شناسهٔ خبر: 69972 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مدیرعامل ایران خودرو:

شراکت ایران خودرو با پژو اشتباه بود/ چینی‌ها برای صنعت خودروی ایران راه‌گشا نیستند

ایران خودرو/1 مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه شراکت با شرکت پژو اشتباه بود، گفت: مذاکره با این شرکت برای تولید و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه دارد.

به گزارش نماینده، هاشم یکه‌زارع در حاشیه نمایشگاه خودروی تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی فارس مبنی بر اینکه حدود یک سال از مذاکره با شرکت پژو برای بازگشت به ایران می‌گذرد، چرا هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، اظهارداشت: مذاکره با شرکت پژو ادامه دارد و برخی مسائل را اگر مطرح کنیم ممکن است بعدها متضرر شویم، نه به خاطر شرکت پژو بلکه به خاطر اینکه دستمان جلوی این شرکت باز باشد.

وی ادامه داد: برخوردی که پژو در روز اول نسبت به سرمایه‌ گذاری مشترک انجام می‌داد، سختگیرانه بود ولی در حال حاضر این بحث تمام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با پژو، خوب پیش خواهد رفت، افزود: نمی‌توان به راحتی به شرکتی که در ایران یک کار معمولی انجام می‌داد به راحتی گفت که باید در کشور سرمایه‌گذاری کند، این کار زمان‌‌بر است.

یکه‌زارع ادامه داد: ۹۵ درصد مذاکرات با پژو تقریباً تمام شده و در صورت تحقق ۵ درصد باقیمانده نیز به نتیجه خواهیم رسید.

*رنو یک ریال هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است

وی با بیان اینکه برخی توهم دارند که شرکت رنو در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: رنو حتی یک یورو هم در ایران سرمایه گذاری نکرده و اینکه قالبی را بدهیم به شرکتی برای ما تولید کند، سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو این سوال را مطرح کرد که چطور ایران‌خودرو بدون حضور پژو توانست به تولید پژو ۲۰۶ دست بیابد ولی امکان تولید تندر ۹۰ بدون اتکا به رنو وجود ندارد.

*شریک آلمانی داشتیم بهتر رقابت ایجاد می‌شد

وی با بیان اینکه یکی از اشتباهات بزرگ ایران خودرو شراکت با یک شرکت فرانسوی به نام پژو بود، گفت: اگر قرار بود  شریک دیگری برای ایران خودرو تعریف شود نمی‌توانستیم آن را هم از بین شرکت‌های فرانسوی انتخاب کنیم، شاید اگر یک شریک آلمانی داشتیم بحث رقابت مطرح می‌شد.

وی در مورد دلیل ادامه مذاکره با شرکت پژو نیز اظهارداشت: چون از قبل پژو شریک ایران‌خودرو بوده است مذاکره با این شرکت را ادامه می‌دهیم در صورتی که اگر در نقطه صفر قرار داشتیم، تصمیم دیگری می‌گرفتیم.

یکه زارع در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تقاضای بالا برای خرید تندر ۹۰، تولید این محصول پایین است، با بیان اینکه رنو و پژو با دو شیوه مختلف ما را اذیت می‌کنند پژو مستقیم‌تر و رنو نیز به شیوه‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۵۰ دستگاه تندر ۹۰ اتوماتیک در ایران خودرو تولید می‌شود و در سایپا نیز روزانه ۵۰ دستگاه تندر ۹۰ به تولید می‌رسد.

وی تاکید کرد: ما جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم، چه پژو و چه رنو و یا هر شرکت دیگر باید در همکاری با ما شفافیت داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر شرکت رنو شرایط بهتری را نسبت به پژو پیشنهاد دهد، ما با این شرکت همکاری خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه همکاری با پژو و رنو را پیگیری می‌کنیم افزود: این مسئله به معنی این نیست که اولویت اصلی ما همکاری با این دو شرکت باشد، بلکه اولویت ما تولید محصول با طراحی خودمان است.

وی افزود: وضعیت همکاری با پژو، رنو، سوزوکی و یا شریک جدید ما در آینده مشخص خواهد شد و با تعریف برد برد می‌توانیم در جایگاه خوبی قرار گیریم.

وی در ادامه از عرضه یک محصول جدید از ۶ ماهه دوم سال ۹۴ خبرداد وگفت: مخلوطی از محصولات داخلی و خارجی از ۶ ماهه دوم ۹۴ عرضه خواهیم کرد به طوری که در هر ۶ ماه یک محصول جدید عرضه شود و علاوه بر این نیز یک فیس‌لیست جدید ارئه خواهیم کرد و هر ۳ سال یکبار نیز یک خانواده موتور خودرو را تولید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شریک جدید ایران خودو، آسیایی است که امکان داد اروپایی  و غیر اروپایی باشد.

وی در مورد رویکرد ایران خودرو نسبت به محصولات چینی نیز گفت: سال گذشته ۲۰ میلیون خودرو توسط خودروسازان چینی تولید شد و هیچ کس نمی‌تواند به آسانی از خرید صرفنظر کند ولی همکاری با چینی‌ها جزء اولویت دوم و سوم ما است.

رضایی تاکید کرد: طی ۳ تا ۴ سال آینده نقش تولیدات چینی در سبد ایران خودرو بیشتر از ۱۰ درصد نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های چینی نمی‌توانند برای صنعت خودروی ایران راه‌گشا باشند، اظهارداشت: شرکت‌هایی که به سمت همکاری با چینی‌ها رفته‌اند در نهایت به Full CKB کاری (مونتاژکاری) ختم می‌شوند.

