شناسهٔ خبر: 70369 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کتاب‌های نامناسب در دسترس بچه‌ها

یک شاعر کودکان با انتقاد از کمبود کتابخانه‌های مدرسه‌یی، بویژه کتابخانه‌های کلاسی، از نامناسب بودن کتاب‌های موجود در قفسه‌های این کتابخانه‌ها خبر داد.

به گزارش نماینده مریم زندی - شاعر کودکان و نوجوانان - در گفت‌وگو با ایسنا‌، گفت: اگرچه کتابخانه‌های مدرسه‌ها کمابیش موضوعی فراگیر شده است‌، اما اغلب کتاب‌های این کتابخانه‌ها مناسب گروه‌های سنی مخاطبانشان نیستند و 70 تا 80 درصد آنها با نیازها‌ و خواسته‌های کودکان و نوجوانان ربطی ندارند.

او تاکید کرد: تجهیز کتابخانه‌ها براساس پایه‌های سنی مورد نیاز باعث رونق بخشی فرهنگ مطالعه خواهد شد.

آموزش و پرورش می‌تواند با انتشارات مختلف تفاهمنامه‌ای را داشته باشد تا بهترین و جدیدترین آثار بتوانند راهی مدرسه‌های ما شوند. بدین ترتیب، هم کتاب به عنوان کالای اقتصادی مطرح خواهد شد و هم بچه‌ها با جدیدترین‌های نشر آشنا می‌شوند.

وی با انتقاد از ساختار کتابخانه‌های مدرسه‌ها گفت: در حال حاضر اغلب کتاب‌های این کتابخانه‌ها به شدت فرسوده‌اند و به لحاظ محتوایی با گروه‌های سنی مخاطبانشان ربطی ندارند. البته من نمی‌دانم کتابخانه‌های کلاسی در مدرسه‌های ما حضور دارند یا ندارند. اما به نظرم می‌رسد الزاما برای این کتاب‌ها باید از مشارکت دانش‌آموزان استفاده کرد.

زندی گفت: مثلا می‌توان از بچه‌ها خواست که کتاب‌های مورد علاقه خود را برای یک سال به مدرسه قرض دهند یا از آنان خواست تا از طریق مالی به خرید تازه‌های نشر کمک کنند. به هر حال باید این حرکت به صورت خودجوش شکل بگیرد تا علاوه بر کتاب‌های کمک درسی فضایی نیز برای کتاب‌های ادبی‌، هنری‌، علمی – تخیلی‌، اختصاص پیدا کند. چون این موضوع در افزایش سرانه‌ی مطالعه بی‌تاثیر نبوده و نیست.

 

 

 

 

 

نظر شما