیشرفت های علمی شراکت وجود داشته باشد تا هیچ جامعه ای در جهان از قافله عقب نماند.  


رئیس سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم ارتقای گفتگوهای موثر میان علم و روابط بین الملل گفت: امروزه جوامع با چالش های بسیاری روبرو هستند که برای مقابله با آنها به دانش نیاز است و ضرورت دارد دانش در قانونگذاری ها گنجانده شود.  


سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای در سال ۱۹۵۴ میلادی و پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و بیست کشور اروپایی نیز عضو این نهاد علمی - پژوهشی هستند.  


این سازمان که در شمال شرقی شهر ژنو و در مجاورت مرز فرانسه واقع شده است، بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذره ای جهان محسوب می شود که در حال حاضر بیش از ده هزار دانشمند و مهندس از صد کشور جهان در آن فعالیت دارند.  

نظر شما