شناسهٔ خبر: 70155 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حداد عادل در افتتاح ترنجستان بهشت:

نمی‌توان مطمئن بود که فرزندان‌مان مانند ما انقلابی باشند/ تصوری که ما از انقلاب داریم، آنها ندارند

دکتر حداد/1* رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در مراسم افتتاحیه فروشگاه ترنجستان بهشت گفت: به هیچ وجه نمی شود مطمئن بود که به دلیل انقلابی بودن پدران، فرزاندن هم انقلابی باشند. حتی در خانواده های ما هم تصوری که ما از انقلاب داریم، فرزندانمان ندارند.

به گزارش نماینده، مراسم افتتاح فروشگاه ترنجستان بهشت، عصر چهارشنبه ۲۳ مهر با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حسین یکتا مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب تهران، محمد حمزه زاده معاون فرهنگی حوزه هنری سازمان تبلبغات اسلامی، محمدرضا برازش مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در محل این فروشگاه در خیابان دکتر شریعتی برگزار شد.

حداد عادل در این برنامه گفت: با این دو بیت سخنانم را شروع می کنم که «ای باغ پر طراوت اندیشه های ناب / پنهان به برگ برگ اعجاز آفتاب/ جان من و تو هرگز از هم جدا مباد/ ای خوب جاودانه ای دوست ای کتاب». برایم افتخار است که شاهد افتتاح چنین مجموعه ای هستم. اما ارزیابی من در یک چشم انداز وسیع تری صورت می گیرد و آن هم نگرانی هایی است که همه داریم. انقلاب کم کم ۴۰ ساله می شود و چند ماه دیگر جشن ۳۶ سالگی ان را برگزار خواهیم کرد. نسلی که انقلاب کرده، به تدریج جایش را به نسل های بعدی می دهد و همه ما این سوال را داریم که آیا این انقلاب، با آن اهدافی که داشته توسط نسل آینده حفظ می شود؟

وی افزود: به هیچ وجه نمی شود مطمئن بود که به دلیل انقلابی بودن پدران، فرزاندن هم انقلابی باشند. حتی در خانواده های ما هم تصوری که ما از انقلاب داریم، فرزندانمان ندارند. طبیعی است چون در آن دوران زندگی نکرده اند. اگر رها کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که پای انقلاب بایستند. برای انتقال تجربه انقلاب، باید به اندازه تلاشی که برای خود انقلاب صورت گرفت، تلاش شود. این موضوع مانند سواد است. یعنی اگر پدری سواد داشته باشد، دلیل نمی شود که فرزندش هم باسواد به دنیا بیاید. بلکه باید به آن فرزند، سواد آموخت. اگر کسی به انقلاب دلبستگی داشته باشد و بچه ها را رها کند، معلوم نیست چه اتفاقی بیافتد.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: باید با تمام  قوا در صحنه باشیم. دلیلش هم این است که دشمن با تمام قوا در صحنه است تا این نسل را از انقلاب دور کند. اگر بخواهیم اهمیت انقلاب را متوجه شویم، باید به نقشه ها و طرح دشمنان نگاه کنیم. مانند ضرب المثل لقمان است که ادب از بی ادبان آموخته بود. ما هم ارزش انقلاب را از که بیاموزیم، از دشمنان. ببینید برای جدا کردن نسل آینده از انقلاب، چه میدانی را در اختیار گرفته و چه تلاشی می کنند. هرجا و بر هر حوزه ای که دست بگذاریم می بینیم که عده ای از دشمنان مشغول کار در آن حوزه هستند.

حداد عادل گفت: این نشان می دهد که انقلاب، خیلی جدی تر از آن است که ما فکر می کنیم. پس باید همت کنیم. عرضه کالاهای فرهنگی به این نسل به این ترتیب یک وظیفه است. در چنین چشم اندازی است که کار افتتاح این فروشگاه معنی پیدا می کند. من همه عمرم را با کتاب و امور فرهنگی سر و کار داشتم. سراغ سیاست هم که رفتم برای این بود که برای امور فرهنگی کمکی بگیرم. خدا را به خاطر همه نعمت هایش شکر می کنم؛ به سبب انقلاب و این امکانات که به خاطر خون شهدا نصیب ملت ما شده است. یک جلوه اش همین کتابفروشی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: وقتی ۸ سالم بود، کتابفروش هایی در کنار پیاده رو ها بساط می کردند و چند کتاب را می فروختند؛ امیر حمزه، حسین کرد شبستری یا چهل طوطی از جمله کتاب های سالم و خوب ما به عنوان کودک بودند. این ها کتاب های ادبیات کودک روزگار ما بودند. حالا نگاه کنید اوضاع چقدر فرق کرده و متدین جماعت، به چه پله ای از رشد رسیده است. این ها را باید چشید و لمس کرد و قدرش را دانست. یکی از آرزوهایی که ۱۰ سال است در ذهن می پرورانم، این است که ای کاش در نقاط مختلف تهران و ایران، بازار کالاهای فرهنگی ایجاد کنیم و به تمام تولیدکنندگان بگوییم بیایند در آن جا محصولاتشان را عرضه کنند. به مردم هم بگوییم بیایند از آن جا خرید کنند.

وی افزود: به این ترتیب هزاران کالای فرهنگی را می توان در چنین بازاری عرضه کرد. دوست دارم در چنین کاری سرمایه گذاری کنم. در خارج از کشور، زیاد با چنین بازارهایی روبرو شده ام؛ در پاریس، لندن و نیویورک همین گونه است. یعنی مثلا مغازه ای وجود دارد که فقط پوستر می فروشد. بنابراین هرکسی برای هر منظوری که پوستر بخواهد، آن مغازه در اختیار دارد. ما فروشگاه های لباس و مد و خیلی چیزها را از غرب گرفتیم اما فروشگاه های کتاب و کالای فرهنگی را نگرفتیم. فروشگاه ترنجستان بهشت از این جهت، یک تحول است.

