شناسهٔ خبر: 69876 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر اسبق نفت خبر داد:

طرح سؤال جدید از زنگنه در مجلس/وزارت نفت موضع منفعلانه اش را نسبت به اوپک تغییر دهد

میرکاظمی وزیر اسبق نفت گفت: هفته آینده مجلس با طرح سؤال از وزیر به این مسئله مهم ورود می کند که چرا وزارت نفت ایران نسبت به برگزاری جلسه اضطراری اوپک و ادامه روند کاهش قیمت نفت منفعلانه رفتار می کند.

به گزارش نماینده، مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: زمانی که قیمت نفت به ۱۱۵ دلار رسید و شروع به کاهش کرد، اعضای اوپک گفتند تا رسیدن نفت به قیمت ۱۰۰ دلار هیچ نگرانی نداریم و اگر قیمت به زیر ۱۰۰ دلار رسید؛ نشست اضطراری می گذاریم.

وی افزود: اما متاسفانه اکنون قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار رسیده و ما می بینیم هنوز نشست اضطراری برگزار نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه" این حق ایران است که سریعا درخواست نشست اضطراری را به اوپک بدهد"، گفت: جمهوری اسلامی ایران می بایست بلافاصله بعد از اینکه قیمت نفت به زیر ۱۰۵ دلار رسید، درخواست نشست اضطراری می کرد.

وی ادامه داد: قطعا هر زمانی که اعضای اوپک نشست گذاشته اند، عرضه زیاد بوده و تصمیمی که به کاهش تولید گرفتند در قیمت نفت تأثیر گذار بوده است.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: ایران سهمیه تولید نفت خود را در اوپک رعایت می کند، این دیگر کشورها هستند که رعایت نمی کنند و با تولید و عرضه بیش از سهمیه مشخص شده خود، در جهت افت قیمت نفت حرکت می کنند.

وی افزود: باید حتما جلسه اضطراری اوپک برگزار شود تا این کشورها به خصوص عربستان که کاملا ضد منافع کشورهای تولیدکننده نفت عمل می کند، میزان تولید خود را کاهش دهند.

* عربستان سیاست های هماهنگ شده با G۲۰ را در اوپک پیاده می کند

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه "عربستان سیاست های نفتی خود را با کشورهای اروپایی هماهنگ می کند" تصریح کرد: عربستان بیشترین هماهنگی را گروه G۲۰ دارد و سیاست های هماهنگ شده با این گروه را در اوپک پیاده می کند و تلاش دارد تا اوپک را مدیریت کند، ما نباید این اجازه را به عربستان بدهیم و وزارت نفت باید موضع منفعلانه اش را تغیر دهد.

وزیر اسبق نفت با بیان تعجب از رویکرد متناقض وزارت نفت با سیاست های کشور گفت: یک جای دیگر که جای تعجب دارد این است که زمانی که بحث تحریم روسیه مطرح شد و روسیه به عنوان راهکار متقابل اعلام کرد که اروپا را از گاز خود محروم می کند، بلافاصله بدون فوت وقت وزیر نفت ما مصاحبه کرد که ما گاز اروپا را تأمین می کنیم.

وی افزود: این اظهار نظر وزیر نفت با سیاست های خارجی ایران هماهنگی نداشت، البته آقای رئیس حمهور در سفری که به روسیه داشت آنرا اصلاح کرد.

* وزیر نفت ایران همسو با عربستان اعلام موضع می کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حمله داعش به عراق، همزمان با کاهش تولید نفت در عراق، قیمت نفت می رفت که افزایش یابد اما بلافاصله وزیر نفت ما مصاحبه کرد که آماده ایم که تولید عراق را جبران کنیم، همزمان عربستان نیز همین کار را کرد و دبیر کل اوپک که متاسفانه وابستگی به عربستان دارد و در این زمینه شناخته شده که کارگزار عربستان است، مصاحبه کرد که تولید را بالا می بریم و کاهش تولید نفت عراق را جبران می کنیم که قیمت ها کاهش پیدا کرد.

وی افزود: جالب اینجاست که در جایی که می خواهد قیمت ها کاهش پیدا کند، واکنشی نشان نمی دهند اما هر زمان قیمت ها می خواهد افزایش پیدا کند بلافاصله عکس العمل نشان می دهند و جالب تر این است که وزیر نفت ایران هم همسو با آنها عمل می کند.

* میزان صادرات نفت در بودجه ۹۳ از نظر حجمی و ریالی محقق نشد

عضو کابینه دولت گذشته با بیان اینکه "در شرایط فعلی دولت با کسری بودجه روبه‌رو است"، اذعان داشت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی طبق بودجه ۹۳ باید روزانه ۱.۴ میلیون بشکه باشد، گزارش رسمی و کتبی وزارت نفت نشان می دهد که نسبت به این رقم حداقل ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داریم.

وی ادامه داد: گزارش ۵ ماهه کتبی و ۶ ماهه غیر رسمی داریم که میزان صادرات ما نسبت به برنامه عقب است و از نظر حجمی میزان مورد نظر در برنامه محقق نشده است و از نظر ریالی نیز بودجه سال ۹۳ محقق نشده است.

میرکاظمی با اشاره به اینکه "معدل قیمت در ۶ ماهه نخست هم نشان می دهد از نظر ریالی از لحاظ بودجه ای برنامه صادرات نفت و میعانات محقق نشده و دولت کسری دارد"، گفت: اگر نفت در این مدت بالای ۱۰۰ دلار هم رفته، دولت فقط می تواند در سقف ۱۰۰ دلار؛ پنجاه و خرده ای درصد سهم فروش نفت را بردارد و به خزانه بریزد.

وی افزود: میزان بلوکه شدن پول مورد بعدی است. گزارش هایی که ما در خصوص میزان پولهای بلوکه شده کشور داریم نشان می دهد در برخی کشورها پولهای بلوکه شده ایران نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش هم داشته است.

* ادامه این مسیر با سیاست های ضدتورمی دولت در تضاد است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: درصد پولهایی که در خارج از کشور بلوکه شده در برخی کشورها افزایش داشته و تبدیل کردن اینها به ریال هم سخت تر شده، از این جهت هم؛ باید دلار  بیشتری بدست بیاوریم که پایه پولی را بهم نریزیم تا بانک مرکزی بتواند ریال مورد نظر را به حساب خزانه بریزد، که از این جهت هم مهم است میزان درآمد نفتی ما که کاهش یافته، اگر قیمت نفت هم کاهش پیدا کند، این سه عامل باعث می شود دولت یا برود به سمت استقراض یا به سمت افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی که آن ریالی که تعهد کرده را به حساب خزانه بریزد و یا باید پایه پولی را تغیر دهد، یا خودش به عنوان دارایی خارجی بانک مرکزی ارز را بردارد و معادلش خلق پول کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موارد کاملا با سیاست های ضد تورمی دولت در تضاد است.

میرکاظمی بیان اینکه در بین اعضای اوپک فقط ونزوئلا به دنبال برگزاری جلسه اضطراری اوپک است، گفت: خیلی زودتر از اینها وزارت نفت باید اقدام می کرد، هفته آینده؛ مجلس با طرح سؤال از وزیر به این مسئله مهم ورود می کند که چرا وزارت نفت ایران نسبت به برگزاری جلسه اضطراری اوپک و ادامه روند کاهش قیمت نفت منفعلانه رفتار می کند.

نظر شما