وی ادامه داد: طی ۴ تا ۵ سال آینده شرکت‌های چینی نمی‌توانند کمک قابل توجهی برای خودروسازان ایران باشند.

یکه زارع در پاسخ به سوالی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر برنامه ایران خودرو برای واردات خودروهای کپچر و کلیو ۴ به صورت CBU نیز گفت: من شخصاً با واردات خودرو به صورت CBU مخالفم زیرا واردات هر کالا برخلاف منافع ملی است و فقط برای کشورهای دیگر انتفاع ایجاد می کند.

وی ادامه داد: ما به دنبال واردات خودرو نیستیم و فقط تعداد محدودی برای شناخت بازار، واردات انجام خواهیم داد تا بعد از گذشت حدود یک سال خط تولید دو محصول جدید رنو در ایران ایجاد شود.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: اگر شرکتی برای تولید خودرو به صورت CKD و با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران موافق نباشد، واردات آن را انجام نخواهیم داد.

وی افزود: مذاکره برای تولید کلیو و کپچر در ایران در حال انجام است ولی این مسئله به نتیجه مذاکرات ۱+۵ منوط است.

 *آخرین خبرها از داخلی سازی در صنعت خودرو

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: این دو خودرو توسط هیچ شرکتی اجازه واردات به صورت CBU و فروش را ندارند و ما به سرعت به سراغ تولید آنها خواهیم رفت.

وی همچنین از عرصه دو محصول جدید شرکت دانگ‌فنگ چین توسط ایران خودرو از سال ۹۴ خبرداد و گفت: این محصولات قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان خواهند داشت.

وی ادامه داد: طی دو تا سه ماه آینده یک پلت فورم داخلی با هدف تولید خودرو در کلاس B و C نهایی می‌شود و طی ۱.۵ سال آینده نیز پلت فورمی برای تولید خودرو در کلاس C  و D به صورت سدان و اس یو وی عرضه خواهد شد.

وی افزود: بر روی پلت فرم محصولات پژو نیز می‌توانیم محصولات خودمان را تولید و عرضه کنیم.

یکه‌زارع هزینه لازم برای طراحی هر پلت فرم را بدون در نظر گرفتن قوای محرکه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برآورد کرد.

وی ادامه داد: استراتژی ما این است که سهم چینی ها در تمام سبد محصولات ایران خودرو بیشتر از ۱۰ درصد نباشد.

*عرضه دنا به بازار  تا ۲۰ روز آینده

یکه زارع در مورد عرضه دنا نیز گفت: تاخیر موجود در این مسئله برای این است  که تمام مسائل و مشکلات کیفی را برطرف کنیم.

وی افزود: مراحل شماره‌گذاری دنا در حال انجام است و طی ۲۰ روز آینده به بازار می‌آید.

وی تاکید کرد: ورژن دوم دنا طی ۶ ماه آینده و ورژن بعدی آن نیز طی یکسال آینده عرضه خواهد شد و هیچ خودروی چینی نمی‌تواند رقابت کند زیرا فاصله ۱۵ میلیون تومانی خواهد داشت.

مدیرعامل ایران خودرو در مورد برنامه این شرکت برای تولید خودروهای برقی نیز گفت: سال گذشته ۳۰ هزار دستگاه خودروی برقی در اروپا عرضه شد و امسال نیز این رقم به ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید ولی برای تولید در ایران نیازمند گذشت زمان ۵ تا ۶ ساله هستیم تا زیرساختهای لازم ایجاد شوند.

به گفته وی، خودروهای برقی گران هستند و در کشورهای مختلف لازم است دولت برای آن یارانه پرداخت کند.

وی ادامه داد: در انگلستان بابت خودروهای برقی نیسان ۱۵ هزار پوند توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و ۱۳ هزار پوند نیز توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران خودرو تولید خودروهای هیبریدی در مرحله اول تائید شده و بعد از آن به سراغ خودروهای برقی می‌رویم.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه خودروهای هیبریدی این شرکت طی ۲ تا ۳ سال آینده عرضه می‌شوند، گفت: خودروهای هیبریدی تا سرعت ۶۰ کیلومتر با انرژی برق کار می کنند و برای سرعت‌های بالاتر باید از سوخت دیگری استفاده شود.

*قیمت خودرو هیچ ربطی به وزارت صنعت ندارد

وی در مورد قمیت گذاری خودرو و بحث‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت با این مضمون که ما پرونده بازنگری قیمت خودرو را باز نکردیم که حالا آن را ببنیدم، گفت: اگر وزیر اظهار نظری در مورد قیمت خودرو می‌کند به دلیل حس و تعصبی است که به صنعت خودرو دارد وگرنه قیمت خودرو هیچ ارتباطی به وزارت صنعت ندارد و این مسئله باید در شورای رقابت پیگیری شود.

وی تاکید کرد: قیمت خودرو موضوعی نیست که بگوییم آن را کم می‌کنیم بلکه ما و سایپا باید به سمتی حرکت کنیم که رقابت شدید ایجاد شود و قیمت‌ها کاهش یابد.

یکه‌زارع در مورد خودکفایی در تولید محصولات ایران‌خودرو نیز گفت: خودکفایی کامل در تولید محصولات حرف درستی نیست بلکه ممکن است برخی قطعات در جایی تولید شوند که هزینه آنها کمتر باشد.

وی افزود: روی محصولات مختلف ایران خودرو به خودکفایی ۷۰ درصدی رسیده‌ایم.

وی در عین حال در مورد دلایل کاهش تولید خودرو در کشور گفت: تحریم‌ها به اندازه ۳۰ درصد در این مسئله نقش داشته‌اند.

 

نظر شما