حداد عادل گفت: من این منطقه را می شناسم. منزل پدرم که هنوز مادرم در آن زندگی می کند، دیوار به دیوار این فروشگاه است. ۴۰ سال است که از این جا عبور می کنم. هر روز می بینم یک ساختمان بلند جدید یا یک فروشگاه مصرفی تجملی به این منطقه اضافه می شود. هر وقت از کنار این انبارمی گذشتم، می گفتم اگر این جا در دست اهلش بود، خیلی خوب از آن استفاده می کردند. افسوس می خوردم که چرا در خیابان شریعتی چنین فضایی به انباری تبدیل شده است. این جا آغاز کارش است. اما امیدوارم باعث یک تحول در منطقه شود. یعنی حرکتش رو به جلو باشد. باید سعی کنیم جاهایی را که در اختیارمان نیست را از آن خودمان کنیم تا بتوانیم در آن ها کار کنیم. این فروشگاه چنین مکانی است. اما توجه داشته باشید که اداره این فروشگاه، کار ظریفی است.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مسئولان فروشگاه ترنجستان بهشت گفت: باید سلیقه مرم این محله را بشناسید و رعایت کنید. باید آن قدر توانا باشید که آدم هایی را که سراغ کتاب های مذهبی و انقلابی نمی روند، به این جا بکشانید و جذب کنید. آن زمان است که موفق هستید. این جا باید سرمایه های جدید به دست بیاورید. باید جذب کنید، بدون این که مجذوب شوید. ارزش هایتان را حفظ کنید اما هرچه می توانید نوآوری به خرج بدهید. به آن اندازه که پای قفسه های کتاب، کارمند مشهود دارید، باید آدم اهل فرهنگ داشته باشید که برای این فروشگاه فکر کند؛ کسانی که کاملا فضای نشر را بشناسند و رصد کنند و بدانند چه کتابی برای این جا مناسب است. آرزو می کنم در آینده طبقات این جا را بالا ببرید و ۱۰ طبقه بالای این فروشگاه هم، فروشگاه کالاهای فرهنگی باشد. هر کسی هم در هر طبقه، به دنبال مطبوع خودش باشد.

وی گفت: پیشنهاد می کنم از دانش آموزان مدارس منطقه دعوت کنید. ما مدارس غیرانتفاعی را می شناسیم و دعوت از ان ها با ما. همین که بچه ها یک ساعت در این فضا باشند، پایشان به محل کتاب و کتابخوانی باز می شود. امکان این را بدهید که کسانی که وارد فروشگاه می شوند، کتاب بخوانند بدون این که کتاب بخرند. بعضی از کتابفروشی ها تهران این کار را کرده اند. من هم ۱۵ سال پیش  در کتاب مرجع که در میدان فلسطین است، این کار را کردم یعنی گفتم میز و صندلی برای مطالعه مردم بگذارند که دوستان چایی را هم به آن اضافه کردند. ما در واقع همین مطالعه را می خواهیم چون ما که اهل تجارت و سرمایه اندوزی نیستیم. سعی کنید در این فروشگاه کتاب های جدید را رونمایی کنید و از نویسندگان، مولفان و مترجمان دعوت کنید.

حداد عادل گفت: من آن قدر به کتابفروشی علاقه دارم که هرجا کار می کنم، یک کتابفروشی به راه می اندازم. یکی از آن ها انتشارات مدرسه است. کتابفروشی ترنجستان بهشت، عیدی عید غدیر ماست. حضرت علی(ع) می گوید نه دین به پا می شود و نه دنیا اصلاح خواهد شد مگر با جدیت. پس بدانیم که با ناله، کار درست نمی شود. امکانات اقتصادی را برای کار فرهنگی بخواهیم نه این که کار فرهنگی آخرین انتخابمان باشد.

وی در پایان سخنانش گفت: روزی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی می خواست تشکیل شود، به آقای نیلی گفتم با هم دعوا نکنید. هر وقت هم که من را می بینند می گویند هنوز به حرف شما گوش داده ایم و دعوا نمی کنیم. فکر می کنم این حرف نتیجه داده که امروز این جا افتتاح می شود.

در ادامه این مراسم، حسین یکتا مسئول قرارگاه خاتم الاوصیا نیز گفت: ما در قرارگاه خاتم وظیفه نوکری و خدمت در جبهه انقلاب را بر خود فرض کردیم. سعی کردیم هر امکانی داریم به خط کنیم و هر بخشی را که می توانیم، در اختیار دوستانی که دور هم جمع شده و دارند فعالیت می کنند، قرار بدهیم. ان شاالله این سنت حسنه، شروع یک حرکت جدی و جدید در کل کشور بشود.

وی افزود: نگاه این است که برای شروع، در هر استان یک چنین مجموعه ای داشته باشیم. اما مساله مهم مدیریت آن هاست که مساله سختی است. امیدواریم تا پایان امسال، کارهایی از این دست و جنس را شاهد باشیم. خبرهای خوشی بعد از خبرهای خوش خواهیم داشت. این روزها نگاه نسل های سوم و چهارم انقلاب به این جبهه فرهنگی است و دشمن هم همه امکاناتش را به میدان آورده چون احساس خطر جدی کرده است.
 

منبع: مهر

نظر شما