شناسهٔ خبر: 70111 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سوال از ظریف در صحن درباره تحول در دیپلماسی اقتصادی

ظریف نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه رویکرد فعلی وزارت امور خارجه در پیگیری موضوعات اقتصادی همچنان روش سنتی قدیم بوده وبا دیپلماسی مدرن مبتنی بر محوریت مسایل اقتصادی فاصله بسیار زیاد دارد .

به گزارش نماینده به نقل از(ایسنا) منطقه کویر، "محمدرضا پورابراهیمی" در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان ضمن تقدیر از همراهی بسیار شایسته سفارت ایران در یونان با هیات اقتصادی مجلس، حضور این هیات را فرصت مناسبی برای بررسی و ارتقاع همکاریهای بیشتر دو کشور در خصوص موضوعات اقتصادی دانست.

نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط فعلی اقتصادی کشور وتبیین جایگاه اقتصاد مقاومتی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئولیت وزارت امورخارجه و سفیر آن را در تمامی کشورها بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه رویکرد فعلی وزارت امور خارجه در پیگیری موضوعات اقتصادی همچنان روش سنتی قدیم بوده وبا دیپلماسی مدرن مبتنی بر محوریت مسایل اقتصادی فاصله بسیار زیاد دارد.

وی ادامه داد: علی رغم تلاشهای فردی بعضی از سفرا در موضوعات اقتصادی اما به دلیل ضعف ساختاری وزارت امورخارجه، کم تحرکی وبعضا بی تحرکی در عرصه مسائل اقتصادی آن هم در شرایط ویژه کنونی کشور در این وزارت خانه کاملا مشهود است.

پورابراهیمی تاکید کرد: به دلیل همین وضعیت نامطلوب پس از ماه ها پیگیری در کمیسیون امنیت ملی، در هفته آینده در صحن علنی سوال از وزیر امور خارجه را در خصوص اقدامات این وزاتخانه برای تحول در دیپلماسی اقتصادی را مطرح خواهم نمود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه مسلم است به دلیل فهم و درک دقیق کارشناسان و دیپلمات های ایرانی از موضوع تحریمها، راهکارهای قابل ارایه توسط این مجموعه در رفع و کاهش تحریم‌ها بسیار موثر می‌باشد که متاسفانه در شرایط فعلی در کمترین میزان عملیاتی شده است.

عضو شورای عالی بورس کشور همچنین گفت: شاید یکی از ضعف‌های کنونی عدم وجود اختیارات، امکانات، نیروی انسانی متخصص در مباحث اقتصادی و عدم همراهی سایر وزارتخانه ها باشد و البته رفع همین موارد نیز باید مطالبه جدی وزارت امورخارجه از مجلس شورای اسلامی و یا هیات وزیران باشد، متاسفانه این مهم نیز در دستور کار وزارت امورخارجه مشاهده نمی گردد

پورابراهیمی سپس به موضوعات همکاری‌های مشترک اشاره کرد وگفت: به دلیل درخواست سالهای قبل یونان از ایران برای همکاری مشترک در حوزه بازار سرمایه فرصت مناسبی برای طرح امکان عرضه سهام شرکتی مهم بورسی ایران در بازار سرمایه این کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: در صورت تحقق این همکاری باب جدیدی از تامین مالی از محل بازار سرمایه کشور از طریق بازارهای جهانی فراهم خواهد شد، ضمنا بر اساس تقاضای قبلی بازار سرمایه یونان در صورت نهایی شدن آن تقاضا و همکاری مشترک در این ارتباط، انجام معاملات کارگزاران هر کشور بر روی اوراق بهادار پذیرفته کشور مقابل امکان پذیر خواهد بود.

نظر شما